rimac_nevera-rekord

Rimac Nevera ustanovil nejzbytečnější rychlostní rekord. Bylo to navíc poměrně nebezpečné

Autor: Radim Plachý - Zdroj: youtube.com, Rimac - Foto: Rimac - 12. 11. 2023


Jsou rychlostní rekordy, které dávají smysl, ale pak jsou i takové, které příliš smysl nedávají. A jedním z těch z druhé skupiny je podle nás i rekord, který před časem stanovil chorvatský supersport Rimac Nevera.

Couvá nejrychleji na světě

Jezdit co nejrychleji chtějí lidé odjakživa, i proto vyvíjejí a stavějí čím dál výkonnější a silnější auta. Rekordy se odehrávají v jízdě na okruzích a jiných tratích, ale i čistě v rychlosti jízdy. Ale nejen vpřed, protože Rimac Nevera stanovil nový světový rekord při jízdě na zpátečku.

Pokud jste někdy zkoušeli jet na zpátečku rychleji, mohli jste si všimnout dvou významných faktů. Tím prvním je, že auto na zpátečku nejede úplně rychle, protože autem zpravidla couváme jen kousek při výjezdu z parkovacího místa, ze dvora a podobně. Tím druhým faktem je to, že pokud pojedete rychleji, je poměrně složité udržet auto rovně a jakýkoliv pohyb volantem může znamenat rychlý smyk. A potom je tu ještě to, že na zpátečku auto nemá jak chladit motor a nemá prakticky žádnou aerodynamiku.

Leccos ale změnily elektromobily, protože ty nepotřebují několikastupňové převodovky, zpravidla si vystačí s jedním rychlostním stupněm (ačkoliv existují výjimky). Také chlazení elektromotorů a baterií probíhá jinak než u spalovacích motorů. A právě Rimac Nevera je elektromobil.

Původní rekord v nejvyšší rychlosti na zpátečku držel Caterham 7 Fireblade, což byl předělaný roadster, který měl pod kapotou motocyklový motor z Hondy CBR 900 RR Fireblade. Ten byl spojen s převodovkou se šesti rychlostmi vpřed a se šesti rychlostmi vzad. Ten v roce 2001 zvládl couvat rychlostí 102,58 mph, což je 165 km/h.

Zajímavé je, že o překonání tohoto rekordu se začalo mluvit už při vývoji Rimacu Nevera, ovšem aerodynamika, chlazení či nastavení geometrie podvozku je připraveno primárně pro jízdu vpřed. I tak se nakonec pustili do toho, aby auto bylo schopno rekord v rychlosti couvání překonat. „Podle našich simulací bylo jasné, že hravě zvládneme 150 km/h, ale neměli jsme žádnou představu on stabilitě auta ve vyšší rychlosti,“ řekl Matija Renic, hlavný inženýr projektu Nevera.

A pak je tu samotná jízda. Testovací pilot, který nakonec rekord zajel, řekl: „Díváte se dopředu, sledujete, jak vám před očima ubíhá krajina, a cítíte, jak vám to tahá krk dopředu. Je to velmi podobné ostrému brzdění. Volantem musíte pohybovat velmi jemně, abyste nenarušili stabilitu, ve zpětných zrcátkách sledujete směr a brzdný bod, ale zároveň musíte sledovat i rychlost.“ Rekordní jízda byla provedena na zkušebním polygonu Automotive Testing v Papenburgu v Německu.

 Skoro dvoutisícový elektromobil

Rimac Nevera je opravdu moderní supersport, protože jde o elektromobil. Pohání jej hned čtveřice elektromotorů, jejichž celkový výkon je 1914 koní a točivý moment vrcholí 2360 Nm. I díky tomu dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za pouhých 1,85 sekundy a maximální rychlost je 412 km/h. Auto přitom váží 2150 kilogramů.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru