Dnes před námi stojí stálice. Nuda? Nehrozí. Volkswagen Multivan prověříme s novým plug-in hybridním systémem. Ve výbavě Style. Ve verzi Long. Vůz v ebenovém kostýmu vezmeme na „motoristickou maturitu“ do Ždárských vrchů.
Vyrazme ze startovních bloků tentokrát jinak. Odstartujme od barvy. Černý perleťový lak doplněný o stříbřitou lištu činí z námi testovaného multivanu šmrncovní a zejména přepychově noblesní auto. V tomhle líbivém příplatkovém odstínu za 27 530 Kč si připadáme jako vládní delegace. Mimochodem, ty tento model hojně využívají. Ať už jde o německé či bosenské politické špičky. Také v institucích EU model Multivan slouží k transferům na letiště.
Důvody jsou logické. Vznešený vzhled, který ovšem nepůsobí opulentně. Velká variabilita interiéru a samozřejmě bezpečnost. Vždyť multivan získal pětihvězdičkové hodnocení Euro NCAP. A také vstřícnost vůči životnímu prostředí, na což Brusel hodně dbá.
Co najdeme v útrobách tohoto nejflexibilnějšího multivanu? Kostru tvoří trojlístek motorů. Benzinový čtyřválec s turbodmychadlem 1.5 TSI s nejvyšším výkonem 130 kW. Dále elektromotor integrovaný do šestistupňového automatu DSG s maximálním výkonem 85 kW. A konečně elektromotor o výkonu 60 kilowatt umístěný na zadní nápravě s krátkodobým nejvyšším výkonem 100 kW. Když se tahle centrifuga rozběhne dohromady, máme z toho systémový maximální výkon 180 kW.
TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
Při potulkách kolem Hradu míjíme pobíhajícího prezidenta. V těchto chvílích plujeme čistě na elektřinu. U navazující výpravy směr Lány přeskakujeme do zážehového rytmu ladně. Auto se chová se spořádaně, snad jen ve vyšších otáčkách příliš zvyšuje hlas. Nejde však o nic fatálního. V kostce se pohon chová uhlazeně jako Ladislav Špaček, tuzemská ikona etikety.
Císař univerzality
Elektromotor na zadní nápravě pomáhá pokaždé při startech až do 65 kilometrů za hodinu. V okolí Národního muzea tak vystřelujeme relativně svižně. Když jsme u tempa, nejvíce se umí rozjařit vozidlo na 200 km/h. Za nás mu však nejvíc svědčí metropolitní přesuny. Vlastně rozumíme ministerstvům a spol. proč si plug-in hybridní multivan tak oblíbili.
Když člověk může přes noc nabíjet doma nebo firemní garáži značně roste smysl chňapnout tohohle blyštivého fešáka. My se ovšem vydáváme do Ždárských vrchů. A taky sportovně přiznáváme, že sem tam sjedeme i na nějaký ten problematičtější terének. I přes vybitý akumulátor máme naštěstí pohon všech kol k dispozici.
Na „dé jedničce“ i přes pár kil nadváhy drandí slušně. U Vlašimi jsme se museli vyhnout upadlému blatníku a náš přes pět metrů dlouhý parťák reagoval bleskově. Ani na klikatých okreskách nepropadá, vzhledem k proporcím se však o ultra žihadlu nebavíme. My ani nepotřebujeme bláznit.
Přestože nepřevážíme takové persony typu ministrů spravedlnosti, rodinným příslušníkům chceme dopřát co nejkomfortnější zážitek. Modularita multivanu je masivní. Multifunkční stolek, který rázem vytvoří zázemí pro sepsání této recenze, nebo kolejnicový systém využitelný de facto v celém interiéru. Sedadla jsou pohodlná a ve druhé a třetí řadě vyjímatelná. Hrát si tak lze s interiérem opravdu hodně.
A právě na vnitřek se detailněji zaměříme nyní. Co je první meritorní akt? Správně: spárovat vozidlo s mobilem. Vím, že Volkswagen na tom v minulosti nebýval na červený diplom. CarPlay se nám avšak načítá ihned. Taktéž zvukový systém Harman Kardon se čtrnáctkou reproduktorů „doručuje“ díky pokročilým algoritmům decibelový zážitek pro komplet grupu na palubě.
Desetipalcový dotykový displej zakomponovaný ve středové konzoli patří v aktuálním světě spíše k průměru. Jak grafikou, velikostí, tak intuitivností. Naopak přehledně řešený 10 ,25palcový digitální přístrojový štít si zasluhuje pochvalu. Hračičkové jako my kvitují také povedené ambientní osvětlení z až třicítky barev.
Takřka bez námitek
Kardinální devizu nicméně představuje všeobecná prostornost. Záplava odkládacích schránek, příjemná vzdušnost, místo pro nohy, zkrátka v multivanu se nikdy necítíte zmáčknutí jak na festivalu Glastonbury. K tomu připočtěme úžasný výhled pro šoféra, vysoce kvalitní zpracování materiálů, padnoucí kožený volant či snadné nastupování za pomoci elektricky ovládaných posuvných dveří.
A z těch momentálně vystupují členové výpravy, neboť multivanu doplníme elektrickou šťávu. Vysokonapěťový akumulátor s kapacitou 19,7 kWh dovoluje nabíjení střídavým proudem (AC) s výkonem až jedenáct kilowatt a stejnosměrným s výkonem až 40 kW. Dvě dvojitá espresa, croissant s čokoládovou náplní, jedenatřicet minut a 80 procent baterie bylo na světě. Nominálně jde o 53 kilometrů a můžeme zase frčet.
Určitý otazník poletuje nad brzdami. Na jejich rekuperační ráz si musíme chvíli zvykat. Posléze jsme se ale skamarádili. A nakonec v komparaci s jinými plug-in hybridy šlapaly předvídatelně. Co se týká podvozku, ten odrážel nájezdy výmolů a výtluků s bravurou, sem tam se ale pár nárazů prolezlo. Jinak resilience kabiny vůči nechtěnému hluku dosahuje nadmíru slušného levelu.
Sbohem šarmantnímu MPV na devatenáctipalcových kolech dáváme se spotřebou rovných sedm litrů na sto kilometrů. Když jsme u žíznivosti, zmiňme poměrně malou palivovou nádrž, dosahující jen 45 litrů. Tady nám dochází, jakou výhodu mají majitelé, kteří mohou doma pravidelně nabíjet…
Závěr a cena
Plug-in hybridní Volkswagen Multivan platí za reprezentativní automobil každým coulem. Navíc příjemně flexibilní. Zvlášť se sedadly a kolejnicovým systémem můžete z elementární formace 2+2+3 vytvořit rázem jiné rozestavení.
K úspornějšímu režimu zase přispívá eventualita brázdit ulice ryze na elektřinu. A další důležité plus: značky s písmenky „EL“ znamenají, že jsme na modrých zónách mohli stát v české metropoli kdekoliv. Za což jsme při rozměrech derivátu Long několikrát neadresně děkovali.
Prizmatem jízdních vlastností toho nalézáme velice málo, za co bychom mohli německý multitalent popotahovat. Navzdory baterkové obezitě není vozidlu cizí levý pruh, bleskové rozjezdy v bezohledném okolí Vítězného náměstí na Praze 6 ani vyřčené úhybné manévry na dálnici směr Brno. Též přepřahání mezi pohony a vlídnou tichost hodnotíme kladně.
Z mraku výtek prší kritika na dotykovou obrazovku, v níž zorientovat se by si zasloužilo minimálně půlku Monackého knížectví. Mnohé nepotěší ani zredukovaná nádrž v porovnání s kolegy. Limitující může být i zeštíhlené užitné zatížení.
„Last dance“ obvykle patří cenovému okénku. Text jsme odzátkovali příplatkovým lakem. Bohatý výčet zvláštní výbavy teďka může pokračovat. Od adaptivního podvozku DCC přes vyhřívané čelní sklo, zpětnou kameru, povedený průhledový displej, elektronické zesílení hlasu, elektricky nastavitelná přední sedadla až po tažné zařízení, navigaci, dekorační lištu nebo prémiový sound systém vstupujeme do krajiny s cenovkou 2 328 537 korun.
Miniaturní útěchou může být fakt, že v základu plug-in hybridní Multivan Long Style stlačí pod dva míče. Konkrétně vyčítáme z cenové nabídky 1 930 900 Kč. Jo, i tohle není zrovna málo…
Technické údaje | |
---|---|
Auto | Volkswagen Multivan Long 1.5 TSI PHEV 4Motion |
Motor | Zážehový řadový čtyřválec + přední a zadní elektromotor |
Objem válců | 1498 ccm |
Plnění motoru | turbodmychadlo |
Palivo | Benzin + elektřina |
Pohon | Všech čtyř kol |
Výkon | 130 kW / 177 koní (spalovací motor) + 85 kW / 116 koní (přední elektromotor) + 100 kW / 136 koní (zadní elektromotor) |
Maximální souhrnný výkon | 180 kW / 245 koní při 5500 ot/min |
Maximální točivý moment | 350 Nm |
Zrychlení 0–100 km/h | neuvádí se |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Převodovka | 6° automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná) | 0,9 l/100 km |
Emise CO₂ | 20 g/km |
Objem nádrže | 45 litrů |
Délka | 5173 mm |
Šířka | 1941 mm |
Výška | 1907 mm |
Rozvor | 3124 mm |
Provozní hmotnost | 2293 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 763 / 4005 litrů |