Slovenská síť dobíjecích stanic se (stejně jako u nás), neustále rozšiřuje. Ke konci roku 2024 bylo u našich sousedů k dispozici 2424 nabíjecích bodů v 967 lokalitách. To je obrovský meziroční nárůst o 34 %, resp. o 31 %. Celkový instalovaný výkon přesáhl 125 MW, což je o 52 % více než na konci roku 2023. Operátoři však bijí na poplach: legislativní změna, kterou přinesla vyhláška Úřadu pro regulaci síťových odvětví od začátku roku 2025, může provoz dobíječek natolik prodražit a zkomplikovat, že je jejich provozovatelé začnou hromadně vypínat.
„Infrastruktura pro nabíjení roste na Slovensku i nadále mnohem rychleji než samotné počty elektromobilů,“ řekl pro slovenský magazín PodKapotou šéf Slovenské asociace pro elektromobilitu (SEVA) Patrik Križanský, a dodal: „Na Slovensku momentálně připadá na jeden veřejný nabíjecí bod pouze 6 elektromobilů. Pro srovnání, v Norsku, které je navzdory chladnému podnebí a složité topografii evropským lídrem v oblasti elektromobility, připadá na jeden nabíjecí bod až 25 vozidel. Tento rozdíl ilustruje obrovský prostor pro růst počtu elektromobilů na slovenských silnicích.“
Jenže další rozvoj by mohly zbrzdit nebo zcela zastavit legislativní opatření. „Současné kroky ze strany energetického regulátora vzbuzují obavy, že by provozovatelé mohli být dokonce nuceni vypínat již postavené dobíjecí stanice. To by zpomalilo rozvoj elektromobility právě ve fázi, kdy Slovensko potřebuje zabrat a dohánět ostatní země Evropské unie,“ upozornil Križanský. Mluví o novele vyhlášky ÚRSO č. 154/2019 Sb., která zásadně mění podmínky pro výpočet tarifu za rezervovanou kapacitu. Právě tuto vyhlášku před třemi lety ÚRSO upravilo jako součást závazných reforem v Plánu obnovy a odolnosti, aby bylo připojení a provoz dobíječek flexibilnější.
Počet dobíjecích stanic už se v České republice téměř vyrovnal počtu čerpacích stanic
A co je problém? Jde o procentuální podíl času, během kterého je dobíjecí stanice aktivně využívána k nabíjení, vzhledem k celkové dostupnosti její kapacity. Jednoduše řečeno musí být dobíjecí stanice využívána a užívána co nejčastěji a co nejvíce. Dobíjecí stanice měly na měsíční fixní poplatek za rezervovanou kapacitu spotřebované elektřiny výrazné slevy, které byly kompenzovány vyšší variabilní částí poplatku. Nové znění vyhlášky platné od 1. ledna 2025 však tyto slevy prakticky ruší. Provozovatelé budou muset v případě, pokud nezvládnou využít alespoň 30 % kapacity, platit za rezervovanou kapacitu plnou cenu. „Výsledkem bude výrazné zvýšení pravidelných fixních nákladů za provoz dobíječek, které provozovatelé kvůli nízkému počtu elektrických vozidel nedokážou absorbovat,“ vysvětluje Križanský.
A takové zdražení a podmínky mohou prý znamenat dokonce i úplný konec stavby nových dobíjecích stanic, protože provozovatelé mohou za takových podmínek ztratit motivaci. Zvlášť negativně by to navíc mělo dotknout vysokovýkonných nabíječek, včetně ultrarychlých nabíjecích hubů na dálnicích, jejichž výstavbu do poloviny příštího roku připravuje Ministerstvo hospodářství Slovenské republiky.
SEVA navrhuje přezkoumání dopadů této vyhlášky a doporučuje ÚRSO přehodnotit tarify tak, aby odrážely potřeby rozvíjejícího se trhu s elektromobilitou. „Navrhneme vrácení znění příslušné části vyhlášky do původní podoby. Spolu s operátory budeme apelovat na revizi této právní normy, abychom mohli pokračovat ve budování sítě nabíjecích stanic, která je klíčová pro adaptaci elektromobility na Slovensku,“ uzavírá Križanský.