Aby vás nezaskočily problémy při startování a vaše baterie byla vždy připravena podat maximální výkon, pojďme se podívat na ty nejdůležitější tipy, jak se k baterii správně chovat.
1. Aktivita a mobilita
Pokud baterie zůstane delší dobu v nečinnosti, vybíjí se. Při tom se na olověných deskách usazuje síran olovnatý, který omezuje průtok proudu. Tím se snižuje kapacita baterie a výkon při studeném startu. Tady pomůže udržovací nabíječka. Bude baterii udržovat v aktivitě, a zabrání tak sulfataci.
2. Čistota
Povrch baterie by se měl udržovat čistý a suchý. V důsledku vlhkosti v prostoru motoru se vytvářejí plíživé proudy, které spotřebovávají energii. Ideální je používat antistatický hadřík, který minimalizuje riziko elektrostatického výboje. Nepoužívejte tzv. vylepšující aditiva do elektrolytu!
3. Bezpečné zvládnutí zimy
Chlad snižuje startovací výkon baterie. Řidiče to občas pěkně potrápí především v zimě. Při studeném startu tedy výrazně pomůže, pokud přídavné spotřebiče, jako například ofukování skel nebo topení, zapnete až v momentě, kdy již motor běží. A opačně by se spotřebiče měly vypínat před tím, než vypnete motor.
Vybitá baterie nebo poškozená pneumatika? Stačí vytočit asistenci
4. Extra porce energie na přilepšenou
Letní vedra nebo jejich opak, totiž extrémní mrazy, přídavné elektrické spotřebiče, spousta jízd v ekonomickém režimu stejně jako časté jízdy na krátkou vzdálenost a popojíždění znamenají pro vozidlo především jedno: Spotřeba energie je vyšší, než je alternátor schopen vyrobit a dobít. Tím se baterie permanentně vybíjí. Z tohoto důvodu se doporučuje baterii občas dopřát extra porci energie navíc pomocí externího dobití za použití nabíječky Banner Accucharger. Baterie to ocení právě před prvními zimními mrazíky.
5. Kabriolety v zimním spánku
Pokud se vozidlo delší dobu nepoužívá, jako je tomu například u kabrioletů během chladného období roku, je nutné myslet na startovací baterii a zajistit ji tak, aby zimu bez úhony přečkala. Musí se skladovat v suchu a chladu, ale v bezmrazé místnosti. Nejpozději v momentě, kdy klidové napětí klesne na 12,5 V, je nutné ji dobít.
6. Pomoc při startu – ale správná
Baterie, která má náležitou péči, by si měla při startování vystačit bez pomoci, protože je na ni spolehnutí. Pokud však přesto budete mít smůlu nebo se s problémy při startu bude potýkat sousedovo vozidlo, je pomoc při startu zkrátka a dobře namístě. Musíte ale vědět, jak na ni!
V zásadě platí: Připojujte pouze baterie se stejným jmenovitým napětím, tedy se stejnou voltáží! Kromě toho musejí být před připojením svorek motory obou vozidel vypnuté. Nejprve se spojuje kladný pól vozidla, které nemůže nastartovat, s kladným pólem vozidla, které se snaží pomoct, a to červeným kabelem. Poté se záporný pól vozidla, které se snaží pomoct, připojuje ke kostře, tedy k místu mimo baterii, kde je odhalený kov, na vozidle, které nemůže nastartovat, tentokrát pomocí černého kabelu. Nyní se vozidlo, které vyžaduje pomoc, snaží maximálně 15 sekund nastartovat. Během této doby nesmí startovat vozidlo, které poskytuje pomoc. Kabely se odpojují v opačném pořadí.
Kdo by se chtěl při odpojování startovacích kabelů mezi auty úplně vyhnout možným napěťovým špičkám, které mohou poškodit elektroniku ve vozidle, může místo toho použít pomocný startovací zdroj.
Definujte prosím časový údaj: „na chvíli“. Vysvětlete prosím jak si zapnete klimu, když se motor netočí.
Už Felicie měli tzv. Relé X, které odpojovalo část spotřebičů při startování.
Vypnutí spotřebičů před vypnutím motoru? Kdy přesně? Resp. kolik za tu chvíli vypnutých spotřebičů nabijete? Nebo se to dělá práce proto, aby spotřebiče neběžely při dalším startu? Pak je trochu protichůdná informace o probuzení baterie, to probuzení přece taky částečně vybije baterii ne? Rovnou teda můžu baterii budit zapnutými spotřebiči :-D
Porce energie navíc? Toto už je bez komentáře…
V návodu chybí nastartovani vozidla s dobrou baterií.
Dobrá reklama na nabíječku… Které auto umí udělat větší odběr než umí vykryt aternátor??
Já bych v takové situaci ještě přidal radu, jak se říká, probudit baterii. To znamená, že na chvíli zapnu světla nebo klimu, aby došlo k jistému obnovení procesů uvnitř baterie, když to tak trošku zbagatelizuji, tak uvedu srovnání s buzením po dlouhém spánku. Když se mnou někdo zatřese a zařve na mě, vstávej tak co se děje, mám z toho šok. Ale když se mnou někdo při buzení jemně zatřese, počká a pak to udělá ještě jednou, je to vzbuzení daleko příjemnější, asi tak.