Test hybridní Kia Niro 1.6 GDI HEV (6DCT)

Autor: Pavel Srp - 28. 12. 2016


Kia své modely elektrizuje, kromě čistě elektrického Soulu nabízí také hybridní Optimu a nebo právě zcela nový crossover Niro. Ten si navíc jinak než s hybridním pohonem ani pořídit nemůžete. Podívali jsme se mu na zoubek v klasickém redakčním testu.

Design

Když do Evropy přišla hybridní Toyota Prius, lidem se její design nelíbil. Podle automobilky ale jde v tomto případě zejména o funkci – co nejnižší aerodynamický součinitel odporu vzduchu. Jenže Niro, ač od počátku vyvíjeno jako hybrid, vypadá vlastně normálně.

Jde o malý crossover s obvyklými tvary karoserie s rozměry ne nepodobnými modelu Cee´d. Narozdíl od něj je ale o pár centimetrů vyšší, jak velí poslední móda, protože kategorie SUV a crossoverů je prodejně stále na vzestupu.

Nárazníky jsou poměrně ostře řezané, doplněné vpředu o vertikální nasávače vzduchu, vzadu naopak o funkční difuzor, který má usměrnit vzduch. Na víku zavazadelníku je také poměrně rozměrný střešní spoiler, i díky němu je součinitel odporu vzduchu jen 0,29. 

Pohonné ústrojí

Niro je výhradně hybrid, naftové motory v něm nenajdete. V ceníku ale nejsou ani benzínové motory bez pomoci elektromotorů. O pohon se stará nepřeplňovaný čtyřválcový benzinový motor 1.6 GDI ve spojení s elektromotorem.

Automobil používá hybridní soustavu s paralelním uspořádáním. Jízda je možná buď pouze na elektřinu nebo pouze na spalovací motor a nebo lze kombinovat oboje. Systém pracuje zcela automaticky. Technické údaje prozrazují u spalovacího motoru výkon 77 kW/105 koní a točivý moment 147 Nm, elektromotor se může pochlubit 32 kW/43 koňmi a 170 Nm. Celkový dostupný výkon je 104 kW/141 koní a 265 Nm.

Kia se rozhodla spojit hybridní pohonné ústrojí s dvouspojkovou převodovkou 6DCT, címž se od většiny ostatních hybridů odlišuje. Do této převodovky navíc umístila i elektromotor. I díky tomu je celkově jízda klidnější, ačkoliv nervozitě zejména na dálnici se nevyhne. Do kopců převodovka podřadí a motor vytočí. I díky přítomnosti elektromotoru přímo v převodovce se auto rozjíždí vždy výhradně na elektřinu, spalovací motor se připojuje až vzápětí. Připojení motoru doprovází drobné škubnutí.

Baterie (Li-Poly) mají kapacitu 1,56 kWh a jsou ukryté pod zadními sedadly. Baterie se nedobíjejí z externího zdroje, ale pouze při jízdě – ať už při brzdění motorem nebo pomocí brzd pomocí rekuperace energie a nebo díky samotnému benzínovému motoru. Výhradně na elektřinu ale Niro ujede jen jednotky kilometrů. Elektromotor se ale připojuje velmi často a to nejen ve městě, ale i mimo něj nebo na dálnici. To, který motor auto pohání, můžete samozřejmě sledovat na displejích infotainmentu a nebo v kapličce přístrojů.

Projeví se to i na spotřebě paliva, která se podle palubního počítače může dlouhodobě pohybovat i pod 6 l/100 km. V takovém případě jde ale o jízdu s lehkou nohou, při běžné jízdě se přehoupne přes 6litrovou hranici. Nízké spotřebě paliva pomáhá ale také aerodynamické zakrytování spodní části auta a nebo pneumatiky s nízkým valivým odporem (my jsme ale již obouvali zimní pneumatiky).

Jízda

Ačkoliv jde o hybrid, vlastně to nikomu nenutí. A to ani při jízdě. Pokud pomineme to malé cuknutí při připojení spalovacího motoru nebo občasné ticho při pohybu auta, není tu nic neobvyklého. Naladění auta se v tomto směru opravdu povedlo.

Jízdně se hybridní pohonná jednotka projeví na brzdění. Brzdy mají totiž velmi tupý nástup, na který je potřeba si navyknout. Je potřeba překonat prvotní pozvolnou reakci a sešlápnout pedál brzdy více. Příliš citu nepřináší ani posilovač řízení, jeho ovládání nevyžaduje přílišnou sílu. To ve městě jistě oceníte, mimo město si na to rychle zvyknete.

S tímhle autem se také odnaučíte agresivní manévry, po intenzivnějším sešlápnutí plynu se totiž chvíli skoro nic neděje, řídící jednotky počítají, přemýšlejí a až po chvíli převodovka podřadí a motor vytočí do vyšších otáček. Ani pak se ale – i přes více než 140 koní a 265 Nm – toho mnoho nestane. Projev motoru je spíše letargický, nikam zbytečně nepospíchá a rozhodně nechce sportovat. Kia Niro z vás vychová mnohem klidnějšího řidiče. Ale spíše tak jako by nic, nenásilně, pozvolna.

Závěr

Kia Niro je jako celek povedeným autem, sedne vám, pokud nepreferujete sportovní styl jízdy, ten se jí příliš nelíbí. Umí se naopak zavděčit klidem na palubě i při jízdě, ale i vcelku nízkým apetitem paliva. Kia v nejbližších letech navíc chystá hned 11 nových „zelených“ modelů. Můžeme se tak těšit na spoustu nových elektromobilů, hybridů a plug-in hybridů.

Ceník vozu není přliiš složitý, kombinace motoru a převodovky je v něm pouze jediná, výbavy jsou dvě: Comfort a Exclusive, kterou byl vybaven testovaný vůz. Už v základu je výčet prvků velmi bohatý, příplatkové prvky jsou pouze dva. Pro nižší výbavu Comfort je to paket ADAS (aktivní asistent brzdění a adaptivní tempomat), pro obě dvě je to ještě metalický nebo perleťový lak.

Díky bohaté výbavě, modernímu pohonu i celkovému pocitu z auta je aktuální akční cena 599 980 Kč za vůz ve verzi Comfort, respektive 669 980 Kč za verzi Exclusive nastavena velmi vhodně.

[vc_row][vc_column][td_block_ad_box spot_id=“custom_ad_5″][/vc_column][/vc_row]

[table caption=““ width=“98%“ colwidth=“50%|50%“ colalign=“center|center“]
+,
Spotřeba paliva,Letargický projev motoru
Bohatá výbava,Převodovka i do mírného kopce podřazuje
Moderní design exteriéru i interiéru – působivá grafika displeje v kapličce přístrojů,Podvozek by mohl být komfortnější
[/table]

[ngg_images source=“galleries“ container_ids=“5610″ display_type=“photocrati-nextgen_basic_thumbnails“ override_thumbnail_settings=“0″ thumbnail_width=“100″ thumbnail_height=“75″ thumbnail_crop=“1″ images_per_page=“0″ number_of_columns=“0″ ajax_pagination=“0″ show_all_in_lightbox=“0″ use_imagebrowser_effect=“0″ show_slideshow_link=“0″ slideshow_link_text=“[Show as slideshow]“ order_by=“sortorder“ order_direction=“ASC“ returns=“included“ maximum_entity_count=“500″] 

[table caption=“Technické údaje:“ width=“98%“ colwidth=“70|30″ colalign=“left|center“]
Typ vozu:,Nový
Značka:,Kia
Typ:,Niro
Motor:,1.6 GDI HEV
Motor:,řadový čtyřválec
Objem válců:,1 580 ccm
Plnění motoru:,atmosférické
Palivo:,benzín + elektromotor
Pohon:,předních kol
Výkon spalovacího motoru:,77.2 kW/105 koní při 5 700 ot./min
Točivý moment spalovacího motoru:,147 Nm při 4 000 ot./min
Výkon elektromotoru:,32 kW/43 koní při 1 798 – 2 500 ot/min
Točivý moment elektromotoru:,170 Nm při 0 – 1 798 ot/min
Celkový výkon:,104 kW/141 koní při 5 700 ot./min
Celkový točivý moment:,265 Nm při 1 000 – 2 400 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h:,11.5 s
Maximální rychlost:,162 km/h
Převodovka:,šestistupňová dvouspojková (6DCT)
Spotřeba paliva (l/100 km):,4.4 (město) / 4.5 (mimo město) / 4.4 (kombinovaná)
Emise CO2:,101 g/km
Objem nádrže:,45 litrů
Délka:,4 355 mm
Šířka:,1 805 mm
Výška:,1 545 mm
Rozvor:,2 700 mm
Pohotovostní hmotnost:,1 500 – 1 587 kg
Objem zavazadlového prostoru:,427 / 1 425 litrů
Ceník:,ke stažení zde
[/table]


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru