Mitsubishi ASX bylo v předchozí generaci velmi oblíbeným modelem, ale čas plyne a bylo potřeba představit generaci novou. Ta už tady nějaký pátek je a Mitsubishi šlo cestou alianční spolupráce. Současné ASX je tedy autem, které známe od Renaultu. Nedávno navíc prošlo modernizací, která se nejvýrazněji podepsala na designu. My jsme faceliftovanou verzi vyzkoušeli s nejsilnějším motorem a s automatickou převodovkou.
Novinky
V rámci faceliftu se Mitsubishi hodně zaměřilo na přední část. ASX už výchozí Renault Captur nepřipomíná až tolik, dostalo totiž úplně jiné přední světlomety i masku chladiče, o níž automobilka mluví jako o „typickém dynamickém štítu“. Liší se i nárazník a jediné, co nakonec oba modely spojuje, je denní svícení po krajích. V zadní části ale mnoho odlišností u obou modelů není. Tam, kde má Renault znak s couvací kamerou, má Mitsubishi jen výstupek s kamerou a místo znaku má velký nápis Mitsubishi. Přední i zadní světlomety jsou nyní fullLED a je škoda, že ty přední nemohou být ani za příplatek LED Matrix.
Nová jsou také kola. Standardem jsou 17″ ocelová kola s označením „flex“ (tedy „obyčejné plecháče“, ale s hezčím designem), na která automobilka připravila designové ozdobné kryty (takové hezčí poklice). Od třetí výbavy ale dostanete designově velmi zajímavé osmnáctky, které mělo i testované auto. Ty jsou v základu lakované černým lakem a k tomu mají broušené plochy.
Aby auto zaujalo na první pohled, dostala karoserie spoustu plastových a leskle černých doplňků, které doplňují i lesklé chromové prvky. Platí to pro všechny verze výbavy. V případě černých doplňku jde například o přední kryt nárazníku a orámování masky chladiče, boční lišty, ale také kryt na zadním nárazníku. Chromové jsou lišty kolem oken, maska chladiče a podobně. Vybírat lze z pěti odstínů karoserie (metalická bílá Crystal, červená Sunrise, černá Black, modrá Royal a šedá Steel) a připlatit je možné i za kontrastní černou střechu.
Uvnitř se modernizovaná verze na pohled příliš neliší, novinkou je však zcela nový infotainment, respektive jeho software. Ten jako základ využívá řešení od Google, což znamená nejen integraci některých aplikací, které můžete mít i ve svém telefonu, ovšem tady právě bez nutnosti spojovat auto s telefonem (například Spotify nebo Google mapy a podobně). Infotainment je vcelku přehledný a stále se zobrazuje ve vertikálně umístěném dotekovém displeji, který na doteky reaguje poměrně rychle.
Své Mitsubishi ASX si navíc můžete „dát i do svého telefonu“. Nabízí totiž mobilní aplikaci My Mitsubishi Motors (ke stažení na App Store a Google Play), která umí například diagnostiku auta v reálném čase, ale také funkce dálkového ovládání nebo vyhledávání vozidla. To se může hodit například tehdy, pokud parkujete třeba na sídlišti a vaše auto si třeba půjčují děti nebo se o něj v rodině střídáte.
Nejvyšší výbava = nejsilnější motor
Pohled do ceníku prozradí, že v České republice se Mitsubishi ASX nabízí ve čtyřech výbavových stupních a se čtyřmi motorizacemi, přičemž všechny jsou benzinové (jedna z toho je hybridní). Pro nejnižší výbavu Inform je k dispozici pouze nejslabší litrový, turbem přeplňovaný tříválec s manuální převodovkou a 67 kW, naopak pro nejvyšší testovanou výbavu Instyle je to jen nejsilnější 1,3litrový mild-hybrid se 116 kW. Pokud byste chtěli hybrid (klasický full-hybrid s dojezdem čistě na elektřinu v řádu jednotek kilometrů), pak musíte vybírat výhradně třetí výbavu Instense+.
Pod kapotou testovaného auta byl tedy turbodmychadlech přeplňovaný benzinový čtyřválec s objemem 1,3 litru s přímým vstřikováním paliva. A ten je mild-hybridní. To znamená, že používá startér/generátor s řemenovým pohonem ve spojení s 12V lithium-iontovou baterií, které doplňují klasickou 12V startovací autobaterii. Na elektřinu auto jezdit neumí, ale dokáže plachtit, což se děje v situacích, kdy sundáte nohu z plynu. Auto pak motor deaktivuje a pojede pouze setrvačností, přičemž všechny palubní systémy a funkce stále fungují beze změny. Jakmile se pak řidič opětovně dotkne pedálu plynu anebo brzdy, motor se ihned automaticky opět nastartuje. Plachtění je dobré k tomu, že umožňuje rekuperovat energii při zpomalování a brzdění, respektive ji využívat ve formě elektrické posily motoru pro snížení spotřeby paliva. Posádka ovšem mild-hybridní chování při jízdě prakticky není schopná poznat.
V testovaném autě byl motor spojen s dvouspojkovou automatickou převodovkou 7DCT. Její chování je zejména při rozjezdu o něco drsnější, než by se nám líbilo, ale při jízdě už řadí hezky a rychle. Dynamika 158koňového motoru není vůbec špatná, technické údaje slibují zrychlení z 0 na 100 km/h za 8,5 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 180 km/h. Samotné hodnoty nám nic neřeknou, ale vězte, že pružnost motoru není vůbec špatná. Převodovka se při výraznějším sešlápnutí plynového pedálu nebojí podřadit a vytočit motor do otáček. Předjet tedy auto na okresce nebo jet po dálnici s naloženým autem maximální povolenou rychlostí není problém ani do nějakého pěkného kopce.
A co spotřeba paliva? Mitsubishi udává, že pro testovanou výbavu a motorizaci se pohybuje v kombinovaném režimu mezi 5,9 až 6,0 l/100 km. V rámci našeho týdenního soužití, kdy jsme se pohybovali nejčastěji po Praze a doplňovali to jízdou po dálnici s rychlostmi kolem maximálně povoleného rychlostního limitu, jsme vídali na palubním počítači nejčastěji hodnoty kolem 7,5 l/100 km. Palivová nádrž je tu jen 43litrová, což není moc.
Testované auto obouvalo 18″ kola (standard od třetí výbavy Intense+), což se podepisuje na komfortu. Přestože podvozek je tichý a neozývají se od něj na nerovnostech rány, je zároveň tužší a dá posádce pocítit většinu nerovností. I tak se pak ale auto v zatáčce nakloní.
Interiér
Při jízdě jsem také bojoval s výškou sezení. Mám 180 cm, ale přestože bylo řidičovo sedadlo v nejnižší poloze, i tak jsem seděl až moc vysoko. Problémem je pak v takovém případě i umístění vnitřního zpětného zrcátka, přes které není v některých situacích moc dobře vidět vpravo vpřed. Všimnout si toho můžete například v tomto videu v čase 2:35:
V kabině je ale jinak pro čtyřčlennou posádku docela dost prostoru. Na předních sedadlech kromě vyššího posedu není problém. Na zadních sedadlech budou mít průměrně vzrostlí cestující (připomínám mých 180 cm) vcelku dost místa pro kolena, ale naopak poměrně málo místa pro hlavu. To si ostatně můžete prohlédnout ve videu nahoře. Zadní lavici je možné posouvat v rozmezí 16 cm (ve videu je úplně vzadu), což může zvětšit objem kufru. Jeho základní objem je 332 litrů (podle VDA) a posunutím sedadel je možné přidat dalších 69 litrů. Funkce posouvání zadní lavice je standardem pro všechny úrovně výbavy.
Závěr a cena
Nové Mitsubishi ASX staví na základech Renaultu Captur, ale díky výraznému faceliftu a úpravám designu, techniky i výbavy působí teď po modernizaci osobitějším dojmem. Facelift přinesl nový vzhled především vpředu, moderní infotainment s podporou aplikací od Google. S nejvyšší výbavou se pojí pouze nejvýkonnější mild-hybridní motorizace ve spojení se sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovkou, přičemž poháněna jsou vždy výhradně přední kola. Spotřeba sice není úplně nejnižší, ale celkově jde o docela příjemné auto, u kterého je ale potřeba počítat s vyšším posedem.
A co prozradí pohled do ceníku? Nejnižší cena je 479 850 Kč, za což dostanete základní výbavu Inform s 67kW motorem s manuální převodovkou. Testovaná verze je naopak tou nejdražší z celé nabídky. Základní cena je 729 850 Kč, což je o 5 tisíc víc, než kolik dáte za hybridní jedna šestku v nižší výbavě Intense+.
Auto: | Mitsubishi ASX 1.3 DI-T MHEV Instyle |
Motor: | přeplňovaný zážehový čtyřválec |
Objem válců: | 1 332 cm³ |
Plnění motoru: | turbodmychadlo |
Palivo: | benzin (mild-hybrid) |
Pohon: | předních kol |
Maximální výkon: | 116 kW / 158 koní při 5 500 – 6 000 ot./min |
Maximální točivý moment: | 270 Nm při 1 800 – 3 250 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 8,5 s |
Maximální rychlost: | 180 km/h |
Převodovka: | automatická (7stupňová dvouspojková) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 5,9 – 6,0 l/100 km (WLTP) |
Emise CO2: | 134 – 135 g/km |
Objem nádrže: | 43 litrů |
Délka: | 4227 mm |
Šířka: | 1 797 mm (bez zrcátek) 2 003 mm (se zrcátky) |
Výška: | 1567 mm (bez strešních ližin) 1576 mm (se střešními ližinami) |
Rozvor: | 2639 mm |
Provozní hmotnost: | 1373 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 484 / 1596 litrů |