Stále více řidičů jezdí na zimních pneumatikách i v létě

Autor: Pavel Srp - 31. 5. 2012


Květen už je zcela jistě doba, kdy by měli mít řidiči svá auta přezutá na letní pneumatiky. Přesto se 20 – 30% účastníků provozu stále vozí na pneumatikách zimních. Podle zkušeností jednoho z největších prodejců pneumatik část z nich kola vymění až před plánovanou letní dovolenou. Nicméně ze světa přichází vzrůstající trend řidičů, kteří během celého roku nepřezouvají vůbec.

„Je to jednoduché, řidiči šetří nebo dojíždějí zimní pneumatiky na minimální povolenou hranici hloubky dezénu. Ty musejí mít v zimně minimálně 4 mm, kdežto v létě postačí 1, 6 mm,“ komentuje aktuální situaci Václav Částka ze společnosti zabývající se prodejem pneumatik. Dříve přezouvalo téměř 100% řidičů, novým trendem jsou jedny gumy na celý rok. „Dosud v našem pneuservisu přezulo 75% řidičů oproti loňsku“, informuje manažer pneuservisu z Jižních Čech, Miroslav Simandl. Trend potvrzují také statistiky prodejců pneumatik, kteří hlásí růst prodeje zimního sortimentu pneu na úkor letního, a to v poměru 60 ku 40.

Léto na zimních s sebou ovšem přináší jisté úskalí. Zimní pneumatiky mají měkčí směs, která v nízkých teplotách sice lépe sedí na vozovce, avšak v létě se zvyšuje spotřeba paliva o cca 10%. Díky měkkosti se také rychleji opotřebovávají. Úspora z nepřezutí je poněkud zdánlivá, a to především v případech, kdy se řidiči zvedá číslo na tachometru každým rokem alespoň o 10 000 km. Ten by sice mohl ušetřit jednu sadu letních gum, leč zimní pneumatiky mu vydrží kratší dobu a navíc mají v létě horší jízdní parametry.

„Jestliže máte kvalitní zimní pneumatiky, není z hlediska bezpečnosti až takový problém letní sezonu ještě na těch zimních pneumatikách dojezdit,“ připouští mluvčí ÚAMK Martin Opatrný. „Přesto by měli mít řidiči na paměti, že se auto bude chovat na vozovce jinak a měli by tomu také styl jízdy přizpůsobit,“ uzavírá licitování nad vhodnostmi použití pneumatik Václav Částka.

[nggallery id=891]

Patero, jak jezdit na zimních pneumatikách v létě:

  • Auto může mít delší brzdnou dráhu, brzděte proto s dostatečným předstihem
  • Auto může na vozovce plavat, nevjíždějte proto ostře do zatáček
  • Horší vedení stopy a tedy ovládání auta může způsobit obtíže ve vyhýbání se děr ve vozovce
  • Zhoršená přilnavost (adheze) na vozovce může zavinit smyk, jezděte proto pomaleji
  • Dejte si pozor, abyste neměli pneumatiku podhuštěnou, ta by špatné vlastnosti ještě zhoršila
  • Počítejte s tím, že pneumatiky budou hlučnější (s tím bohužel nic neuděláte)

 

PR/-PS-


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru