Chcete se dozvědět zajímavosti o začátcích značky Škoda? Nechte si je povyprávět přímo od jednoho ze zakladatelů firmy, Václava Laurina. Ten vám brzy prozradí i výrazně více.
Nový virtuální avatar, který svých prvních pár týdnů života tráví ve Škoda Muzeu, vám rád řekne něco o době, kdy dnešní globální automobilku zakládal. V budoucnu si s ním však budete moci popovídat v živém dialogu, klást mu otázky, a třeba si s ním i zavtipkovat. AI avatar je jednou z nejnovějších součástí iniciativy Škodaverse, která je založená na objevování nových technologií, posouvání hranic mezi digitálním a fyzickým světem.
Jak tedy takové setkání s virtuálním Václavem Laurinem nyní vypadá? „Přijdete k němu, poklepete na obrazovku a on vám začne vyprávět o tom, jak firmu s Václavem Klementem zakládali, jak vyrobili první jízdní kola nebo jak vyvíjeli svůj první vůz Voiturette A,“ vysvětluje Tereza Pluhařová, projektová manažerka Web3 & Metaverse. „Když skončí, v interaktivním kvízu pak prověří, co jste si z jeho povídání zapamatovali. Pokud v této gamifikované interakci uspějete, můžete získat NFT digitální token uložený na blockchainu, což je vlastně digitální důkaz, že jste se setkali se zakladatelem značky Škoda,“ doplňuje Pluhařová.
Most mezi minulostí a budoucností
Technologie se vyvíjejí ohromným tempem a jsou natolik flexibilní, že to, co se ještě nedávno vyvíjelo izolovaně, je dnes možné komplexně propojovat. Jedním z takových výsledků pak může být postava skutečné historické osobnosti, kterou lze napojit na jazykový generátor a snadno a rychle ji naplnit informacemi, které dokáže podat v nepřeberném množství jazyků.
„Chtěli jsme tento technologický skok využít, hledali jsme pro začátek něco, jak prozkoumat potenciál technologie a napadlo nás, že můžeme poutavě podat historii firmy a oslovit tak mladou generaci. Václav Laurin byla jasná volba, jako historická figura, inovátor a zakladatel, který v příběhu značky hrál zásadní roli, máme o něm informace a víme, jak vypadal. Jeho avatarová verze je tedy postava, která vytváří krásný most mezi minulostí a budoucností,“ popisuje vedoucí studia Web3 & Metaverse ve Škoda Auto Luca Zicconi.
Příště na Tour
A to není všechno. Tvůrci už pracují na další vývojové verzi, která bude ještě více interaktivní. „Václav Laurin v ní bude umět poslouchat a rozumět vám, dokáže vést dialog na řadu témat. I tato verze využívá stejnou technologii 3D modelů Metahuman, od společnosti Epic Games, která stojí i za známou hrou Fortnite. Využívat ale už bude technologii generativní umělé inteligence a velkých jazykových modelů (LLM) jako například ChatGPT, která bude vytrénována pro konkrétní prostředí a účely. Když ho potkáte v muzeu, bude vědět, co v jeho prostorách můžete vidět za exponáty. A kdybychom ho přivezli třeba na Tour de France, bude znát podrobnosti o všech etapách, závodnících nebo o pořadí v cíli z předchozího dne. Je také důležité, aby dokázal odpovídajícím způsobem reagovat na zvídavé a třeba i nepříjemné otázky. Jde tedy o to, aby se z anonymní umělé inteligence stala inteligence, která na míru pracuje pro značku Škoda, připravená podporovat naše akce, veletrhy a vůbec všechna místa, kde zákazník přijde do kontaktu s naší značkou,“ naznačuje další vývoj Zicconi.