mercedes-benz-2025-concept_amg_gt_xx

Tohle je revoluce na čtyřech kolech. CONCEPT AMG GT XX přepisuje definici sportovního vozu

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Mercedes-Benz - Foto: Mercedes-Benz - 26. 6. 2025


Model CONCEPT AMG GT XX je ukázkou toho, kam může sportovní automobil směřovat v příštích letech. Nejde jen o design nebo čísla výkonu, tohle je vůz, který vznikl jako komplexní technologická studie. Mercedes-AMG tu představuje novou konstrukci elektrického pohonu s třemi elektromotory a vlastním výkonným akumulátorem. A to vše v podání, které má nejen technickou hloubku, ale také silný emocionální náboj.

Nová úroveň výkonu – a pořád ryzí AMG

Michael Schiebe, šéf Mercedes-AMG, to shrnuje trefně: „Srdcem AMG byl vždy motor – a to platí i pro elektrickou éru.“ Elektromotory s axiálním magnetickým tokem přinášejí výjimečné hodnoty výkonu, hmotnosti i rozměrů. Ve spojení s nově vyvinutým trakčním akumulátorem posouvají hranice toho, co je možné v elektromobilitě – především v oblasti trvalého výkonu.

Gorden Wagener, hlavní designér koncernu Mercedes-Benz, popisuje CONCEPT AMG GT XX jako logické pokračování vývoje ikon AMG. Auto navazuje na legendy jako 300 SL nebo AMG ONE. Design je čistý, svalnatý a zároveň velmi moderní – nejen zvenku, ale i uvnitř. Nejde ale o samoúčelnou estetiku. Tvar je důsledně podřízen aerodynamice a funkci.

Na vývoji vozu se podílely týmy z Německa i Velké Británie – od inženýrů v Affalterbachu a Sindelfingenu až po specialisty z YASA (výrobce elektromotorů) a expertů na pohonné jednotky z Formule 1 v Brixworthu. Výsledkem je technický celek, který nemá v současné automobilové výrobě obdoby.

Elektromotory nové generace

Axiální elektromotory jsou kompaktnější, lehčí a výkonnější než běžné konstrukce. Každý z nich připomíná tenké disky, mezi které je vložen stator. V CONCEPT AMG GT XX jsou hned tři – dva vzadu, jeden vpředu – a společně dávají přes 1 000 kW, tedy víc než 1 360 koní. Díky optimalizovanému chlazení mohou podávat špičkový výkon opakovaně a bez ztráty výkonu. Zajímavostí je i přední motor, který slouží jako „booster“ – zapojuje se jen tehdy, když je potřeba. Jinak se odpojí, čímž šetří energii.

Akumulátor, vyvinutý v Affalterbachu a Brixworthu, čerpá ze zkušeností se závodními vozy. Nové válcové články s přímým chlazením, vysokonapěťová architektura (800 V) a unikátní chemické složení zaručují, že baterie zvládne rychle dodávat i přijímat energii. Navíc bez ztráty výkonu a s minimálním zahříváním.

Za pět minut nabíjení zvládne auto přidat dojezd přibližně 400 kilometrů. Co je ale důležitější, je to, že hned po nabití je auto připraveno podat maximální výkon. Bez čekání.

Působivá aerodynamika

Tvar karoserie odpovídá potřebám výkonu. Nízká kapota, ostrý sklon čelního skla, plynulé linie a rozšířené blatníky, to všechno má jasný účel. Auto má součinitel odporu vzduchu pouhých 0,198, a to i přes široké pneumatiky. Aerodynamika není jen efektní, ale především efektivní. Včetně aktivních prvků, jako je systém AIRPANEL nebo difuzor.

Mimořádným technickým prvkem jsou kola s aktivní aerodynamikou. Jedná se o vůbec první řešení protichůdných požadavků na chlazení brzd, aerodynamickou účinnost a maximálním dojezd. Kované, 21palcové hliníkové kolo s pěti paprsky je vybaveno pěti pohyblivými lamelami. Při sklopení tyto elementy kolo uzavřou, čímž snižují odpor vzduchu. Tím se zlepšuje dojezd a snižuje spotřeba energie.

Řídicí jednotka umístěná ve vozidle sleduje a ovládá mimo jiné funkci brzdového systému a průběžně zjišťuje potřebu zvýšeného chlazení brzd. Když vyšle signál aktuátorům, ty vyklopí lamely a tím se otevře i mezikruží na vnější hraně ráfku kola. S využitím radiálních žaluzií na vnitřní straně aerodynamických lamel je chladicí vzduch nasáván přes kolo do brzdy a zpět ven. Zvýšeným prouděním vzduchu se dosahuje nejen výrazně účinnějšího chlazení brzd. Aktivní odvádění vzduchu z podběhů kol, které působí na podvozek, má pozitivní vliv i na aerodynamický přítlak vozidla.

V náboji každého kola je skrytý centrální pohon, který se snadno instaluje a demontuje. Právě tento pohon nastavuje aerodynamické lamely. Nápaditost tohoto řešení podporuje fakt, že každý aktuátor je samostatná jednotka, která využívá otáčející se kolo k výrobě vlastní elektrické energie prostřednictvím miniaturního generátoru. Aktuátor se s řídicí jednotkou ve vozidle spáruje pomocí rozhraní Bluetooth. Zásluhou zabudované vysoce výkonné baterie dokáže generovat a ukládat dostatek energie až pro 200 pohybů lopatek, čímž je zajištěno bezpečné chlazení brzd za všech okolností.

Při rychlosti 300 km/h je na překonání odporu vzduchu potřeba přibližně 83 % energie pohonu. To ukazuje, jak je v kategorii vysokovýkonných vozů důležitá účinná aerodynamika. CONCEPT AMG GT XX předvádí, čeho je dnes možné technicky dosáhnout. Mezi hlavní rysy patří sportovní plochý tvar, ostře skloněné čelní sklo, nízko položená kapota, šikmá boční okna a absence zadního skla. Zdokonalení pokračuje i na podvozku: speciální tvarování zajišťuje aerodynamickou rovnováhu a optimální přítlak spojený s maximální účinností. Podvozek vytváří takzvaný Venturiho efekt, který snižuje vztlak v zadní části vozu, aniž by to mělo výrazný vliv na hodnotu čelního odporu vzduchu (cx).To umožnilo plynulé snížení zadní části vozu a omezilo potřebu instalace výrazného zadního spoileru. Inteligentní aerodynamika nabízí vysokou úroveň jízdní stability ve všech oblastech až do maximální rychlosti více než 360 km/h.

Komunikace s okolním světem prostřednictvím panelu MBUX Fluid Light na zádi

Vrcholem zadní části je inovativní světelný panel MBUX Fluid Light Panel s více než 700 plně programovatelnými LED diodami RGB. Osvětlení umožňuje aktivní komunikaci s okolním světem v podobě trojrozměrně uspořádaných pixelů. Přední strana je ošetřena pískováním, aby se dosáhlo dokonale plynulého podsvícení každého pixelu. Inovativní vnitřní struktura zabraňuje rozptylu světla mezi pixely a zajišťuje vynikající kvalitu obrazu. Ve vypnutém stavu má panel elegantní vzhled 3D pixelů. Při zapnutí vzniká díky nečekané světelné inscenaci poutavý efekt.

Díky inteligentnímu softwarovému řešení lze poprvé zobrazit informace z vozidla v reálném čase jako text nebo animaci a ta může zobrazovat různý obsah, například digitální logo AMG nebo stav procesu nabíjení.

Nové materiály a chytrá výroba

Uvnitř můžeme najít jednoduchý, účelný, ale přesto působivý interiér. Vše je podřízeno funkci, ale nikde to nepůsobí stroze. Hliníkové prvky, odkrytá konstrukce, karbonové díly, ambientní podsvícení… Displeje jsou tady dva – jeden před řidičem, druhý uprostřed. Jsou natočené směrem k řidiči a poskytují veškeré informace, které člověk potřebuje. Ovládání je intuitivní, ergonomicky promyšlené a zaměřené na jízdu.

Zajímavostí je i použití alternativních materiálů. Například inovativní umělá kůže LABFIBER, která se vyrábí z recyklovaných pneumatik. Povrchově i na omak připomíná pravou kůži, ale je lehčí, odolnější a biologicky odbouratelná. Interiér tak spojuje udržitelnost s luxusem. Také sedadla přinášejí novinku – mají polstrování vytvořené 3D tiskem na míru každému řidiči.

„CONCEPT AMG GT XX je dalším milníkem v historii AMG a otevírá zcela novou dimenzi jízdních výkonů. Představujeme převratnou technologii, která vytváří zcela nová pravidla pro vysoce výkonné vozy. Nejlepší na tom je, že tento vůz je do posledního vlákna skutečným AMG. Srdcem AMG byl vždy motor, a tak tomu zůstane i s naší vlastní elektrickou platformou. Díky špičkovým elektromotorům s axiálním magnetickým tokem přinášíme nový, revoluční pohon, který nemá z hlediska výkonu, hmotnosti a rozměrů obdoby. Ve spojení s od základu nově vyvinutým výkonným trakčním akumulátorem umožňuje dosud nepředstavitelnou úroveň výkonu a výdrže,“ řekl Michael Schiebe, ředitel Mercedes-AMG GmbH a vedoucí obchodních jednotek Mercedes-Benz Třídy G a Mercedes-Maybach.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru