Když evropská automobilka představí nový model a zároveň jasně řekne, že v Evropě se prodávat nebude, leckomu to může připadat jako promarněná šance. Renault Boreal, nové SUV střední třídy, které vychází z Dacie Bigster, by si přitom zájem jistě zasloužilo a zákazníky našlo i na „starém kontinentu“. Jenže Evropě se obloukem vyhne.
SUV bez evropských ambicí. Záměrně
Renault Boreal byl od samého začátku navržen výhradně pro mimoevropské trhy, tedy pro trhy, kde chce francouzská automobilka výrazně růst. Vyrábět se bude v Brazílii a Turecku, tedy v regionech, kde SUV tvoří většinu prodejů a kde zákazníci hledají spolehlivý, prostorný, ale stále dostupný vůz. Právě sem míří Renault s tzv. „International Game Planem“, což je strategický plán, jehož cílem je během několika let výrazně zvýšit příjmy mimo Evropu.
Renault Boreal není jen jedním z modelů v rámci tohoto plánu. Má být vlajkovou lodí celé této strategie.
Vzhledově sebevědomé, technicky univerzální
Na první pohled Renault Boreal působí jako stylové SUV s výrazným designem. Vypadá mohutně, ale zároveň uhlazeně. Není tu žádná přehnaná agresivita, spíš důraz na robustnost, moderní světelnou techniku a vzhled a vyvážené proporce.
Podvozek vychází z nové modulární platformy Renaultu, která umožňuje rychle přizpůsobit vůz různým trhům. Boreal má být dostupný až v 71 zemích. V některých bude sloužit jako spolehlivé rodinné auto, jinde jako elegantní reprezentativní vůz pro střední třídu.
Technika bez evropských kompromisů
Zatímco evropská verze Dacie Bigster sází na hybridní techniku nebo menší motory přizpůsobené přísným evropským emisním normám, Renault Boreal je vybaven konvenčním přeplňovaným čtyřválcem 1.3 TCe. Ten zvládne jak běžný benzín, tak tzv. flex fuel – tedy palivo s vyšším podílem etanolu, které je třeba v Jižní Americe úplně běžné. Spojen je s dvouspojkovou automatickou převodovkou EDC.
Výkon je 163 koní a točivý moment 270 Nm, což působí jako solidní kompromis mezi dynamikou a spolehlivostí. Navíc bez komplikací s různými čidly, filtry a podobně, které pro pohonné jednotky vyžadují evropské předpisy. Pro tyto trhy je to zkrátka praktičtější řešení.
Sedm míst, jednoduchost a trvanlivost
Jedním z klíčových rozdílů oproti evropské Dacii je možnost sedmimístného uspořádání. Právě v regionech, kde Renault Boreal vzniká, jde o velmi žádaný prvek výbavy. SUV, které odveze větší rodinu, dobře vypadá a nebude stát jako luxusní značka? Ano, takový recept dává smysl.
K tomu Renault Boreal nabízí 24 jízdních asistentů, moderní infotainment a komfortní výbavu, ale především filozofii „vydržet dlouho“. To je možná to nejpodstatnější: vůz postavený pro trhy, kde se neočekává výměna auta každé tři roky.
Proč se do Evropy vůbec nehodí
Možná právě díky své jednoduchosti, výdrži a cenové dostupnosti by Renault Boreal mohl být v Evropě atraktivní. Jenže realita je složitější. Nižší emise, jiná legislativa a přísnější pravidla pro bezpečnost nebo konektivitu by celý projekt prodražily natolik, že by z něj byl úplně jiný vůz, čímž by nakonec ztratil důvod svého vzniku.
Renault místo toho sází na rozšíření svého vlivu v regionech, kde trh roste, a kde má značka historicky silnou pozici: latinskou Ameriku, severní Afriku, Turecko a Blízký východ.
Renault jako globální značka – konečně?
Francouzská automobilka byla dlouho považována za evropského hráče s ambicemi. Teď se zdá, že konečně přichází fáze, kdy se ambice mění v konkrétní kroky. Renault Boreal je čtvrtým z osmi modelů, které mají do roku 2027 posílit pozici značky mimo EU. Renault investuje do expanze tři miliardy eur a má jasný cíl: zdvojnásobit mimo Evropu příjem za jedno prodané auto. Povede se to?