Nejaktuálnější generace kompaktního SUV Opel Grandland je svěží jako dech jehličnatého lesa po noční bouřce. My jsme prubli tříválcový přeplňovaný motor s mild-hybridním systémem. Uspokojil nás?
Víte, kdy debutoval první Grandland? Osmnáctého dubna v roce 2017, tehdy ještě pod označením Grandland X. Na autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem nahradil starší Antaru i Zafiru v nabídce Opelu. V letech 2017 až 2021 sdílel techniku s Peugeotem 3008, respektive 5008 nebo třeba DS7 Crossback.
V roce 2021 podstoupil občerstvovací proceduru, jež se významně podepsala na pikantnějším designu. Z názvu vysublimovala přípona X a interiér dostal nový Pure Panel kokpit. Kompletně nová generace vyrašila na platformě Stellantis STLA Medium opět v aprílovém měsíci: 22. dubna. A nejnovější model Grandland se zážehovým tříválcem a předním elektromotorem na nás mrká v pražské Hostivaři.
Grandland skýtá triumvirát pohonů, duet výbav a půltucet laků karoserie. Opel se vypravil na udržitelnou expedici. Designéři odstranili všechen chrom a používají pouze recyklované materiály. Druhá věc, jež nám trkla do nosu, jsou fantastické Intelli-Lux HD světlomety. Světla obsahují 50 000 jednotlivých pixelů, které by rozzářily i ty nejtemnější jeskyně. S tímhle autem chcete být zkrátka nočním kurýrem v odlehlých částech Nebrasky. Hračičkové jistě ocení též uvítací a rozlučkové animace.
Přední partie grandlandu působí grandiózně. Dráždivá maska Opel Vizor vystupuje z davu jako večerní róba Andrey Verešové na filmovém festivalu ve Varech. Působí jako stylové sluneční brýle, které si německý vůz nasadil, aby mu dodaly chladně sebevědomý výraz, a přitom schovaly všechny technologické laskominy a trumfy do jednoho čistého lesklého pásu. Bavíme se o jakési kosmické helmě, minimalistické a paralelně nekompromisně funkční.
Klubíčko chvály se točí i na boku a v zadní části. Sice již nejsou tak opulentní, sebedůvěra jim však nechybí. Boční profil vzbuzuje sportovně-elegantní napětí, kontrastní černé oplastování blatníků dodává vozu dobrodružný nádech. Zadní oblast navrhli designéři chirurgicky čistou, v níž se LED světla spojují zdvořilou linkou a uprostřed blyští název značky. Nápis Grandland je zase stylově vyrytý na víku zavazadelníku.
Chytrá majestátnost
Za co by měl dostat vévoda Grandland hraběnku a tři čtvrtě království k tomu? Za prvotřídní sedačky ergonomické excelence. Sedadla v námi testovaném derivátu GS se pyšní certifikací AGR a jsou manuálně nastavitelná v deseti směrech. Za příjemný benefit platí prodloužení sedáku, nastavitelné opěrky hlavy a pneumatická bederní opěrka. Dívenku Thunbergovou potěší informace, že sedačky jsou vyrobené z recyklovaných plastových lahví.
Na provaze adorace chvíli setrvejme: standardní výbavu paketu GS tvoří šestnáctipalcový dotykový displej s intuitivním ovládáním a povedenou grafikou. CarPlay i Android Auto se zrcadlí svižně jako mihnutí komety. Řidič má nadto k dispozici desetipalcový digitální přístrojový štít a my si nad rámec užíváme sadu Tech GS s vynikajícím head-up displejem.
Interesantně vyřešili u Opelu bezdrátové nabíjení ve středovém tunelu, které je kryté jakýmsi plexisklem. Jestliže účel zněl, abychom za jízdy nepoužívali mobil, povedlo se. Mezi předními sedadly oceňujeme rozměrnou přihrádku s možností chlazení, jež je zakončená loketní opěrkou. Zvlášť v srpnovém údobí se hodí. Boxy a spol. přináší skvělých 35 litrů prostoru.
Rozlehlost dodržuje kontinuitu také v zavazadelníku. K tomu přidejme impozantní variabilitu. Bez sklopení zadních sedadel servíruje parádních 550 litrů, včetně nastavitelné podlahy. Po reklinaci druhé řady se objem ztrojnásobí na 1645 litrů. Zadní sedačky v poměru 40:20:20 dovolují konfiguraci podle toho, koho či co budete převážet. „Tady si dopřáváš, že by se sem vešel klidně slon,“ komentuje radostně obézní osádka.
Sedm odstínů interiérového ambientního osvětlení činí z kabiny ještě o dvě úrovně líbivější místo k žití a šikovně vykresluje světelné hrany. V globálu model Grandland vypadá uvnitř chytře minimalisticky, ale i tak stále dostatečně šik a šmrncovně.
Stratég, ne živel
V útrobách bije tříválcový 1.2litrový benzinový Turbo motor. Doping pak polyká od mild-hybridního 48 V systému, který poskytuje spolehlivou elektrickou asistenci (osmadvacet koní) při rozjezdech a dětském došlapu. Spalovací motor ručí za maximální výkon 100 kilowatt, respektive 136 koňských sil. Souhrnný systémový výkon se zastavuje na hranici 145 koňských sil s točivým momentem 230 Nm.
Šestistupňový dvoujspojkový automat se chová ladně a distingovaně jako vážený diplomat. Žádné trhavé škubance, kvalitně kope kvalty. Při karlínském objevování geniálně šeptá, díky přednímu elektromotoru jej nelze označit za brzdu provozu. Když jsme u akcelerace: z nuly na sto dopádluje za 10,2 vteřiny. Nejvýše sviští 202 kilometrů za hodinu.
Sprinty ovšem grandlandu chutnají jako veganům hovězí steaky: Vůbec. Tohle německé SUV si nepotrpí na sportovní exhibice, hluboce respektuje noblesu plynulosti a praktičnosti. Když logicky vezmeme jeho rozměry a tonáž a postavíme je do konfrontace s tříválcem – závodění mu eufemisticky řečeno nevoní. Při bujarém tempu v okolí východoněmeckého Lipska si motor počíná krapet randálovitě.
Podvozek zvládá odrážet i hrbolatější příhraniční asfaltky, třebaže sem tam nechá trochu drobně „zacinkat“ v kabině, což jde ruku v ruce s jeho tužším odpružením. Přesto drží srdnatě stopu také v zatáčkách jako husky v Laponsku. Řízení označme za předvídatelné, projevuje se zkrátka jako fajn parťák.
Peněženku potěší, že nejde o palivového pijana. Oficiální katalog deklaruje optimistických 5,5 až 5,6 litru na sto kilometrů. My ale zbožňujeme plyn a lumpačení jako pilot James Hunt, a proto ryska přetekla přes šest litrů: konkrétně grandland spolykal slušných 6,4 litru benzinu během naší šestidenní avantýry.
Závěr a cena
Mild-hybridní Opel Grandland je ušlechtilý partner, který se perfektně hodí pro cílovku preferující komfort a stoickou uměřenost. Designově kvitujeme zejména přední část vozu s luxusní maskou Opel Vizor s fenomenálními světlomety. Náš fintil oblékl bronzově měděný metalický lak s černou střechou: skvostné kombo, lakonicky řečeno.
I interiér jazykem slovenských sousedů vyzerá top. A hlavně je praktický. Těch odkládacích přihrádek je jak mincí Strýčka Skrblíka: halda. Obecně prostorností grandland boduje. Řidič, spolujezdci, kufr – nikde si nemůžeme stěžovat, spíše pět ódy.
Ani technologičtí guruové nevyjdou naprázdno. Plně digitální kokpit s dvojící obrazovek nás baví svým šikovným uspořádáním, rozlišením a nenáročnou manipulací. Jako správní geekové zažíváme rozkoš s průhledovým displejem, vynikající 360° kamerou, hlídáním slepého úhlu či systémem detekce čistého vzduchu. To díky sadě Tech GS za 45 000 korun.
Vydejme se na moment na okruh otazníků. Ten největší levituje kolem dravějšího charakteru. Fofrník z mild-hybridního grandlandu prostě nikdy nebude, s tím se musíte smířit. A když na to více dupnete, tříválec zahuláká „šofére, jsem tady, nejanči“.
Přeleťme závěrem na cenové souostroví. Se základní výbavou Edition vychází hybridní model Grandland 1.2 Turbo s výkonem 107 kilowatt a šestistupňovou automatickou skříní v akční nabídce na 769 990 korun. Náš bronzový úžasňák ve výbavě GS a se stejnou motorizací podle červencového letáku stojí se zvýhodněním 819 990 Kč. Dováděli jsme tak na devatenáctipalcových dvoubarevných broušených ráfcích, usazení do AGR předních sedaček, lebedili jsme si se zatmavenými bočními a zadními okny nebo třímali věnec z veganské kůže. Se všemi příplatky se námi testovaný švihák převalil lehce přes 900 000 Kč.
Technické údaje:
Auto: | Opel Grandland 1.2 Hybrid Turbo e-DCT6 (2024) |
Motor: | zážehový řadový tříválec + synchronní elektromotor s permanentními magnety |
Objem válců: | 1199 ccm |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin + elektřina |
Pohon: | předních kol |
Výkon: | 100 kW/136 koní (spalovací motor) + 21 kW/28 koní (přední elektromotor) |
Maximální souhrnný výkon: | 107 kW/145 koní při 5500 ot/min |
Maximální točivý moment: | 230 Nm |
Zrychlení 0-100 km/h: | 10,2 s |
Maximální rychlost: | 202 km/h |
Převodovka: | 6° dvouspojková automatická |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,5 – 5,6 l/100 km |
Emise CO₂: | 124 – 128 g/km |
Objem nádrže: | 55 l |
Délka: | 4650 mm |
Šířka: | 1905 mm |
Výška: | 1665 mm |
Rozvor: | 2784 mm |
Provozní hmotnost: | 1675 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 550 / 1645 l |
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek