Dobíjení elektromobilu Volkswagen ID.5 Pro Performance

Strach z dojezdu, drahých baterií a propouštění. Zájem o elektromobily padá

Autor: Petr Pilný - Zdroj: carVertical, EY - Foto: Pavel Srp - 11. 12. 2025


Po letech, kdy se o elektromobilech mluvilo jako o nevyhnutelné budoucnosti, přichází vystřízlivění. Zájem o bateriová auta celosvětově klesá a řidiči se znovu obracejí ke spalovacím motorům. Ukazují to nejen data společnosti carVertical, ale i rozsáhlého průzkumu EY Mobility Consumer Index 2025, která se ptala 21 tisíc respondentů ve 32 zemích světa včetně Česka. Trendy jsou podobné v Americe, Evropě i Asii.

Řidiči mění kurz, spalovací motory se vracejí do hry

Průzkum EY MCI 2025 mluví jasně. Polovina zákazníků na celém světě plánuje během příštích dvou let koupit auto se spalovacím motorem. Oproti roku 2024 je to nárůst o 13 %. Zájem o vozy na baterie naopak spadl na 14 %, tedy o 10 bodů méně než před rokem. Preference hybridů klesla na 16 %, což je pokles o 5 bodů.

Podobný obraz přináší i data carVertical. Přinejmenším polovina kupujících dnes vůbec nezvažuje, že by si pořídila elektromobil. Když dostali lidé otázku na preferovaný typ pohonu, 43,8 % zvolila benzín, 38,9 % naftu, 10,4 % hybrid a jen 5,6 % čistě elektrický pohon. Většina zákazníků tedy stále spoléhá na tradiční spalovací motory a k alternativám přistupuje zdrženlivě.

To se odráží i v konkrétních plánech. Více než polovina respondentů v průzkumu carVertical (51,5 %) uvedla, že by si dnes elektromobil nekoupila. Jen 12,2 % by o něm uvažovala vážně, 36,3 % si ho dovedou představit někdy v budoucnu, nikoli však v nejbližší době.

Podle Matase Buzelise z carVertical za tím stojí vysoké pořizovací ceny, slabá nabíjecí infrastruktura a řada mýtů, které kolem elektromobilů přetrvávají. Podle něj je stále zjevnější, že odchod od spalovacích motorů nebude snadný a dosavadní kroky vlád nestačí k tomu, aby lidi přesvědčily. Řada řidičů na takovou změnu jednoduše není připravena.

Průzkum EY přidává další rozměr: do rozhodování vstupuje i geopolitika. Z potenciálních kupců elektromobilů si 51 % své plány zatím nemění, ale 36 % je přehodnocuje nebo odkládá právě kvůli nejistému politickému a ekonomickému vývoji.

Rozhodnuto. Velká Británie opravdu zpoplatní každý ujetý kilometr v elektromobilu

Evropská unie přitom stále počítá s tím, že do roku 2050 dosáhne uhlíkové neutrality. Od roku 2035 má skončit prodej nových benzinových a dieselových aut a všechna nová vozidla mají mít nulové emise. Některé členské státy včetně Itálie však volají po větší flexibilitě, protože se obávají dopadů na průmysl i zaměstnanost.

„Spotřebitelé vidí budoucnost opět i ve spalovacích motorech. To může podpořit snahu většiny tradičních automobilek udržet širší nabídku pohonů i do budoucna,“ komentuje výsledky EY Zdeněk Dušek z EY Česká republika. Dodává, že i v Bruselu je vidět posun k pragmatičtější debatě o regulacích, kdy jsou zákonodárci ochotnější naslouchat realitě trhu.

Do vývoje promlouvá i politika podpory. Několik zemí Evropské unie už snížilo nebo zcela ukončilo dotace na nákup elektromobilů. Ve Švédsku skončila podpora v roce 2022, v Německu ke konci roku 2023 a oba trhy následně zažily výrazný propad prodejů. Ve Spojených státech zase administrativa prezidenta Donalda Trumpa omezila federální daňové úlevy na elektromobily a zmrazila financování infrastruktury, což přechod na elektromobily zpomalilo a zvýšilo nejistotu výrobců.

Strach z dojezdu, drahých baterií a složitých technologií

Když se spotřebitelé rozhodují, proč dají přednost spalovacímu motoru před elektromobilem, důvody jsou poměrně konkrétní. Průzkum carVertical ukázal, že 32 % lidí považuje elektromobily za příliš drahé. Dalších 26,7 % má obavy z krátkého dojezdu, 21,1 % kritizuje špatnou infrastrukturu a 12 % zmiňuje nízkou hodnotu vozu při dalším prodeji.

Průzkum EY MCI tyto obavy zpřesňuje.
Za hlavní důvody nedůvěry k elektromobilům lidé označují:

  • obavy z dojezdu u 29 % respondentů,
  • nedostatek nabíjecí infrastruktury u 28 %,
  • vysoké náklady na výměnu baterie také u 28 %.

Současní majitelé elektromobilů nejčastěji řeší dojezd, který znepokojuje 32 % z nich. Ti, kdo kupují elektromobil poprvé, se naopak více dívají na cenu baterie. Náklady na její výměnu zmiňuje 37 % z nich jako zásadní faktor.

Problémem zůstává i samotné nabíjení. Největší obtíží je podle 39 % respondentů hledání nabíječek. Dalších 37 % kritizuje dlouhé čekací doby na veřejných dobíjecích stanicích a 32 % si stěžuje na vysoké ceny nabíjení. Přesto se objevují náznaky, že lidé hledají cesty, jak elektromobilitu ekonomicky lépe využít. Každý třetí potenciální kupující by se podle EY zapojil do schématu, v němž auto dodává elektřinu zpět do sítě, pokud by to zlepšilo návratnost investice a spolehlivost provozu.

Průzkum mezi českými řidiči elektromobilů překvapil. 97 % z nich by si elektromobil koupilo znovu

Petr Knap z EY připomíná, že zákazníci dnes nezvažují jen cenu samotného auta. Dívají se i na související služby, jako je hustota sítě dobíjecích stanic, dostupnost servisu a dlouhodobá perspektiva dané technologie. Zajímá je, jaká bude budoucnost podpory alternativních pohonů a jak se budou vyvíjet ceny energií a paliv.

Ani digitální technologie a rostoucí míra autonomie zatím nedokáží situaci zásadně zvrátit. Lidé sice stále víc zohledňují při výběru auta propojené funkce a chytré služby, jejich priority jsou ale jasné. Na první místě stojí bezpečnost, zabezpečení vozu, navigace a praktické servisní funkce. Komfort, zábava či vyšší stupeň autonomie zůstávají až v druhé řadě.

A i tady hrají roli peníze. Téměř 39 % respondentů vnímá vysoké náklady na tyto digitální služby jako překážku a 60 % se spokojí s nižší úrovní automatizace. Pouze 26 % zákazníků se cítí komfortně s autonomií na úrovni 3 a vyšší. Obávají se především rizika nehody, kterého se bojí 60 % dotázaných, selhání technologie (51 %) a ztráty kontroly nad vozem (50 %).

„Se vznikem softwarově definovaných platforem budou propojené funkce a pokročilé asistenční systémy čím dál víc ovlivňovat, jak se lidé při nákupu vozidla rozhodují,“ říká Petr Knap. Zároveň dodává, že i přes nízkou důvěru ve vyšší stupeň autonomie tyto technologie dávají výrobcům šanci zvýšit bezpečnost a nabídnout zákazníkům osobitější zážitek z jízdy.

Na trhu mezitím probíhá první vlna nástupu a vystřízlivění z elektromobility. Ti, kdo elektromobil opravdu potřebovali nebo se nechali nadchnout novinkami jako první, už ho zpravidla mají. Stále častěji se tak bateriové auto objevuje jako druhé vozidlo v domácnosti vedle tradičního benzinového nebo dieselového vozu.

Pro ty, kdo chtějí ušetřit, může být zajímavý i trh s ojetými elektromobily. Podle Matase Buzelise mají ojeté elektromobily momentálně nízkou hodnotu, což kupujícím otevírá příležitost získat výhodné nabídky, které by u klasických vozů nebyly běžné.

Za kulisami se však odehrávají zásadní změny. Rok 2025 přinesl oznámení o výrazném propouštění v řadě velkých automobilových skupin. Stellantis dočasně propustil 900 pracovníků v pěti závodech v USA a pozastavil výrobu v Mexiku a Kanadě. General Motors ohlásil několik vln propouštění, které se dotkly zhruba 3 tisíc zaměstnanců. Nissan podle dostupných informací plánuje zrušit kolem 10 tisíc pracovních míst a zavřít sedm závodů. Rušení pozic oznamují i další významné značky, například Porsche, Volvo či Volkswagen, když upravují výrobu a reagují na tlak nákladů i regulací.

Amerika couvá od elektromobilů. Chce levnější auta pro lidi a úlevy pro automobilky

Současně sílí konkurence z Číny. Značka BYD rychle rozšířila svou přítomnost v Evropě a v dubnu 2025 poprvé předstihla Teslu v prodejích bateriových elektromobilů, a to při meziročním růstu prodejů o 359 %, navzdory zvýšeným clům Evropské unie. Není zatím jisté, zda čínští výrobci dokážou přesvědčit evropské řidiče k masovému přechodu na elektromobilitu, jejich nástup však už nyní ovlivňuje evropskou ekonomiku i rozhodování tradičních značek.

Mění se i způsob, jakým lidé auta kupují. Navzdory rostoucímu významu online kanálů zůstávají kamenné autosalony důležitou součástí prodejního procesu, ale jejich role slábne. Zatímco v roce 2024 chtělo 61 % zákazníků dokončit nákup osobně, dnes je to 41 %. Přesto jde stále o nejčastější volbu. Zákazníci aut se spalovacími motory jsou o něco otevřenější online nákupu než zájemci o elektromobily, kteří často preferují osobní návštěvu kvůli potřebě vysvětlit si technické detaily provozu.

Na straně motivací pro nákup elektromobilu se zatím uplatňují hlavně ekonomické argumenty. Většina respondentů nakloněných elektromobilům věří, že jejich provoz a údržba vyjdou levněji, protože mají méně pohyblivých součástí a nevystavují řidiče výkyvům cen paliv. Zhruba 17,6 % by si vybralo elektromobil kvůli nižším daním a 14,1 % kvůli přímým vládním subvencím, jako jsou například francouzské příspěvky až 7 tisíc eur na nový vůz. Čistě ekologické důvody uvádí v průzkumu carVertical jen 14 % lidí.

Buzelis v této souvislosti upozorňuje, že vládní pobídky jsou drahý nástroj. Skutečnou udržitelnost podle něj prověří až situace, kdy budou lidé volit elektromobil proto, že jim dává smysl sám o sobě, bez dotací. Klíčová bude finanční dostupnost a jasný přínos pro domácí rozpočet.

„Výsledky průzkumu EY MCI ukazují, že o směru rozhoduje trh a zákazník volí pohon, kterému věří,“ shrnuje Zdeněk Dušek. Připomíná, že to nemůže být signál pro automobilky, aby přestaly inovovat. Transformace automobilového průmyslu je podle něj nevyhnutelná, ale bude dlouhá a těžko předvídatelná. Uspět mají šanci ti výrobci, kteří dokážou dobře projít příští dekádou a nabídnout zákazníkům smysluplnou kombinaci technologií, ceny a jistoty i po roce 2035.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru