V období od dubna do května mění podle loňského průzkumu společnosti Continental pneumatiky svého vozu asi 70 procent českých šoférů. Zbylí řidiči volí nejčastěji celoroční obutí, mnozí však riskují na v teple nespolehlivých zimních gumách. Kvalita a dobrá kondice pneumatik je přitom klíčová pro zajištění správných jízdních vlastností automobilu. Pravidelnou výměnou a servisem gum tak majitel vozu nejen předchází možné nehodě, ale ve výsledku šetří i finance a životní prostředí.
Až o 30 metrů delší brzdná dráha
Zákon v České republice stanovuje řidičům povinnost používat zimní pneumatiky v období mezi 1. listopadem a 31. březnem, a to v případě, pokud je na silnici sníh, led nebo námraza. Během zbylých měsíců však nařízení po šoférech striktně letní obutí nevyžaduje. Nemálo řidičů této situace využívá a namísto přezutí takzvaně dojíždějí zimní gumy. „Ačkoli se nejedná o zákonnou podmínku, tak je jízda na zimních pneumatikách v létě hazardem jednak s vlastním zdravím, ale i s bezpečností všech účastníků silničního provozu,“ varuje Marek Zukal, jednatel společnosti Quick Stop Car.
Zimní pneumatiky nejsou stavěny na jízdu v horkých letních dnech a automobil tak na nich má v těchto podmínkách dramaticky odlišné jízdní vlastnosti. „V případě, kdy je mokrá vozovka, se může při rychlosti sto kilometrů v hodině brzdná dráha auta prodloužit až o třicet metrů. Vozidlo je rovněž náchylnější k aquaplaningu, celkově je hůře ovladatelné a snižuje se jeho přilnavost v zatáčkách. Zimní obutí se rovněž v létě vlivem teplot velmi rychle opotřebí. Automobil je rovněž hlučnější a produkuje větší množství výfukových zplodin. V neposlední řadě vyšší valivý odpor zimních pneumatik zvedá spotřebu paliva,“ doplňuje Zukal.
5 zásad výměny pneumatik:
- Používejte gumy určené pro dané období
- Nespěchejte na jarní výměnu
- Přezutí gum nechte na servisu
- Pravidelně kontrolujte hloubku vzorku
- Dbejte na správné nahuštění pneumatiky
Raději počkat než výměnu uspěchat
Od začátku čtvrtého kalendářního měsíce mívají pneuservisy napilno. Někteří řidiči proto přezutí odkládají na později, jiní se ho snaží vyřešit s předstihem již během března. Druhá varianta se však může vymstít, neboť zima obvykle potrápí šoféry i v dubnu. Odborníci proto doporučují měnit pneumatiky až ve chvíli, kdy se teplota během celého dne pravidelně drží nad 7°C.
Problém s přeplněnými pneuservisy nemusí řešit vlastníci dvou sad kol, neboť jejich výměna není pro běžného motoristu nijak zvlášť složitá. „I zde je však důležité nic nezanedbat, kola správně utáhnout a nezapomínat na pravidelnou výměnu pozic pneumatik. Dále je nezbytné překontrolovat, zda mají gumy stále ještě dostatečnou hloubku vzorku a jestli jsou odpovídajícím způsobem nahuštěné. Nesprávný tlak v pneumatikách vede opět k jejich rychlejšímu opotřebení a zvýšení spotřeby,“ upozorňuje Marek Zukal.
7 důvodů proč nejezdit v létě na zimních pneumatikách:
- Automobil má delší brzdnou dráhu
- Snižuje se ovladatelnost vozu
- Zvyšuje se nebezpečí smyku v zatáčkách
- Auto je náchylnější k aquaplaningu
- Gumy se rychle opotřebují
- Zvyšuje se spotřeba paliva
- Auto má vyšší uhlíkovou stopu
Servis je jistota
Dostat pneumatiky na ráfky je oproti výměně celé sady kol již složitý a technicky náročný úkon. V tomto případě by tak měl motorista raději svěřit přezutí odbornému autoservisu. V něm běžně při výměně pneumatik dochází i k vyvažování kol a geometrii náprav. Tyto úkony se provádějí kvůli zajištění ideální ovladatelnosti vozu a zabránění již zmiňovanému nadměrnému či nerovnoměrnému opotřebovávání gum i zvýšené spotřebě paliva. „Kvalifikované pracoviště zvládne výměnu pneumatik během pětačtyřiceti minut,“ uzavírá Zukal.