ŠKODA AUTO na letošním mezinárodním autosalonu IAA ve Frankfurtu nad Mohanem představí ve světové premiéře hned dvě novinky. Na návštěvníky čekají nová ŠKODA Rapid Spaceback a modernizovaná ŠKODA Yeti. Kompletní modelová paleta tak v současnosti čítá celkem sedm řad. ŠKODA AUTO letos uvede na trh osm nových nebo přepracovaných modelů a do roku 2018 chce zvýšit své prodeje na minimálně 1,5 milionu vozů ročně. V prvních sedmi měsících roku 2013 dodala značka svým zákazníkům na celém světě 534 300 vozů.
„S největší modelovou ofenzívou v historii značky upevnila ŠKODA svou pozici významného hráče na mezinárodních automobilových trzích,“ říká předseda představenstva ŠKODA AUTO Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Zde na frankfurtském autosalonu demonstrujeme obnovenou a rozšířenou modelovou paletou celou sílu naší značky. Soustavné posilování nabídky je důkazem schopností společnosti ŠKODA a kompetence našeho týmu. ŠKODA Rapid Spaceback svou prostorností, funkčností a designem nastavuje ve svém segmentu nová měřítka. I přes složitou situaci na trzích jsme i nadále zaměřeni na růst. Do roku 2018 chceme na celém světě prodávat minimálně 1,5 milionu vozů ročně.“
Svou sílu prezentuje automobilka ve Frankfurtu zřetelněji než kdykoli předtím. ŠKODA AUTO dnes nabízí sedm modelových řad: od městského vozu Citigo, přes modely Fabia a Roomster, rodinné kompakty Rapid a nový Rapid Spaceback, bestseller Octavia, manažerský Superb až po SUV Yeti. Všechny tyto vozy jsou nyní osazeny novým logem s okřídleným šípem a modelovým označením v novém fontu.
ŠKODA Rapid Spaceback: Nová třída mezi kompaktními hatchbacky
S modelem ŠKODA Rapid Spaceback rozšiřuje automobilka svou nabídku v silném segmentu nižší střední třídy. „ŠKODA Rapid Spaceback je první hatchback značky ŠKODA v nižší střední třídě a tedy i dalším milníkem v historii značky,“ říká Dr. Frank Welsch, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast technického vývoje. „Poprvé jsme nyní zastoupeni v nejsilnějším segmentu evropského automobilového trhu. ŠKODA Rapid Spaceback je perfektní vůz pro mladé lidi a rodiny.“
Nový Rapid Spaceback spojuje dynamický a svěží design s tradičními hodnotami vozů ŠKODA. Od konkurence se odlišuje po stránce vzhledu i funkčnosti. „Rapid Spaceback představuje v této třídě novou, atraktivní nabídku. Po všech stránkách jde o velice svébytný vůz,“ říká Welsch.
ŠKODA Rapid Spaceback zaujme aplikací nového designového jazyka značky ve spojení s výrazně individualistickým charakterem. Ve srovnání s konvenčními hatchbacky působí mladoboleslavská novinka z bočního pohledu podstatně delším dojmem. Na přání může Rapid Spaceback nabídnout řadu možností individualizace, mimo jiné velkou panoramatickou prosklenou střechu a páté dveře s prodlouženým sklem. Příď modelu nese charakteristické prvky nových vozů ŠKODA: nové logo na prominentním místě na kapotě, výraznou masku chladiče, světlomety a mlhovky uspořádané do tvaru čtyřlístku. Záď má výraznou horizontální orientaci a zdobí ji sdružené svítilny s typickým prvkem značky ŠKODA: do tmy svítí písmenem C.
Interiér působí svěžím a mladistvým dojmem. S modelem Rapid Spaceback přichází nové tříramenné volanty, potahové látky a dekorační lišty. Vedle výrazného stylu přesvědčí interiér také dostatkem prostoru pro posádku. Cestující si mohou užívat největšího místa před koleny a nad hlavou vzadu v této třídě. Na špičce je také zavazadlový prostor s objemem 415 až 1 380 litrů.
ŠKODA Rapid Spaceback je promyšlený kompaktní vůz s řadou „Simply Clever“ řešení. Jedním z mnoha chytrých prvků je mezipodlaha, která umožňuje rozdělit zavazadlový prostor do dvou horizontálních úrovní. Nechybí ani škrabka na led ve víčku palivové nádrže. Kromě toho je v interiéru i zavazadlovém prostoru spousta držáků, sítí a háčků.
Paleta motorů zahrnuje čtyři benzinové a dvě naftové jednotky. V nabídce modelové řady Rapid se objeví také varianta GreenLine s emisemi CO2 jen 99 g/km. Pokud jde o ochranu posádky, přesvědčí Rapid Spaceback rozsáhlým paketem prvků aktivní i pasivní bezpečnosti.
[nggallery id=2497]
Důkladně přepracovaná ŠKODA Yeti – nyní ve dvou designových variantách Představením přepracované verze na IAA Frankfurt dává ŠKODA AUTO modelové řadě Yeti nový impuls. Oblíbené kompaktní SUV bude nyní poprvé k dispozici ve dvou variantách. Zatímco model označený Yeti byl navržen v rytmu velkoměsta, Yeti Outdoor je laděný na dobrodružnou notu. Obě designové varianty přijíždí s novou přídí, novou zádí a svěžejším interiérem, pohonem všech nebo pouze předních kol a také s rozšířenou nabídkou motorů a převodovek. Na evropské trhy bude vůz uváděn koncem roku 2013.
„ŠKODA Yeti od svého uvedení na trh před čtyřmi lety získala velkou oblibu a svými výsledky překonala naše očekávání. Vedla si skvěle nejen v autosalonech, ale také na silnici i v terénu,“ říká Werner Eichhorn, člen představenstva ŠKODA AUTO za oblast prodeje a marketingu. „Ve své inovované podobě je nyní ŠKODA Yeti ještě atraktivnější a univerzálnější. V důležitém segmentu SUV nám umožní další růst.“
Po rozsáhlém přepracování dostala ŠKODA Yeti zcela novou podobu přední a zadní části, která odpovídá novému tvarosloví značky. Současně s celkovou modernizací se představuje i druhá, samostatná designová linie. Kompaktní SUV se tak v budoucnu bude prodávat nejen jako Yeti, určený zejména pro provoz ve městě, ale jako Yeti Outdoor laděný pro cesty do přírody. Zatímco „městský“ Yeti má nárazníky, boční ochranné lišty nebo prahy dveří lakované v barvě karoserie, varianta Outdoor je má černé.
V obou variantách zaujme ŠKODA Yeti širokými možnostmi konfigurovatelnosti. Na výběr je sedm motorů; pohon předních, nebo všech kol s mezinápravovou spojkou Haldex páté generace; ručně řazené převodovky nebo dvouspojková ústrojí DSG. K tomu má vůz i nová kola z lehké slitiny a nové prvky designu interiéru, jako jsou tříramenné volanty, nové potahové látky nebo dekorační lišty. Nechybí ani technické novinky: jako vůbec první vůz značky ŠKODA může být Yeti vybaven parkovací kamerou.
[nggallery id=2498]
Největší modelová ofenzíva v historii automobilky úspěšně odstartovala
Nová ŠKODA Rapid Spaceback a modernizovaná ŠKODA Yeti jsou nejnovější příspěvky největší modelové ofenzívy v téměř 118leté historii automobilky.
„V uplynulých dvou letech jsme nahradili nebo důkladně přepracovali podstatnou část naší modelové palety, a navíc jsme nabídku rozšířili z pěti modelů na sedm,“ říká Winfried Vahland. „Takovou ofenzívu značka ŠKODA ještě nezažila.“
Skvělé ohlasy na novou generaci modelu Octavia
Typickým příkladem toho, jak na nové modely značky ŠKODA reaguje veřejnost, je nová Octavia. „Ohlasy médií i zákazníků jsou velmi pozitivní,“ říká Werner Eichhorn. S třetí generací modelu Octavia chce automobilka dosáhnout ročních prodejů ve výši půl milionu vozů této řady a proniknout tak do první desítky nejprodávanějších modelů světa.
Ve své třetí generaci Octavia ještě více potvrzuje jedinečnou pozici, kterou má ve své třídě. Obě karosářské verze přesvědčí jak velkorysou nabídkou prostoru, tak i novým designem, vysokou funkčností, moderními bezpečnostními a komfortními prvky, nízkou spotřebou, řadou „Simply Clever“ řešení a zejména pro značku ŠKODA typicky vynikajícím poměrem ceny a nabízené hodnoty.
Růstové trhy v centru pozornosti
Také v následujících letech chce ŠKODA AUTO udržovat vysoké tempo. Cílem Růstové strategie ŠKODA je zvýšit do roku 2018 prodeje značky na minimálně 1,5 milionu vozů ročně. V příštích letech proto automobilka představí v průměru každých šest měsíců jeden nový, resp. přepracovaný vůz.
Ve svých plánech počítá ŠKODA AUTO také s posilováním na růstových trzích Číny a Ruska. „ŠKODA AUTO je na těchto trzích úspěšná již několik let. Budeme usilovat o to, aby tento pozitivní růst pokračoval i v následujícím období,“ říká Werner Eichhorn.
Čína je již dnes nejsilnějším trhem značky. Od vstupu na trh v roce 2007 vyrobil lokální partner Shanghai Volkswagen v zemi zhruba milion vozů značky ŠKODA. Za prvních sedm měsíců roku 2013 připadla přibližně čtvrtina prodaných vozů značky ŠKODA právě na „Říši středu“. V příštích letech chce česká značka své čínské prodeje zvýšit zhruba na půl milionu ročně. Automobilka sází na výrazné rozšíření modelové palety: paleta vozů, prodávaných a lokálně vyrobených v Číně, bude do poloviny roku 2014 rozšířena ze tří na šest modelů.
V Rusku vyrábí ŠKODA AUTO ve dvou závodech. Geograficky největší země světa je dnes třetím nejsilnějším odbytištěm značky ŠKODA celkově a druhým v Evropě. Již několik týdnů sjíždí v ruském závodě značky GAZ v Nižním Novgorodu z linky nová ŠKODA Octavia. Tam se bude vyrábět i přepracovaný model ŠKODA Yeti. Od jara 2014 chce česká automobilka v Rusku vyrábět i model ŠKODA Rapid pro ruský trh, výroba se má rozjet v závodě Volkswagen v Kaluze.
V Indii byla nedávno zahájena výroba nového modelu Octavia.
Vedle mezinárodních růstových trhů posiluje ŠKODA nadále svou pozici v Evropě. „Evropa je a bude naším důležitým trhem,“ říká Eichhorn. Ze současných zhruba čtyř procent chce automobilka zvýšit svůj tržní podíl v Evropě na více než pět procent. Za tímto účelem investuje ŠKODA do svých závodů v České republice. Pro výrobu modelu ŠKODA Rapid/Rapid Spaceback a nové generace modelu ŠKODA Octavia byl důkladně modernizován a rozšířen hlavní výrobní závod v Mladé Boleslavi. V současné době automobilka rozšiřuje stávající technologické a vývojové centrum Česana v blízkosti hlavního sídla společnosti v Mladé Boleslavi.
Prodeje v roce 2013
Vývoj odbytu v letošním roce je ovlivněn obecně obtížnou ekonomickou situací, generačními obměnami jednotlivých modelů a s tím souvisejícími náběhy výroby. V prvních sedmi měsících roku 2013 dodala ŠKODA AUTO svým zákazníkům 534 300 vozů, tedy o 5,5 % méně než ve stejném období minulého roku.
Po zahájení výroby modelu ŠKODA Octavia v hlavním výrobním závodě v Mladé Boleslavi se nyní rozjíždí jeho výroba také v Rusku a v Indii. V Číně je pak na startu ŠKODA Rapid. V rámci největší modelové ofenzívy se letos vedle náběhu zcela nových modelů dočkaly modernizace modelové řady Superb a Yeti.
Tisková zpráva/-PS-