Bývaly doby, kdy snad každá běžná automobilová značka nabízela malé sportovní modely. To se ale i kvůli emisním předpisům v posledních letech změnilo a sportovních verzí běžných modelů výrazně ubylo. Pokud dnes chcete malé nové sportovní auto, moc možností nemáte. Ale můžete si ho třeba i „postavit“ sami. Takovou cestou šli v českém Mitsubishi, kde vzali původně úplně obyčejný Colt a vyladili ho.
Před námi tak stojí Mitsubishi Colt Performance, jak ho v českém zastoupení Mitsubishi nazvali. Jde o auto, které dostalo jak designové úpravy, tak i technické – včetně úpravy výkonu. „Tvořit takto hravé vozy v dnešní elektrifikující se době, je zábava nejen pro všechny čistokrevné petrolheady, ale i pro všechny milovníky okresek a zábavnější jízdy,“ prozrazuje Adam Průša, Marketing & PR Director CZ/SK.
Jaké jsou úpravy?
Už hned první pohled na auto vás nenechá na pochybách, že takhle tohle auto z továrny nevyjelo. Původní lak karoserie totiž ukrývá fólie se specifickým vzhledem, jejíž základem je bílá barva doplněná o černou a červenou grafiku a nápisem PERFORMANCE v grafice a barevném provedení Ralliart, což je sportovní oddělení automobilky Mitsubishi a současně její sportovní tovární závodní tým.
Pak se ale na auto zadíváte trochu detailněji a všimnete si, že tu je i dodatečný bodykit. České zastoupení Mitsubishi totiž přidalo také přední spojler pod nárazník, nástavce prahů i zadní difuzor, které nechalo polepit do karbonové fólie. Designové (ale vlastně i funkční) změny pak dokonala výměna kol. Původní sériové disky byly vyměněny za kované disky OZ Racing Superturismo GT s rozměry 7×18 palců, které obouvají sportovní pneumatiky Goodyear Eagle F1 SuperSport s rozměry 205/40 R18.
Uvnitř změny nejsou vůbec žádné. Jsou tu přesto docela slušná sedadla, ale hlavně docela přehledný infotainment s pěknou grafikou i poměrně rychlými reakcemi. Potěší, že pod displejem jsou pak fyzické ovladače, kterými se ovládá vyhřívání sedadel, systém Start/Stop, jízdní režimy, automatický parkovací asistent, parkovací kamera a centrální zamykání. A pod nimi jsou další fyzické ovladače sloužící pro ovládání klimatizace a topení. Tady řidiče od jízdy nic rozptylovat nemusí.
Upravený motor
Čistě spalovací Mitsubishi Colt je v nabídce výhradně s litrovými tříválci, přičemž základ nabídky tvoří atmosféricky plněný motor s 49 kW/67 koňmi a pětistupňovou převodovkou. Pod kapotou testovaného auta byl ale výkonnější motor, který je přeplňovaný turbodmychadlem a v základu nabízí 67 kW/91 koní a šestistupňovou manuální převodovku. Pak je tu ještě hybridní verze (full-hybrid), která kombinuje 1,6litrový atmosférický čtyřválec s elektromotorem.

Sériový ale tenhle motor nezůstal, protože v Mitsubishi se rozhodli pro výkonovou injekci. Motor dostal chiptuning, který jeho výkon zvedl na 95 kW/129 koní při 5252 ot./min a točivý moment vzrostl ze sériových 160 Nm na výsledných 222 Nm při 2425 ot./min. Nejde o hodnoty, které by si automobilky vycucala z prstu, ale jde o hodnoty, které auto reálně má. Po úpravě bylo totiž auto na motorové brzdě – viz graf výše.
Změnil se i samotný projev motoru. Zátah turbodmychadla je teď o poznání znatelnější a reakce na plynový pedál rychlejší, ale platí to až od přibližně dvou a půl tisíce otáček, do té doby se nic moc neděje. Ani tak tohle auto není žádný trhač asfaltu a při sprintech na semaforech moc skalpů neuděláte. Neznamená to ale, že by to bylo pomalé auto. Tím spíše na klikatých okreskách.
Pokud se totiž rovinka změní na zatáčky, teprve pak se ukážou přednosti tohoto auta. A za ty můžou hlavně kola a pneumatiky, ale také nízká hmotnost jen kolem tuny. Tohle auto totiž na pohyby volantem reaguje opravdu rychle a ochotně mění směr (geometrie náprav je sériová, ta se neměnila). Tyhle reakce a takové chování se z dnešních aut už prakticky vytratily, protože moderní auta jsou i kvůli neustále se zpřísňující bezpečnosti (jak pasivní, tak i té aktivní) hodně těžká. Malý a lehký Colt nás ale vrací do minulosti, kdy bylo řízení auta zábava. Navíc není záludné, je to hodné auto a i když v zatáčce uberete, nezahodí vás do příkopu tím, že odletí zadní náprava, jako se to dělo u starých francouzských hot-hatchů (možná to nevíte, ale Colt vychází z Renaultu Clio).
I když to, že jde o moderní auto, se nakonec opět poměrně brzy připomene. Můžete si sice jednoduše a jedním stiskem tlačítka vypnout Start/Stop (upozornění na překročení rychlosti tady naštěstí není), ale co nemůžete vypnout, je stabilizace. A nemůžete si ji ani omezit. Jednoduše se tak stane, že z auta sice stále cítíte rezervu, protože nejste na hraně pneumatik, ale přesto zasáhne stabilizace a auto zpomalí. Mám pár „zkušebních“ zatáček, kde zkouším, jakou rychlostí je dokážou testovaná auta projet a tenhle malý Colt to zvládá stejně jako například modernizovaný kombík CUPRA Leon Sportstourer VZ s 333 koňmi a pohonem všech čtyř kol. Potřebujete k tomu dodávat ještě něco dalšího…?
Závěr
Mitsubishi Colt je standardně docela obyčejné auto, ale to, které postavili v českém zastoupení je naopak překvapivě zábavné. Není sice nejrychlejší v přímce, přesto pomalé není. Nejvíc ale vyniká v zatáčkách, kde se dokáže vyrovnat mnohem sportovnějším a výkonnějším autům. A přitom vlastně stačilo vylepšit docela málo… Přesto je tohle auto naprosto bez omezení použitelné i pro každodenní ježdění, z hlediska použitelnosti se na něm nic negativního nezměnilo. Snad jen pneumatiky budou dražší, protože původně mělo sedmnáctky…
Tohle auto si sice běžný zákazník koupit nemůže, v ceníku ho nenajde, ale v českém zastoupení Mitsubishi se na podobné úpravě můžete také domluvit. Ceník běžného a obyčejného Mitsubishi Colt v současnosti začíná na akčních 369 960 Kč za nejnižší výbavu Invite s atmosférickým motorem 1,0 MPI. Za testovaný přeplňovaný 1,0 MPI-T dáte minimálně akčních 391 960 Kč (také v nejnižší výbavě Invite). Testovaný kus vycházel z nejvyšší výbavy Instyle, jejíž akční cena je 509 960 Kč.
Auto | Mitsubishi Colt Performance 1,0 MPI-T |
Motor | zážehový tříválec |
Objem válců | 999 ccm |
Plnění motoru | turbodmychadlo |
Palivo | benzin |
Pohon | předních kol |
Maximální výkon | 95 kW / 129 koní při 5252 ot/min |
Maximální točivý moment | 222 Nm při 2524 ot/min |
Zrychlení 0-100 km/h | 12,2 s (sériové) |
Maximální rychlost | 174 km/h |
Převodovka | 6° manuální |
Spotřeba paliva (kombinovaná) | 5,1 l/100 km |
Emise CO2 | 116 – 118 g (sériové) |
Objem nádrže | 42 litrů |
Délka | 4053 mm |
Šířka | 1798 mm |
Výška | 1439 mm |
Rozvor | 2583 mm |
Provozní hmotnost | 1185 kg |
Objem zavazadlového prostoru | 391 litrů |