Ford Mustang je na trhu aktuálně v sedmé generaci a jde o auto, které jako by do dnešního světa vlastně ani nepatřilo. Pod kapotou má obrovský atmosférický motor, který je možné spojit s automatickou nebo manuální převodovkou a navíc se nabízí s karoserií dvoudveřového kupé nebo jako kabriolet. Nám v redakci přistála ta nejvíc „řidičská“ verze z nabídky: Ford Mustang Dark Horse s manuální převodovkou.
To nejlepší pro řidičský zážitek
Hned od startu prodeje nejnovější generace byl k dispozici běžný Mustang GT, který se nabízí jako kabriolet nebo coupé, ale také ostřejší Dark Horse, který je pouze jako coupé. Ve všech případech je ovšem standardem pohon pouze zadních kol, ale je možné volit mezi desetistupňovou automatickou převodovkou nebo šestistupňovým manuálem – ten se ale pro GT i pro Dark Horse liší. Mustang Dark Horse má odolnější a masivnější převodovku TREMEC, zatímco Mustang GT využívá převodovku Getrag.
Na papíře se od sebe tyto dvě verze zase tolik neliší, výkon verze Dark Horse je totiž vyšší jen o pár koní. GéTéčko má výkon 328 kW/446 koní, zatímco Dark Horse posílá na zadní kola 334 kW/453 koní. Točivý moment je pro obě verze stejných 540 Nm.
Ono to ale není o číslech, nýbrž o tom, že nový Dark Horse má oproti GT jiné vnitřnosti motoru (vychází z Mustangu Mach 1 předchozí generace). Základem je pořád ten stejný pětilitrový osmiválec Coyote s atmosférickým plněním, ale v nejnovější generaci má jiný zdvih i vrtání válců. Dark Horse pak navíc dostal nové vačkové hřídele, specifické ladění či dvě škrticí klapky, které do motoru přivádějí dvakrát více čerstvého vzduchu.
Nejsou to jediné změny, je jich tu mnohem víc. Ostřejší Ford Mustang Dark Horse má už ve standardní výbavě sadu Performance, která obsahuje přídavný chladič motorového oleje, odlehčený chladič s lepším odvodem tepla, výkonnější ventilátory chlazení anebo chladič diferenciálu. To platí pro verzi s manuální převodovkou, pokud si připlatíte za automat, dostanete k tomu i chladič převodového oleje.
Upravený je i podvozek. Ten má samozřejmě specifické naladění (standardně dodávaných) adaptivních tlumičů MagneRide, přičemž ty přední jsou úplně nové. Jiný je i zadní stabilizátor s větším průměrem a nová je také zadní výztuha. Pod 19″ koly (mají šířku 9 palců vpředu a 9,5 palce vzadu) se specifickým designem se ukrývají větší brzdy Brembo. Mimochodem, kola mohou být i karbonová, což ušetří několik desítek kilogramů neodpružené hmotnosti, což se pozitivně projeví na jízdních vlastnostech.
Ford Mustang Dark Horse je ještě ostřejší Mustang. Video ukáže, že zní skvěle
A pak jsou tu i decentní úpravy vzhledu. Dark Horse dostal tmavší přední fullLED světlomety (bohužel nemají funkci LED Matrix), má jinou masku chladiče s černým lakováním, jiná je i spodní část předního nárazníku, boční prahy dostaly výraznější nástavce. Zajímavější je z pohledu zezadu, protože zadku dominuje poměrně výrazné křídlo a čtveřice obrovských tmavých koncovek výfuku. A pokud byste si přeci jen nebyli jistí, zda jde o běžný Mustang nebo ten ostřejší, napoví na předních blatnících a na víku kufru specifický znak s hlavou koně. V kabině pak Dark Horse bude mít před spolujezdcem na palubní desce emblém Dark Horse a část VIN čísla.
„Chlapská síla“
I v nejnovější generaci vypadá tohle auto jako Ford Mustang, na který jsme zvyklí a poznáme ho na první pohled. Uvnitř je to ale jinak, protože tady je úplně nová palubní deska. Ta dostala mnohem větší podíl digitalizace, takže jsou tu dva velké propojené displeje sloužící jako přístrojový štít a zároveň displej infotainmentu a ubylo i tlačítek. Většina věcí se teď ovládá přes displej infotainmentu – a to včetně topení a klimatizace.
Ford ovšem nechal fyzické tlačítko třeba pro systém Start/stop, takže jeho deaktivace je úplně jednoduchá. Podobně jednoduché je i deaktivování aktivního vedení v jízdních pruzích, protože k tomu stačí dvakrát stisknout fyzické tlačítko na volantu. A pokud vás – tak jako nás – štve upozorňování na překročení rychlosti, deaktivujete ho také úplně jednoduše. Stačí k tomu dlouze podržet tlačítko ovládající omezovač rychlosti. Anebo se proklikáte v Menu infotainmentu, tam to jde vypnout taky.
Tohle auto není žádný sporťák, ale je to vlastně docela pohodlné gétéčko. Tomu odpovídají i kožené a elektricky ovládané přední sedačky. Ty mají navíc překvapivě slušné boční vedení a široký rozsah nastavení, stejně jako volant. U volantu to ale chce trochu té „chlapské síly“, protože jeho nastavování jde ztuha. Mimochodem, chlapskou sílu budete potřebovat i u spojky a i u řazení, obojí jde poměrně ztuha. V případě manuální šestistupňovou převodovky dostane u Dark Horse modře eloxovanou titanovou hlavici, ale ve Fordu u toho přemýšleli a její vnitřek udělali dutý, aby se nepřehřívala.
Jak jezdí?
Velký atmosférický osmiválec pod kapotou by mohl být zárukou toho, že se za volantem budete bavit. A skutečně tomu tak je. Začíná už samotným stiskem startovacího tlačítka, který motor probudí k životu. To si ostatně můžete níže poslechnout.
Výfuk má samozřejmě aktivní klapky, které mění zvuk. K dispozici jsou celkem čtyři režimy: Quiet (tichý), Normal (běžný), Sport (sportovní) nebo Track (závodní), přičemž tento se smí používat pouze na závodní trati, o čemž vás auto na displeji nezapomene informovat. Rozdíl mezi jednotlivými režimy je navíc poměrně hodně znatelný.
Výfuk má parádní zvuk nejen na volnoběh, ale hlavně při jízdě. V nízkých otáčkách motoru si příjemně pobrumlává, ale jakmile plynový pedál sešlápnete až na zem, speciálně v „hlučnějších“ režimech se dokáže auto pořádně ozvat. V tom sportovním, ale zejména v tom závodním, který se ovšem nesmí na běžných silnicích používat, si občas i decentně odplivne… Pokud by vás to ale přeci jen začalo štvát – anebo by to štvalo některého z vašich spolujezdců – můžete přepnout do tichého režimu a auto začne znít podobně jako hybridní Kuga…
Mezigeneračně tohle auto decentně zjemnilo, ale pořád je to americké auto. Při klidné jízdě působí Mustang pořád docela těžkopádně, ale při té svižnější z něj budete mít hned lepší pocit. Důvodem je například to, že novinka dostala rychlejší převod řízení s větším účinkem posilovače řízení. A také mnohem ochotněji zatáčí, což byste od něj asi nečekali, tím spíš, když víte, že váží přes 1,8 tuny.
V přímce to není nejrychlejší auto, protože výkon leží ve vysokých otáčkách, takže si pro něj musíte skrze celý otáčkoměr „dojít“. Jak se ručička otáčkoměrem pohybuje, cítíte, jak motor graduje. Tohle v moderních autech s přeplňovanými motory nezažijete. Jasně, budete rychlejší a na tu rychlost se dostanete jednodušeji, ale tady cítíte, jak auto neustále táhne. Víc a víc a víc… až vás nakonec překvapí a zastaví omezovač otáček. Pomalý přesto Mustang Dark Horse není. S manuálem na stovku zrychlí za 5,2 sekundy (je to nicméně pomaleji než v případě obyčejného Mustangu GT s automatem, který to zvládne za 4,9 sekundy) a jede 250 km/h (oficiálně jede až 263 km/h, ale rychlost je elektronicky omezena).
A pokud jsem na začátku mluvil o tom, že se dá zcela vypnout stabilizace, tak je to pravda, ale pak se znatelně otupí reakce na pohyby plynovým pedálem. Auto jako by začalo být trochu ospalé, reakce motoru jsou letargičtější a ani samotná odezva není tak rychlá. Trochu to působí tak, jako byste měli na plynovém pedálu houbu, na kterou šlapete. Je to pravděpodobně reakce na ty neovladatelně ve smyku létající Mustangy na srazech… Pokud ale nebudete chtít pálit gumy a budete se jen někde chtít rychle svézt na okresce, vypínat stabilizaci není potřeba. Pokud totiž nebudete řídit zběsile a budete plynulí, stabilizace nebude do řízení příliš zasahovat.
Závěr a cena
Je skvělé, že si Ford Mustang i v nejnovější generaci ponechal všechno to, pro co ho máme rádi. Navíc dokáže být až překvapivě rychlý na okreskách – a je jedno, jestli s kvalitním nebo nekvalitním povrchem – a pokud neuděláte nějakou blbost, nekopne vás. Není to žádný zákeřný kůň, ale dospělý plnokrevník. Jasně, není úplně praktický, protože na zadní sedadla se dospělý člověk nevejde, ale i tak jde o jedno z nejcharakternějších nových aut na dnešním evropském automobilovém trhu. Jo, a taky budete pořád u čerpací stanice, protože je tady jen 61litrová nádrž. Tankovat tak budete klidně každých 350 až 400 kilometrů. A pokud se pojedete někam svézt, tak klidně i za dvě stě….
Navíc jde o auto, které vlastně není zase tak drahé. Speciálně s přihlédnutím k tomu, co dokáže. Základní Ford Mustang GT s manuální převodovkou a karoserií kupé startuje na 1 591 900 Kč s DPH. Kabriolet Mustang GT vyjde na 1 701 900 Kč s DPH. Testovaná verze Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 Dark Horse s manuální převodovkou startuje na 1 871 900 Kč s DPH. Za automat se ve všech případech připlácí 75 tisíc korun.
Technické údaje:
Auto: | Ford Mustang 5.0 Ti-VCT V8 Dark Horse |
Motor: | vidlicový osmiválec (V8) |
Objem válců: | 5038 ccm |
Plnění motoru: | atmosférické |
Palivo: | benzin |
Pohon: | zadních kol |
Výkon: | 334 kW/453 koní |
Točivý moment: | 540 Nm při 5100 ot./min |
Zrychlení 0-100 km/h: | 5,2 s |
Maximální rychlost: | 263 km/h |
Převodovka: | 6° manuální (TREMEC) |
Spotřeba paliva (kombinovaná): | 12,0 l/100 km |
Emise CO2: | 279 g/km |
Objem nádrže: | 61 litrů |
Délka: | 4819 mm |
Šířka: | 1916 mm (bez zpětných zrcátek) |
Výška: | 1403 mm |
Rozvor: | 2719 mm |
Provozní hmotnost: | 1817 kg |
Objem zavazadlového prostoru: | 381 litrů |