Řidiči v Česku mají s železničními přejezdy řadu problémů. Někteří ignorují červené světlo, další dokonce spuštěné závory. Existuje ale jedna věc, kterou u železničního přejezdu dělá špatně skoro každý. Nejen, že si tím koleduje o pokutu, která ve správním řízení nemusí být z nejnižších, ale navíc obtěžuje ostatní řidiče.
Řeč je o správném použití světlometů při čekání na to, až vlak projede a bude možné z přejezdu odjet. Zákon totiž říká, že za tmy vůbec nesmíte mít rozsvícená potkávací světla. O těch dálkových ani nemluvě. Jde konkrétně o paragraf 36 Zákon o silničním provozu, kde je přesně řečeno: „Řidič nesmí užít dálková světla, je-li vozovka dostatečně a souvisle osvětlena nebo mohl-li by být oslněn řidič protijedoucího vozidla, řidič vozidla jedoucího před ním nebo jiný účastník provozu na pozemních komunikacích, strojvedoucí vlaku, řidič jiného drážního vozidla nebo řidič plavidla. Při zastavení vozidla před železničním přejezdem nesmí řidič užít ani potkávací světla, pokud by jimi mohl oslnit řidiče vozidla v protisměru.“
Pojďme si to celé trochu zjednodušit. Pokud zastavíte za tmy u železničního přejezdu, pak nechte puštěná jen obrysová světla. Nedoporučujeme světlomety vypínat úplně, pro ty, kteří k přejezdu teprve dojedou, by vaše vozidlo pak mohlo být pro ostatní špatně viditelné.
Dálkové a mlhové světlomety je potřeba používat správně. Víte, jak na to?
Potkávací světla rozsviťte až ve chvíli, kdy jsou závory nahoře a vy se opět rozjíždíte. Pokud necháte světlomety rozsvícené, nejen, že oslňujete řidiče, kteří stojí naproti vám, ale navíc se můžete dočkat i pokuty. Hana Rubášová z Policejního prezidia nám k tomu řekla: „Ano, jde o přestupek s pokutou na místě do 1500 Kč. A ve správním řízení s pokutou v rozmezí 2000 – 5000 Kč.“
A ještě přidáváme další důležité pravidlo týkající se železničního přejezdu. Vjet na něj můžete jen ve chvíli, kdy se nejen zvednou závory, ale také přestane blikat červené výstražné světlo. Dokud bliká, nemáte na přejezdu co pohledávat, a i v tomto případě by šlo o přestupek, ale výrazně dražší. Na místě by se pokuta pohybovala mezi 4500 – 5500 Kč, ve správním řízení mezi 7000 Kč a 25 000 Kč. K tomu vám do karty řidiče přibyde také šest trestných bodů.
Ten článek nebo zákon je nesmysl. Mám nové auto cca 1 rok a hned po nastartování se mi automaticky rozsvítí potkávací světla …. cca 5-7 vteřin po nastartování. Mohu přepínat jen na dálková, ale nikoliv na parkovací neboli obrysová. Auto je tak již z výroby. Pokud zhasnu motor, světla zhasnou, ale i vzadu. Nejsem sebevrah, abych čekal v noci ve tmě se zhasnutýma světlama vzadu. Proto nechávám auto nastartované, ale bez možnosti vypnout potkávací světla na parkovací. Snad by to příslušník pochopil, že je to tak vyrobeno a homologováno. Žádný zásah jsem do auta nedělal. Jezdím jen na povinné garančky a tam je mi řečeno, že vše je v pořádku.
Přesně tak to mám u Fiata Ducato R.v. 2013.
V dnešní době je také možné svítit buď denní světla (v tom případě nesvítím vzadu) nebo potkávací. Parkovačky jdou rozsvítit pouze při vypnutém motoru.
Jak by jste se pak zachoval?
Radši budu svítit než být neviditelný.
A potom je spoustu aut co má auto brzdu tzn. I když na ni nestojím svítí.
To je něco podobného jako stání na semaforech a pořád držet brzdový pedál. To brzdové světlo za tmy ale dne oslňuje a přitom stačí zabrzdit ruční brzdou.
To je většinou problém aut s automatem: na červenou na 30 vteřin nikdo volič do polohy „P“ nedá. I výrobce doporučuje jen stát na brzdě. Totéž v koloně.
Kvůli vám si budu ničit automatickou převodovku na každém semaforu. Tak to asi ne.