Toyota představuje model Aygo X s plně hybridním pohonem, který bude nově vyráběn v českém závodě Toyota Motor Manufacturing Czech (TMMCZ) v Kolíně. Jedná se o první hybridní vůz v segmentu městských miniaut (tzv. segment A) a zároveň první hybrid montovaný v tomto závodě.
Nové provedení navazuje na dosavadní verzi s benzinovým motorem 1.0, ale přináší hybridní technologii, která v této třídě dosud chyběla. Podle předběžných údajů dosahuje Aygo X Hybrid emisí CO₂ od 86 g/km (dle WLTP), čímž se zařazuje mezi nejúspornější vozy bez možnosti externího dobíjení.
Hybridní pohon a zachování kompaktních rozměrů
Hybridní jednotka je převzata z modelů Yaris a Yaris Cross, ale byla upravena pro menší rozměry vozidla. Výkon soustavy činí 85 kW (116 koní), což umožňuje zrychlení z 0 na 100 km/h za méně než 10 sekund. I přes integraci hybridních komponentů se podařilo zachovat rozvor náprav i objem zavazadlového prostoru srovnatelný s předchozí verzí.
Akumulátorové články hybridního systému jsou umístěny pod zadními sedadly, zatímco pomocná 12V baterie byla přesunuta do prostoru pod podlahou kufru. Podvozek GA-B, který je součástí modulární platformy TNGA, zajišťuje vysokou tuhost a stabilitu i při zachování malého poloměru otáčení – pouhých 4,7 metru.
Designové změny a technická výbava
Exteriér vozu prošel dílčími úpravami. Nově tvarovaná maska chladiče, přepracovaná světla a upravená kapota dodávají modelu výraznější charakter. Zachováno zůstává dvoubarevné lakování karoserie a možnost výklopné plátěné střechy. Paleta barev se rozšiřuje o nové odstíny inspirované přírodními motivy.
Uvnitř vozu došlo k modernizaci přístrojového panelu a středové konzole. Nově se objevuje elektronická parkovací brzda, dva USB-C porty a digitální přístrojový štít. Vyšší výbavy nabídnou například bezdrátové nabíjení telefonu, přístup pomocí digitálního klíče nebo klimatizační systém s technologií čištění vzduchu nanoeX.
Sportovní varianta GR SPORT
Model Aygo X Hybrid bude k dispozici i ve sportovně laděné variantě GR SPORT. Tato verze se odlišuje nejen vizuálně – specifickou maskou, logem GR, dvoubarevným lakem nebo sportovními koly – ale také upraveným podvozkem a řízením, které reflektuje inspiraci motorsportem.
Nižší environmentální dopad
Při vývoji nové verze bylo cílem nejen snížení provozních emisí, ale i celkové uhlíkové stopy během celého životního cyklu vozidla. Díky využití hybridní technologie, optimalizované výrobě a většímu podílu recyklovaných materiálů se podařilo snížit environmentální dopad modelu o 18 % v porovnání s předchozí generací.
Závod v Kolíně využívá energii z obnovitelných zdrojů a dlouhodobě se podílí na plnění závazků Toyoty v oblasti udržitelnosti.
Dostupnost a výroba
Zahájení výroby hybridní verze je naplánováno na podzim 2025, přičemž první vozy by se měly objevit u evropských prodejců koncem roku. Český závod bude nadále zajišťovat montáž jak benzinových, tak hybridních verzí modelu Aygo X pro evropský trh.