start_stop

Start/stop je zpět na pranýři. Šetří planetu, ale kazí nervy

Autor: Petr Pilný - Zdroj: roadandtrack.com, x.com, carscoops.com - Foto: Pavel Srp - 16. 5. 2025


Systém start/stop známe z moderních aut asi všichni. S tím, jak se rozšiřují mild-hybridní pohony, se už ale u některých značek nedá vypnout. Už roky jej ale mají auta se spalovacími motory. Zatímco jedni jej mají za ekologické řešení, jiní ho považují za otravný a zbytečný a hned, jak do auta sednou, jej vypínají. Teď se s ním ale rozhodla bojovat americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA).

Co je start-stop?

Tento systém vypne motor, když vozidlo zastaví (například na semaforu, na křižovatce a podobně) a znovu ho automaticky nastartuje při sešlápnutí plynu nebo puštění brzdy, tedy ve chvíli, kdy se předpokládá, že se řidič opět rozjede. Je navržen tak, aby šetřil palivo a snižoval emise, zejména při městském provozu.

Podle odhadů EPA a dalších organizací může přinést úsporu paliva mezi 4 až 5 %, ale německý ADAC dokonce uvádí, že v městském provozu to může být až 15 %. Významný přínos má především při delším stání, například v kolonách nebo na semaforech s delším intervalem.

Řidiči jej ale nemají úplně v lásce, protože zdržuje od rozjezdu, také nefunguje klimatizace, pokud se motor deaktivuje, ale také to posádka při startování pozná, protože se auto zpravidla otřese. Kritici navíc upozorňují, že reálné provozní podmínky se od laboratorních testů liší. Ve zkušebních cyklech (NEDC, WLTP) stojí vozidla 13–25 % času, zatímco v běžném provozu je to výrazně méně.

Ekologie proniká i do autoprůmyslu. Je Start-stop systém pro automobil užitečný?

Kvůli systému start/stop jsou navíc v autě dražší díly, mezi které patří zejména startér a autobaterie, jejíž cena je dokonce několikanásobně vyšší, než u aut bez start/stopu.

Co EPA plánuje?

Šéf EPA Lee Zeldin označil systém start/stop za něco, co „všichni nenávidí“, a veřejně prohlásil, že ji chce „opravit“. Konkrétně se o tom víc nerozepsal.

Světová média spekulují o tom, že by to mohlo znamenat:

  • zrušení emisních kreditů, které automobilky dostávaly za instalaci systému
  • úpravě legislativy nebo testovacích metodik
  • nebo dokonce o nahrazení systému jiným technickým řešením, které bude pro řidiče přijatelnější

Jenže Zeldin za svá vyjádření čelí kritice, protože nemá žádné předchozí zkušenosti s ekologickou legislativou ani dopravní politikou. Podle některých je tak jeho přístup spíše ideologický než odborný.

Co bude dál?

Je nepravděpodobné, že by byl tento systém zakázán a z aut zmizel. Navíc v USA ani dnes není – na rozdíl od EU (přestože není povinný explicitně, ale nezbytný kvůli emisím) – povinný a automobilky jej využívají kvůli zmiňovaným pobídkám a také tlaku na snižování emisí.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru