Rallye a Skupina B. Spojení, které každý fanda motorsportu zná. O skupině B si povíme něco více a představíme si jednoho typického zástupce: Audi Quattro S1.
Psal se rok 1982 a mezinárodní automobilová federace FIA povolila uzdu výrobcům. Zrušila dosavadní omezení a povolila výrobu rallye speciálů, které se mohly rovnat i tehdejším monopostům Formule 1, ale narozdíl od nich byly uzpůsobeny i pro jízdu na nezpěvněných silnicích a vypadaly více jako auta. Za to mohlo samozřejmě pravidlo, že vozidlo, ze kterého vycházel závodní speciál, muselo být schváleno pro běžný provoz na silnicích. K homologaci stačilo vyrobit „jen“ 200 kusů. Vzhledem k tomu, co byli schopní (v dobrém) konstruktéři s vozy provést (motory s výkonem 500 i více koní) a, tím pádem, stoupajícím počtu tragických nehod, byla skupina B po necelých pěti letech v roce 1987 zrušena.
Jedním z nejtypičtějších zástupců extrémních „Béček“ byla Audi Quattro S1. Poháněl ji turbodmychadlem KKK K27 přeplňovaný pětiválcový motor o objemu 2110 ccm. Standartní maximální výkon byl 330 kW/450 koní, který se ale přepínačem v kabině dal zvýšit na hodnotu 600 koní a krátkodobě až na 1000 koní!!! Představte si, co tisíc koní dokáže například s Bugatti Veyron, které je o několik metráků těžší (i když s lepši aerodynaikou)…
Audi Quattro S1 se představilo v roce 1985, ale bohužel závodilo jen jednu sezónu. I během ní dokázalo zvítězit na Rallye San Remo. Testovací jízdy probíhaly v tehdějším Československu, kde byl v roce 1985 v Agroteamu JZD Slušovice spatřen prototyp kratší a širší Audi Quattro S2, který „eS jedničku“ měl nahradit. S2 měla motor uprostřed a kratší rozvor tak, aby více potrápila svoje obratnější protivníky, zejména Peugeot 205 Turbo a Lancia Delta S4. Do ostrého závodu, kvůli zrušení skupiny B, nebylo Audi Quattro S2 nikdy nasazeno.
[nggallery id=116]
Na videu si můžete prohlédnout sestřih jízd Audi Quattro S1 bulharského týmu Prospeed Motorsport. Pokud máte kvalitní reproduktory, nebojte se přidat si pořádně hlasitost, ten zvuk za to stojí!
-PS-