test-ojetiny-maserati-levante-sq4-2018-31

Test ojetiny Maserati Levante SQ4 | 2018

Autor: Pavel Srp - Ilustrační foto: Pavel Srp - 7. 8. 2025


SUV vládnou světu už pár let a do svého portfolia je zařadily i automobilky, které dříve vyráběly sportovní modely. Začalo s tím Porsche s modelem Cayenne a pak se přidaly další, včetně Maserati. A právě první SUV od této italské značky jsme otestovali jako 8 let starou ojetinu. Jde o Maserati Levante SQ4 z roku 2018 s 83 tisíci najetými kilometry.

Není jako běžná SUV

Maserati Levante se začalo prodávat v roce 2016 a na trhu vydrželo až do roku 2023, kdy z výrobní linky sjel poslední kus. Stále na stejném podvozkové platformě jako sedany Quattroporte i Ghibli, ale na rozdíl od nich mělo vždycky pohon všech čtyř kol. Standardem byla vždy také automatická osmistupňová převodovka.

Pod kapotou bylo na výběr z poměrně hodně možností. Benzinové motorizace začínaly třílitrovými benzinovými vidlicovými šestiválci s dvojicí turbodmychadel s výkony 257 kW/350 koňmi a 500 Nm, respektive testovaným Levante S s výkonem zvýšeným na 316 kW/430 koní a 580 Nm. Nad nimi pak byly 3,8litrové osmiválce s 390 kW/530 koňmi ve verzi GTS nebo s 427 kW/580 koňmi ve verzi Trofeo. Točivý moment byl v obou případech 730 Nm. Pořídit jste si mohli i naftovou motorizaci, kterou byl třílitrový vidlicový šestiválec s 202 kW/275 koňmi a 600 Nm. A nakonec byl v nabídce i plug-in hybrid s dvoulitrovým benzinovým čtyřválcem.

test-ojetiny-maserati-levante-sq4-2018-4

Přestože na fotkách se to tak nemusí zdát, je Maserati Levante opravdu velké auto. Na délku měří 5003 mm, široké je 1968 mm bez zpětných zrcátek a na výšku naměříme 1679 mm. A k tomu přidejme třímetrový (3004 mm) rozvor, což znamená, že i přes opravdu dlouhou přední kapotu je v kabině dost místa. Pro srovnání můžeme dodat například rozměry dobového BMW X6, které má na délku 4909 mm, široké je 1989 mm (bez zrcátek) a na výšku u něj naměříme 1702 mm.

V Maserati se navíc rozhodli, že nechtějí úplně obyčejné a nudně vypadají SUV, takže kromě dlouhé kapoty přidali třeba i bezrámové dveře, typickou masku chladiče s velkým trojzubcem, velká kola anebo čtveřici koncovek výfuku. V případě našeho testovaného auta bylo navíc všechno v černé barvě, chromové ani hliníkové doplňky tu nenajdeme nikde. Naopak kov je třeba na klíči k autu, který je opravdu masivní – velký i těžký.

Klíč ale můžete nechat v kapse, vůbec jej vyndávat nemusíte, protože abyste se dostali do auta, stačí pouze vzít za kliku – je tu bezklíčový přístup. Také interiéru u našeho auta, které jsme si na test půjčili z Mototechny, vládne černá barva, kterou najdeme všude. Fantazii se ovšem v době, kdy se tohle auto prodávalo, meze úplně nekladly. Při konfiguraci nového auta jste si klidně mohli poručit třeba červené čalounění.

Jsou tady ovšem i věci, které se nám úplně nelíbily. Jde hlavně o infotainment a jeho ovládání. To, že je v angličtině a do češtiny se dát nedá, ještě není takový problém, ale to, že jeho ovládání je neintuitivní, to už docela problém je. A stejně tak i grafika. Rozlišení (samotného displeje, ale třeba i couvací kamery) není nic moc, stejně jako samotné uživatelské prostředí. Na druhou stranu je to možnost si do oblíbených virtuálních tlačítek ve spodní části displeje uložit funkce, které používáte nejčastěji – u našeho auta tam na jednom tlačítku bylo třeba ovládání vyhřívaného sedadla spolujezdce. Pravděpodobně na spolujezdci jezdil někdo, kdo měl rád teplo od zad.

Ten motor!

Zatím je to ale vlastně pořád jen běžné, přestože o něco hezčí SUV. To zajímavé ale začne ve chvíli, kdy k životu probudíte motor pod kapotou. Vidlicový šestiválec oddechuje pomocí výfuku se čtyřmi koncovkami, ze kterých se ozývá opravdová symfonie. Tohle auto totiž není „bezchybně německé“, ono má parádní charakter, který se vám rozhodně dostane pod kůži.

Motor se tady startuje podobně jako v Porsche, startovací tlačítko je totiž nalevo od volantu. A jakmile tlačítko stisknete, párkrát se převalí startér a pak se z výfuků ozve hotová symfonie. Máte-li špatné vztahy se sousedy, pokud si koupíte ojeté Maserati Levante, rozhodně si je nezlepšíte. Tím spíš, pokud odjíždíte brzy ráno, protože tohle auto chce, aby všichni věděli, že nastartovalo. To si můžete ostatně poslechnout ve videu:

Pokud se naopak vracíte domů pozdě v noci, to už takový problém nebude, protože výfuky jsou po zahřátí v otáčkách kolem volnoběhu už poměrně tiché. Pokud jsme mluvili o tom „charakteru“, tak Maserati Levante vyluzuje z výfuků parádní zvuk i v normálním jízdním režimu. Tohle auto není hlučné, ale zvuk z výfuků je výrazný a takový italsky řezavý. Zní skvěle ve všech otáčkách motoru, přitom ale nedělá žádné zbytečné divadlo po ubrání plynu. Neozvou se žádné velké rány ani střílení, jen si tak decentně (se zavřenými okny, která mají akustická dvojskla, si toho ani nemusíte všimnout) zaprská. Tohle v žádném německém SUV, jakkoliv jsou pro každodenní jízdu možná i lepší, prostě nedostanete…

Pokud bychom se na motor podívali detailněji, pak jde o motor s označením F160 AN, který pochází od Ferrari. Jeho válce svírají úhel 60°, přeplňují ho dvě stejně velká turbodmychadla (pro každou řadu válců jedno) a má přímé vstřikování paliva. Navíc tenhle motor nejen skvěle zní, ale také dává autu parádní dynamiku. Technické údaje slibují zrychlení z místa na stovku za 5,2 sekundy a maximální rychlost až 264 km/h, přičemž rychloměr je cejchovaný dokonce do 310 km/h. To vše navíc při hmotnosti přes 2,1 tuny!

Přestože je všech 430 koní k dispozici až při 5750 ot./min a maximum točivého momentu (580 Nm) vrcholí až při 4500 až 5000 ot./min, díky dvojici turbodmychadel je pružnost motoru parádní i v nízkých otáčkách. A pokud přeci jen ne, osmistupňový automat ochotně podřadí a motor do otáček vyžene. Podřadit si samozřejmě můžete i sami, slouží k tomu dvojice masivních pádel. Ta jsou kovová a ukotvena jsou přímo ke sloupku řízení, nikoliv k volantu jak bývá obvyklé. A lze to i na voliči automatické převodovky na středovém tunelu, kde je navíc „správná“ logika, takže se podřazuje směrem dopředu a vyšší rychlost se řadí dozadu. Překvapilo nás, jak rychlá převodovka ve sportovním režimu při manuálním řazení dokáže být!

test-ojetiny-maserati-levante-sq4-2018-15

Motor skvěle zní, parádně tahá, ale nechá si za to také docela dost „zaplatit“. Spotřeba paliva není úplně z nejnižších, pokud budete jezdit po ucpaném velkoměstě, počítejte klidně i s 18 l/100 km. Když vyjedete mimo něj, může v kombinovaném režimu spotřeba spadnout cca k 15 l/100 km. Objem nádrže je 80 litrů, což znamená, že zase až tak často tankovat nebude potřeba a z Prahy do Brna a zpátky v pohodě dojedete.

Skvělý podvozek a ovladatelnost

Všechny modely Maserati Levante měly standardně také adaptivní vzduchové odpružení, které dokáže měnit světlou výšku. To se děje buď automaticky na základě zvoleného jízdního režimu (ve sportovním režimu se auto snižuje, v off-roadovém naopak zvyšuje), případně podle rychlosti (na dálnici se snižuje) anebo si to můžete nastavit sami fyzickým ovladačem na středovém tunelu. Rozdíl mezi nejnižší a nejvyšší pozicí je opravdu velký.

Díky vzduchovému podvozku navíc tohle auto dokáže nabídnout dvě tváře. V nejkomfortnějším nastavení se na silnici příjemně pohupuje, přesto nepůsobí vyměkle, ale jakmile ho přepnete do sportovního režimu (slouží k tomu tlačítko na středovém tunelu, které nejprve nastaví sportovní režim motoru a teprve po druhém stisknutí i sportovní režim podvozku) auto výrazně ztuhne. Nestane se z něj prkenný krám, ale bude až překvapivě pevné, přesto poddajné. Pokud pak vyrazíte na nějaké klikaté okresky, zůstanete v němém úžasu, co dokáže.

Přestože je to pětimetrové a přes dvě tuny vážící SUV, od volantu tak rozhodně nepůsobí. Do zatáček se vrhá až překvapivě ochotně a díky čtyřkolce s preferencí zadní nápravy je při výjezdu ze zatáčky pod plynem neutrální, až lehce přetáčivé. Motor je lačný po otáčkách, vytáčí se opravdu radostně, ručička otáčkoměrem proletí rychle, aby se dostala až k červenému poli, vy zatáhnete za pravé pádlo, přeřadíte a může to začít znovu. Tohle je vážně překvapení.

A pak přijde další zatáčka, vy jdete na brzdy, což je mimochodem nejslabší článek celého auta. Jejich nástup je totiž takový pozvolný a při brzdění ve vyšších rychlostech jsou hlučnější. Není to problém testovaného kusu, ale podobně vlastnosti byly zmiňovány i před lety v testech úplně nových kusů. Neznamená to ale, že by snad tohle auto nebrzdilo nebo brzdilo špatně, jen je potřeba na brzdový pedál šlápnout o něco víc.

Jezdit s tímhle autem na klikatých silnicích je rozhodně zábava a dokáže být opravdu rychlé, což potvrdí i někteří řidiči hot-hatchů, které jsme s ním potkali…  A to pak hlavně v dešti nebo na mokrých silnicích. Mimochodem, pokud budete chtít pustit stěrače, na pravé páčce jejich ovládání nenajdete, protože tady vůbec není. Ovládání stěračů i ostiřkovačů se podobně jako u mercedesů nebo nových škodovek přesunulo na levou páčku.

test-ojetiny-maserati-levante-sq4-2018-21

Na co si dát u ojetin pozor?

Přestože je Maserati Levante auto, které skvěle jezdí, i tak je to soubor náhradních dílů, který nemusí vždy fungovat úplně a zcela bez problémů. A protože je to pořád auto prémiové značky, platí, že opravy se mohou hodně prodražit. Výhodou ale, že s automatickou převodovkou nebo pohonem všech čtyř kol obvykle problémy, pokud není zanedbaná údržba, nebývají.

Problémy ale bývají u naftových verzí, kde poměrně často zlobí systém AdBlue. Objevují se vadná čidla a pumpy, ale i problémy s nádržkou nebo spínačem k odjištění víčka. K tomu se mohou přidat potíže s regenerací filtru pevných částic, zvlášť u aut, která jezdila krátké trasy. Na diagnostice se vyplatí prověřit historii regenerací i aktuální stav systému.

Další citlivou oblastí je vzduchový podvozek. V některých případech se objevuje chybová hláška „Air suspension malfunction“ a podvozek přejde do nouzového režimu. Při prohlídce si proto ověřte, jestli auto drží výšku i po delším stání a zda kompresor nespíná příliš často.

test-ojetiny-maserati-levante-sq4-2018-10

Také elektronika umí být náladová. Pokud je 12V autobaterie slabá, může to způsobovat problémy. Auto se třeba vůbec neodemkne nebo nenastartuje. Maserati Levante je na napětí autobaterie zvlášť citlivé, takže stojí za to zjistit stáří a kondici baterie, případně ji rovnou preventivně vyměnit. Pozor si dejte i na těsnění a možné zatékání vody do kufru. Prohlédněte odtoky panoramatické střechy a těsnění kolem zadních světel, protože vlhkost v kufru může poškodit elektroniku.

U novějších ročníků (2021–2024) se objevila svolávací akce kvůli softwaru infotainmentu – při zařazení zpátečky se nemusí zobrazit obraz z kamery. U starších kusů z let 2016–2017 se řešily softwarové chyby převodovky, které mohly samovolně zařadit neutrál při popojíždění. U obou případů je nejlepší ověřit u autorizovaného dealera přes VIN, zda byly všechny kampaně vyřešeny.

Závěr

Pokud ale najdete auto s doloženým servisem, vyřešenými svolávačkami (ty se ale dají řešit i dodatečně) a v dobrém technickém stavu, odmění se vám Maserati Levante úžasným charakterem a parádními jízdními zážitky, které jen tak nějaké jiné SUV nenabídne. Bude to ale úplně jiný zážitek, než který nabídne Porsche Cayenne nebo německá trojka v podobě Audi, BMW nebo Mercedes-Benzu, bude totiž intenzivnější.

Technické údaje: Maserati Levante SQ4 | 2018

  • Motor: benzinový, vidlicový šestiválec, 2979 cm³, přeplňovaný, 2x turbodmychadlo
  • Výkon: 316 kW/430 koní při 5750 ot./min
  • Točivý moment: 580 Nm při 4500 – 5000 ot./min
  • Převodovka: automatická 8stupňová
  • Pohon: všech čtyř kol
  • Maximální rychlost: 264 km/h
  • Zrychlení 0–100 km/h: 5,2 sekundy
  • Objem palivové nádrže: 80 litrů
  • Pohotovostní hmotnost: 2109 kg

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru