Test-2020-Jaguar_F-Type-Coupé-P450-RWD- (12)

Jaguar F-Type prošel před časem faceliftem, který byl poměrně výrazný. A to nejen z hlediska designu, ale i pohonných ústrojí. My jsme otestovali verzi kupé s prostředním z nabízených motorů, kterým je 450koňový osmiválec.

Designová proměna

Nebývá to tak úplně pravidlem, aby se v rámci faceliftu dělaly tak velké designové úpravy. V případě Jaguaru F-Type se ale jeho vnější vzhled proměnil docela zásadně. Platí to pro přední část, kde je nový nárazník, masku chladiče, ale i světlomety. Ty nejsou oproti původnímu modelu umístěny vertikálně, ale naopak horizontálně. F-Type díky tomu dostal úplně jiný výraz.

Boční profil, ani vzhled se nijak výrazně neměnil. Stále je tu parádní silueta kupé i zapuštěné kliky. To zadní část několika změn doznala, ale nejde o nic tak výrazného jako vpředu. Trochu jiné jsou světlomety, ale i koncovky výfuku. Ty jsou po dvou v obou rozích nárazníku, ale na můj vkus trčí příliš z nárazníku a jsou moc „ozdobené“. Líbilo by se mi tu něco decentnějšího, to je ale čistě subjektivní názor.

Test-2020-Jaguar_F-Type-Coupé-P450-RWD- (8)

Pár změn se odehrálo také uvnitř tohoto dvoumístného kupé, v tomto případě jde ale spíše o kosmetiku. V kapličce za volantem je nový digitální přístrojový štít s úhlopříčkou 12,3“, který nahrazuje původní analogové budíky. Jaguar dává řidiči na výběr z několika možností zobrazení – od „klasického“ s dvojicí „budíků“ po stranách až po „sportovní“ s centrálně umístěným otáčkoměrem. Měnit se dá také vnitřní zobrazení dvojice ukazatelů a podobně.

Nový je také infotainment. Ten dostal 10″ dotekový displej a nově podporuje konektivitu Android Auto a Apple CarPlay. Jaguar tvrdí, že je rychlejší a není důvod tomu nevěřit, přesto zatím stále nepatří mezi nejrychlejší systémy na trhu. Na druhou stranu je třeba dodat, že infotainmenty některých jiných značek naopak v nejnovějších generacích zpomalily…

Přečtěte si také:  Test Dacia Duster TCe 150 4×4 (2020)

„Upsizing“ v praxi

Už desítky let panují pravidla o tom, kolik mohou automobily vypouštět do ovzduší škodlivých emisí. Ty se neustále zpřísňují, na což automobilky reagují zmenšováním motorů – ať už jde o objem válců anebo jejich počet. Dvanáctiválce zmizely téměř úplně, desetiválce také a z aut mizejí i osmiválce.

Test-2020-Jaguar_F-Type-Coupé-P450-RWD- (29)

Něco takového se sice dotklo i Jaguaru F-Type, ale poněkud zajímavěji. Z nabídky v rámci posledního faceliftu totiž vypadl šestiválec s kompresorem. Nenahradil ho ale čtyřválec (ten je v nabídce stále), jak by se dalo očekávat, nýbrž osmiválec. Tohle kupé (anebo roadster) si tedy můžete koupit buď s 300koňovým čtyřválcem nebo s testovaným 450koňovým osmiválcem, případně ještě s vrcholným 575koňovým osmiválcem. A to jsou dobré zprávy!

Původní šestiválec s kompresorem byl sice skvělý motor s parádními reakcemi (i díky kompresoru) i dynamikou, ale osmiválec je osmiválec. Je sice těžší, ale zase je výkonnější. Osmiválec sice víc zatěžuje přední nápravu, ale že by to na chování bylo nějak výrazněji znát to ne (možná v přímém srovnání při přesednutí z jednoho auta do druhého). F-Type i tak zatáčí skvěle a pokyny volantu následuje velmi ochotně. K dokonalosti by snad mohlo být řízení komunikativnější s trochu větším citem.

Pod dlouhou přední kapotou je tedy pětilitrový vidlicový osmiválec s přeplňováním kompresorem, který nabízí výkon 331 kW/450 koní a 580 Nm točivého momentu. Vybrat si můžete, jestli ho chcete spárovat s pohonem všech čtyř kol anebo jako v našem případě jen jako zadokolku. U převodovky na výběr není, v nabídce je pouze automatická převodovka.

Test-2020-Jaguar_F-Type-Coupé-P450-RWD- (31)

Dvě různá auta?

Jaguar F-Type překvapil tím, že se s ním dá úplně v klidu jezdit i po centru Prahy, ale také na oblibených okreskách, přičemž se zásadně změní jeho charakter – a to i na stejný, třeba i sportovní jízdní režim. Jednotlivé jízdní režimy samozřejmě chování a naladění auta upravují (tlumiče, posilovač řízení, mapu pedálu plynu apod.), ale při klidné jízdě je auto pořád poměrně poddajné. Když ale začnete jezdit na plný plyn, rozdíl poznáte.

Největší změna se totiž odehraje přibližně u 4000 ot./min. V tu chvíli totiž motor zatáhne ještě výrazněji a výfuk se naplno rozezní. Do té doby – i když máte otevřené klapky, na což je tu speciální tlačítko – je jeho zvuk stále spíše decentní. V ostřejším tempu si budete užívat přilnavost předních i zadních pneumatik, ta je opravdu působivá, i zátah motoru, který má díky kompresoru návykovou gradaci. Zatáčka střídá zatáčku a tohle kupé jimi projíždí jako horký nůž máslem. Tak jistě a samozřejmě. Tehdy se o F-Typu dá bez okolků říci, že jde o opravdu sportovní auto.

Přečtěte si také:  Test ojetiny Volkswagen CC 2.0 TDI 110 kW DSG (2015)

Pokud ale potom opět zvolníte a pojedete klidně, nepřijdete si v tomhle autě nijak nekomfortně. Podvozek umně filtruje nerovnosti, auto neposkakuje a v interiéru panuje klid a pohoda. Převodovka ZF drží nízké otáčky a motor si jen ševelí kolem volnoběhu. Pokud je potřeba přidat, nemusí převodovka díky vysokému točivému momentu motoru často ani podřadit.

Jaguaru se v tomto případě povedlo skloubit dvě auta dohromady. Ve městě klid a pohoda a za městem pak naplno (skoro) vyzkoušíte zrychlení z 0 na stovku za 4,6 sekundy. Maximální rychlost 285 km/h ale v Česku vyzkoušíte jen velmi stěží. A spotřeba paliva? Nejčastěji počítejte s hodnotami mezi 10 a 15 l/100 km – to podle toho, jak moc budete chtít poslouchat otevřené klapky výfuku… Na druhou stranu ani tak se z výfuku nelinou takové zvuky, které měla verze před faceliftem, navíc bez filtru pevných částic.

Závěr a cena

Jaguar F-Type po faceliftu vypadá jinak, je potřeba si na to zvyknout, ale jezdí parádně. Navíc nepřišel o velké motory, ba právě naopak. Původní šestiválec nahrazuje o poznání výkonnějším osmiválcem. Nejvíce mě potěšila jeho schopnost být příjemným autem na každodenní ježdění po městě do práce (kdy vás ani nijak neprovokuje k rychlé jízdě), ale i na víkendové rozptýlení na oblíbených okreskách mimo město. Oboje totiž zvládá skvěle.

A ceny? Mají poměrně velký rozptyl. Základní čtyřválec P300 RWD startuje na 1 706 826 Kč, za testovaný osmiválec P450 RWD dáte 2 463 681 Kč, případně 2 623 522 Kč pokud budete chtít pohon všech kol. Na vrcholu nabídky stojí verze P575 AWD, která je výhradně s pohonem všech kol, a za ni zaplatíte 3 347 949 Kč. Ceny jsou s DPH.

Technické údaje:
Typ vozu: Nový
Značka: Jaguar
Typ: F‑Type Coupé P450
Motor: vidlicový osmiválec (V8)
Objem válců: 5000 ccm
Plnění motoru: kompresor
Palivo: benzin
Pohon: zadních kol
Výkon: 331 kW/450 koní při 6000 ot./min
Točivý moment: 580 Nm při 2500 – 5000 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 4.6 s
Maximální rychlost: 285 km/h
Převodovka: osmistupňová automatická
Spotřeba paliva (l/100 km): 10.5–10.8
Emise CO2: 239–246 g/km
Objem nádrže: 70 litrů
Délka: 4470 mm
Šířka: 1923 mm
Výška: 1311 mm
Rozvor: 2622 mm
Pohotovostní hmotnost: 1735 kg
Objem zavazadlového prostoru: 299 litrů
Ceník: ke stažení zde