V roce 2018 byla senátem schválena novela umožňující složkám IZS používat místo čistě modrých majáků i ty červené, přesněji kombinaci červené a modré. Důvod byl hlavně ten, že majáky budou mít lepší viditelnost. Právě červenou ale úřady, i přes naléhání hasičů, dlouho (s odkazem na dávnou minulost) nechtěly povolit.
Ministerstvu dopravy se do toho nechtělo
Než byla červená světla zavedena do majákové praxe současných složek IZS, byla spjata s minulým režimem a doprovodnými vozidly VB. Taková auta tehdy měla absolutní přednost v jízdě a obyčejné modré majáky, tedy třeba i záchranka, neměly možnost se případně řadit do takové kolony. Ano, komunističtí pohlavárové s červenými majáky měli přednost třeba i před pacientem ve vážném stavu.
Michal Procházka z Asociace velitelů jednotek sboru dobrovolných hasičů právě v roce 2018, kdy byly červené majáky schváleny, napsal: „Od roku 1997 jsem pravidelně komunikoval s Ministerstvem dopravy s tím, že bychom chtěli zavést zpět světla červené barvy ke stávajícím modrým světlům. Byly utvořeny různé studie, televizní reportáže apod., nicméně Ministerstvo dopravy mělo tenkrát stabilní výmluvu o tom, že červený maják = absolutní přednost v jízdě a to bylo zrušené, takže ne. Celá léta trvalo, než se je podařilo přesvědčit, že to je totální blbost a nemá to spolu nic společného. Následně proto Ministerstvo dopravy přispěchalo s novou výmluvou, a to, že to předpisy EU zakazují. Byla to doba, kdy se jednalo o vstup do EU, následně jsme i vstoupili a jestli si vzpomínáte, tenkrát se na EU svádělo úplně všechno.“
Když se o zavedení červeného světla majáků hasiči snažili o něco později, resort dopravy tvrdil, že si to řidiči budou plést s brzdovými světly. Také vám to z dnešního pohledu přijde směšné? Otočil až ve chvíli, kdy úředníci EU definitivně potvrdili, že červené majáky jsou naprosto v pořádku. Celá anabáze trvala 20 let.
Proč modrá a červená?
Kdo na výše položenou otázku odpověděl, že jde o lepší viditelnost, ten má pravdu. Nicméně nutno dodat, že se jedná o mezinárodní standard, stejnou barevnou kombinaci mají složky ve spoustě zemí Evropy i světa.
Policisté barvy před několika dny sami vysvětlili takto: „Modrá je velmi dobře viditelná za šera a v noci. Oko ji snadno rozpoznává i na dálku, a proto je ideální pro noční provoz. Je vnímána jako barva autority a klidu, což zajišťuje, že řidiči reagují s respektem. Červená je dobře viditelná během dne a při jasném slunečním světle. Navíc červená evokuje nebezpečí nebo zastavení, což ji činí intuitivní pro upozornění ostatních řidičů. Vzbuzuje pocit naléhavosti a nebezpečí.“
Už v roce 2018 to přitom Michal Procházka popisoval velmi jednoznačně takto: „Každá barva má své výhody a nevýhody. Kombinace těchto dvou barev ale pokryje daleko širší světelné spektrum a bude praktičtější v provozu. Zvláště v tom dnešním. Jak víme, červená barva je lépe viditelná v mlze. Ale zdaleka nejen tam. Jsou i častější případy, např. sněžení, kde dokonce modrá barva zaniká. Dále hustý déšť, ale i třeba ostré vycházející nebo zapadající slunce. Tedy tam, kde modrá už kolísá, měla by nastoupit červená a zase naopak nikdo neubírá nezastupitelnost modré barvy.“