test-audi-s5-avant-tfsi-quattro-2025-24

Test Audi S5 Avant TFSI quattro | 2025

Autor: Pavel Srp - Foto: Pavel Srp - 4. 5. 2025


I v nové generaci Audi A5, která nejen nahrazuje původní Audi A4, ale doplňuje také modelovou řadu A5, nabízí automobilka nejen běžné motorizace, ale v obou karosářských variantách i sportovněji laděné Audi S5. My jsme ho vyzkoušeli v praktičtější verzi karoserie.

Není nápadné

Audi S5 se od běžných verzí liší vlastně jen decentně a od verzí S-line se téměř neliší. Ani sportovní verze S5 totiž nemá žádné velké spojlery nebo podobná vylepšení (a nemá vpředu ani logo S5, to najdeme pouze vzadu), má „pouze“ čtveřici reálných koncovek výfuku. A z těch se line opravdu skvělý zvuk. Ten by se dal popsat jako lahodný, příjemně hluboký a celkově takový medový. Projev se samozřejmě mění podle zvoleného jízdního režimu, ale platí, že jde o jedno z nejlépe znějících aut, kterými jsme za posledních pár měsíců jezdili.

Ani uvnitř se S5 od svých běžných sourozenců neliší. U testovaného auta byla největší změnou příplatková sportovní sedadla s výraznějším bočním vedením a podsvíceným logem S5 v opěradlech.

Jinak tu změny nejsou a i Audi S5 má úplně novou palubní desku a také infotainment (jede na základu Android Automotive), který designově rozvíjí předchozí Audi MMI. Teď je ovšem ještě chytřejší a tím, jak funguje připomíná chytré mobilní telefony. Nabídne totiž třeba „výsuvná“ okna, která se dají vytáhnout z horní obrazovky (to není žádná novinka, to mělo i MMI), ale i z levého boku displeje. Tady pak najdeme nejen upozornění od auta, ale i vybrané a oblíbené uživatelské funkce. Protože jde o základ od Google, lze nyní do infotainmentu instalovat i aplikace třetích stran. Můžete tam tedy například mít YouTube, Amazon Music, Spotify, ale třeba i Tidal, případně také třeba Booking, hry nebo i speciality jako například Home Assistant, takže pak z auta můžete ovládat svou chytrou domácnost, a podobně.


TIP: Hledáte nové auto na operativní leasing?
 
Podívejte se na nabídku ihned dostupných vozidel za výhodné ceny. Můžete vybírat z desítek aut, ale také z různých možností nájezdu i délky pronájmu.
 
Chci operativní leasing!
 

Mimochodem, kromě displeje infotainmentu je v kabině také displej před řidičem, který zobrazuje klasické „budíky“, tedy údaje o jízdě a nabízí několik různých šablon zobrazení. Ale může tu být také třetí displej, který je za příplatek. Ten bude v palubní desce před spolujezdcem. Ten umí zobrazit také některé funkce z infotainmentu, ale třeba i přehrávat média (v tu chvíli pak řidič jeho obraz neuvidí).

Úplně nový základ

Nová generace Audi A5 nejen úplně nově vypadá, ale ona má i úplně nový základ. Koncern Volkswagen totiž (nejen) pro ni vyvinul zcela novou podvozkovou platformu PPC, která je z pohledu techniky velkou evolucí původního základu MLB. Umožňuje tak právě i zástavbu šestiválcových motorů.

test-audi-s5-avant-tfsi-quattro-2025-26

Nové Audi A5 mohou pohánět čtyřválcové motory na benzin i naftu anebo právě benzinový šestiválec pro S5. Jde o třílitrový, podélně uložený vidlicový motor s přímým vstřikováním paliva. Na všechna čtyři kola (pohon quattro ultra) posílá přes sedmistupňovou dvouspojkovou automatickou převodovku S Tronic celkem 270 kW/367 koní a točivý moment až 550 Nm. Navíc je to 48V mild-hybrid (navíc nový, který Audi označuje jako MHEV Plus), takže přidává dalších 18 kW/24 koní a 65 Nm ze startér generátoru. To mu podle technických údajů umožňuje zrychlit z 0 na 100 km/h za 4,5 sekundy a maximální rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h.

Novinka navíc vůbec poprvé dostala turbodmychadlo s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) a už v základní výbavě má i sportovní zadní diferenciál quattro s rozdělováním točivého momentu mezi jednotlivá kola v kombinaci s elektronicky řízenou mezinápravovou spojkou pohonu všech kol. V zatáčkách by tak tohle auto mělo působit agilně a mělo by se hezky stáčet do oblouku. Ale je tomu opravdu tak?

Za volantem

Posed v autě je parádní, na předních sedadlech se spousta místa a ideální řidičskou pozici si tu musí bez problémů najít kdokoliv. Sedadla mají skvělé boční vedení a i na delších cestách jsou pohodlná. Tak pozitivní dojem ovšem nemáme z volantu, který není kulatý a navíc je na něm dotekové ovládání. Sice se nám naštěstí nestávalo, že bychom si něco přepnuli omylem, ale není to úplně intuitivní a uživatelsky tak příjemné a přívětivé jako klasické fyzické ovladače. A dotekové ovládání je i na dveřích, kde je úplně nový panel. Na tom se ovládají vnější zpětná zrcátka, centrální zamykání, světlomety (potkávací, automatické, mlhové, …), dětské pojistky zadních dveří anebo se tu ukládá poloha řidičova sedadla do paměti. O kousek dál dozadu za tímto ovladačem jsou pak čtyři klasické mechanické ovladače stahování zrcátek.

Test-2025-Audi-S5-Avant-TFSI-quattro-zatacky

I v Audi S5 můžete mít příplatkový adaptivní podvozek, přičemž světla výška bude vždy nižší než u běžné A5 (o 20 mm). My jsme je v testovaném autě měli a jde rozhodně o jeden z prvků příplatkové výbavy, který byste při konfiguraci auta měli zaškrtnout. Je totiž až překvapivé, jak dokáže změnit chování auta. V komfortním jízdním režimu se totiž auto pohodlně pohupuje, ale v dynamickém jízdním režimu naopak zpevní (úplně neztvrdne, ale spíše opravdu zpevní), eliminuje náklony karoserie a v autě pak překvapivě dobře cítíte povrch pod koly.

A právě podvozek i naladění pohonu všech čtyř kol se sportovním zadním diferenciálem znamená, že projíždět s testovaným Audi S5 Avant zatáčky na okreskách bude zábava. V našem případě jsme si to sice neužili v úplně ostrém tempu, protože panovaly docela vysoké teploty a testované auto stále obouvalo zimní pneumatiky, ale i tak dokážete s Audi S5 držet na silnici pěkný rytmus. Přenášet hmotnost z jednoho oblouku do druhého totiž testovanému kombíku šlo parádně, navíc zadní diferenciál zejména v dynamickém režimu dokáže ovlivňovat chování auta a umí vyvolat i hravější záď.

Navíc ten motor… Jeho reakce i plynulý zátah jsou parádní. Není to žádný agresivní kopanec, ale naopak příjemný lineární zátah, u kterého rozhodně víte, že pod kapotou máte slušnou rezervu na jakékoliv bezpečné předjetí. Navíc spalovací motor vážně parádně spolupracuje s mild-hybridní pomocí. Spolupráce je hladká, navíc například při parkování nebo při popojíždění v koloně je auto schopno popojet čistě na elektřinu. Při jízdě už ovšem čistě elektricky jet neumí, umí pouze plachtit s vypnutým motorem, což se může stát i na dálnici (tady je navíc auto překvapivě příjemně tiché). Posádka to ale takřka nepozná, řidič si toho může všimnout na otáčkoměru, protože ručička spadne na nulu. Stává se to v situacích, kdy nešlapete na plyn, ne vždycky, ale hodně často. Musí na to být splněny ideální podmínky. Jakmile se pak ale řidič opět dotkne plynového pedálu nebo naopak brzdového pedálu, motor okamžitě opět naskočí. A co spotřeba paliva? Podle našich zkušeností se s tímhle autem dá jezdit kolem 10 l/100 km.

test-audi-s5-avant-tfsi-quattro-2025-29

Jenže s mild-hybridním pohonem je spojena i jedna výtka, která na něj od nás směřuje. Jde o elektromotor, který má specifický zvukový projev. V dnešních elektrifikovaných autech jej ale zpravidla neslyšíme, protože výrobci se jej snaží perfektně odhlučnit. Jenže to se tady úplně dokonale nepovedlo. Při brzdění je tak – naštěstí pouze pokud nehraje žádná hudba – decentní pískání, jak motor rekuperuje.

A také další výtka putuje ke zvukovému diskomfortu. Přestože podvozek funguje skvěle, parádně tlumí nerovnosti a auto jistě podrží i v zatáčkách, na větších nerovnostech se od kol občas ozývají rány. Testované auto obouvalo dvacítky.

Cena

Audi S5 je samozřejmě tím nejdražším modelem v nabídce Audi A5. Nabízí se jak s karoserií liftback za cenu od 1 993 500 Kč s DPH, tak i jako testovaný kombík s tradičním označením Avant, jehož základní cena startuje na 2 035 500 Kč s DPH.

Technické údaje:

Auto:

Audi S5 Avant TFSI quattro 270 kW STR

Motor:

vidlicový šestiválec

Objem válců:

2995 ccm

Plnění motoru:

turbodmychadlo

Palivo:

benzin (mild hybrid)

Pohon:

všech čtyř kol (quattro)

Výkon:

270 kW/367 koní při 5500 – 6300 ot./min
+ 18 kW/24 koní (mild-hybrid)

Točivý moment:

550 Nm při 1700 – 4000 ot./min
+ 65 Nm (mild-hybrid)

Zrychlení 0-100 km/h:

4,5 s

Maximální rychlost:

250 km/h

Převodovka:

7° automatická převodovka (S tronic)

Spotřeba paliva (kombinovaná):

7,7 l/100 km

Emise CO2:

175 g/km

Objem nádrže:

56 litrů

Délka:

4832 mm

Šířka:

1860 mm (bez zrcátek)

Výška:

1450 mm

Rozvor:

2900 mm

Provozní hmotnost:

2062 kg

Objem zavazadlového prostoru:

448 / 1396 litrů


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru