Škoda Auto používá jako prvotní náplň do nových dieselových modelů a pro tankování nákladních vozů v logistice udržitelné palivo HVO neboli hydrogenizovaný rostlinný olej. Jedná se o syntetickou naftu, která na rozdíl od bionafty, tvořené složkami ze zemědělských plodin, pochází z odpadních zdrojů. HVO palivo se vyrábí z odpadních tuků a olejů s využitím chemického procesu hydrogenace. Pro její výrobu tedy není nutné zabírat zemědělskou půdu, a proto je palivo HVO ještě udržitelnější. Tuto bionaftu pokročilé generace dodává státní podnik ČEPRO. Zavedení HVO paliva je jedním z mnoha opatření pro dekarbonizaci realizovaných v rámci celé firmy Škoda Auto s cílem výrazně snížit uhlíkovou stopu podnikatelských aktivit společnosti. V oblasti výroby a logistiky chce česká automobilka do konce desetiletí dosáhnout uhlíkově neutrálního provozu ve všech svých závodech v České republice a v Indii.
„Palivo HVO nabízí až o 90 % nižší čisté emise uhlíku ve srovnání s fosilní naftou. Jako první značka koncernu Volkswagen, která toto inovativní řešení zavedla, využíváme HVO nejen v našich osobních vozech, ale také pro tankování nákladních vozidel, která zajišťují interní logistiku v českých závodech společnosti. Jen od srpna do prosince 2024 spotřebovala tato interní vozidla přibližně 46 000 litrů paliva HVO – což odpovídá roční úspoře přibližně 300 tun CO₂. Tato iniciativa představuje významný krok ke snížení uhlíkové stopy našich provozů a dosažení uhlíkově neutrální výroby v našich výrobních závodech,“ říká Karsten Schnake, člen představenstva společnosti Škoda Auto pro oblast Nákupu a zmocněnec představenstva pro udržitelný rozvoj.
HVO: udržitelné palivo s řadou předností
Palivo HVO je biopalivo pokročilé generace a je klasifikované jako syntetická náhrada nafty. Vyrábí se chemickým procesem hydrogenace většinou z odpadních olejů, včetně použitých kuchyňských olejů, rostlinných a živočišných tuků. Zásadně se tím liší od bionafty, protože k výrobě HVO se nepoužívají zemědělské plodiny.
Nafta HVO je čirá a oproti fosilní naftě má vysoké cetanové číslo (70 oproti 51). To zlepšuje účinnost spalování a pomáhá snižovat emise škodlivin, zejména pevných částic. HVO palivo rovněž neobsahuje síru, aromatické uhlovodíky ani uhlovodíky s vysokým bodem varu. Díky tomu snižuje emise škodlivých látek a vede k méně častým regeneracím filtru pevných částic (DPF). U starších vznětových motorů může palivo HVO také přispět k tiššímu a plynulejšímu chodu. Palivo lze libovolně míchat i s klasickou naftou.
Vozy Škoda jsou schváleny pro použití paliva HVO
Pro provoz na syntetické palivo HVO jsou schváleny všechny vozy Škoda se vznětovým motorem od modelového roku 2022, tedy vyrobené od 25. týdne roku 2021. Schválení pro provoz na HVO palivo značí symbol XTL na krytu uzávěru palivové nádrže, u starších vozidel lze kompatibilitu ověřit u autorizovaných prodejců Škoda. Palivo HVO nebo nafta s jeho příměsí jsou již běžně dostupné na všech evropských trzích.
Škoda Auto na cestě k dekarbonizaci
Česká automobilka se zaměřuje na snížení své ekologické stopy dlouhodobě. Společnost pokračuje v plánech na dosažení uhlíkové neutrality ve všech výrobních závodech v České republice a Indii do roku 2030, přičemž pobočka ve Vrchlabí je uhlíkově neutrální již od roku 2020. Zásadní proměnu přinese transformace teplárny v Mladé Boleslavi, která probíhá ve spolupráci se společností ŠKO-ENERGO. Po přechodu výhradně na biomasu ušetří až 290 000 tun CO₂ ročně.