30 let po svém debutu a 130 let po vzniku samotné automobilky Škoda se Fabia vrací v podobě, jakou by od ní málokdo čekal. Škoda představila speciální edici Škody Fabia Edice 130, model, který není jen oslavou výročí značky, ale především poctou její závodní minulosti.
Škoda Fabia Edice 130 vychází z oblíbené verze Fabia Monte Carlo, která sama o sobě patří k těm sportovněji laděným a také vizuálně zajímavějším variantám. Tentokrát však konstruktéři z Mladé Boleslavi zašli dál. Výsledek? Nejrychlejší sériová Fabia v historii, která jede až 228 km/h.
Přečtěte si také:
Pod kapotou pracuje přepracovaný motor 1.5 TSI evo2, jehož výkon narostl ze sériových 110 kW/150 koní na 130 kW/177 koní. V technickém oddělení automobilky upravili některé díly, jako jsou třeba sací komora, tlumič vibrací nebo vahadla. Motor má tak nyní víc výkonu už od 3500 ot./min a maximální výkon 130 kW je k dispozici mezi 5750 a 6000 ot./min s maximálním točivým momentem 250 Nm dostupným mezi 1500 a 4000 ot./min.
Také sedmistupňová převodovka DSG byla vylepšena. Jde zejména o přizpůsobení pro rychlejší akceleraci, podřazování s meziplynem v režimu Sport či upravenou logiku brzdění pro rychlejší opětovnou akceleraci.
Podvozek, který mluví řečí řidiče
Změny se netýkaly pouze pohonného ústrojí. Škoda Fabia Edice 130 dostala sportovně laděný podvozek, který je oproti běžné verzi snížený o 15 mm, ale také 18palcová kola, která nejen dobře vypadají, ale také zlepšují stabilitu v zatáčkách. Upraveno bylo také řízení, které nabízí přesnější zpětnou vazbu a okamžitou odezvu v nově přizpůsobených jízdních režimech Normal a Sport.
Nechybí ani nově naladěná stabilizace. Ta totiž kromě možnosti vypnout kontrolu trakce dostala i režim Sport+, kdy systém ESC zasahuje později.
Design s odkazem na rallye
Zvenku Fabia Edice 130 nezapře inspiraci motorsportem. Černé detaily, černá střecha i černá kola doplňuje decentní, ale výrazné označení Edice 130. Vzadu mezi světlomety se objevuje černý pruh, který odkazuje na závodní speciály Fabia Rally2. A nechybí ani dvojitá koncovka výfuku, která zintenzivňuje zvuk motoru.
Zákazníci mohou vybírat ze čtyř barev karoserie. K dispozici je bílá, červená, modrá a černá. Všechny z nich jsou vždy s černou střechou.
Interiér si drží styl verze Monte Carlo, ale přidává pár detailů navíc. Jsou tu sportovní sedadla s výrazným bočním vedením, tříramenný volant a nerezové pedály. Z výbavy jsou tu 10″ virtuální kokpit a volitelný 9″ infotainment s navigací. Styl doplňují černé a stříbrné dekory a decentní hliníkové prahové lišty s logem speciální edice.
Na evropských trzích se Škoda Fabia Edice 130 objeví už v prosinci 2025.
Tradice, která se neztrácí
Škoda Fabia má v historii značky Škoda zvláštní místo. Od roku 1999 bylo prodáno už přes pět milionů kusů, a i když je dnes především městským autem, DNA je stále spojené se světem rallye. Fabie RS, R5 nebo RS Rally2 přinesly značce nespočet titulů a vítězství v mezinárodních i národních soutěžích.
💸 Ceny pojištění rostou!
Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.
📊 Porovnat a ušetřitZabere to jen 2 minuty • Výsledek hned
za mne dobrý, takové živé autíčko do města i za město … ale bojím se, že cena se bude blížit Polu GTI :-)