Posádka Aleše Lopraise si v sedmé etapě Rally Dakar 2025 připsala druhé dílčí vítězství v rámci letošního ročníku slavné pouštní soutěže a v průběžném pořadí kategorie kamionů se přiblížila druhému místu.
InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT
V neděli 12. ledna pokračoval Dakar 2025 okružní etapou se startem i cílem v Davadmí (celkem 716 km). Automobily absolvovaly rychlostní zkoušku dlouhou 419 kilometrů, do níž Iveco se startovním číslem 601 vyráželo na základě výsledků předchozí etapy jako páté z kamionů.
Pořadatelé dnes pro účastníky namíchali zajímavý koktejl mísící duny s měkkým pískem, rychlejšími úseky, klikatými pasážemi nejen v záludné vegetaci a nechyběly ani další porce nevyzpytatelného kamení. Jednoduchá opět nebyla ani navigace a vše navíc okořenily dešťové přeháňky.
Ovšem Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem se se všemi nástrahami náročné speciálky vypořádali bravurně.
„Dělali jsme, co jsme mohli. Šli jsme do toho tělem, a to doslova,“ usmívá se v cíli etapy David Křípal a ukazuje na chybějící sklo v okénku na pravé straně kamionu, a tedy vedle sedačky, která v kabině červeno-černého Iveca patří právě jemu. „V jednom vádí byly nízké stromy s větvemi, které hodně zasahovaly do pisty. A jedna z nich evidentně čekala právě na nás, protože jsme v tu chvíli už jeli z kamionů jako první. Ale v pohodě, tlačili jsme dál.“
Zobrazit příspěvek na Instagramu
Posádka InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT dokázala v úvodu testu předjet všechny své dříve startující soupeře a od mezičasu na 183. kilometru byla první nejen na trati, ale i v průběžných výsledcích etapy. Cílovou fotobuňku proťala s téměř desetiminutovým náskokem před nejbližším ze soupeřů a radovala se z druhého etapového vítězství v rámci letošního ročníku dakarské rally.
„Celkově se nám jelo perfektně. Tohle byla etapa, kterou jsme si užili. Byla těžká jak terénem, tak místy i navigačně. Ale dali jsme to všechno,“ pokračuje Lopraisův navigátor. „S dnešním výsledkem jsme samozřejmě spokojení a uvidíme, co bude dál a jak se vyvine další etapa. Každopádně tahle byla hodně těžká, ale super.“
V průběžném pořadí kategorie kamionů patří Lopraisově posádce stále třetí příčka, ale svůj odstup od druhého Mitchela van den Brinka dnes snížila z 52 na 22 minut. Naopak její náskok před čtvrtým Martinem Šoltysem narostl už na 2 hodiny a 13 minut.
V pondělí 13. ledna zamíří Dakar 2025 z Davadmí do saúdskoarabské metropole Rijádu. Osmá etapa měří 733 km, z nichž se 483 pojede jako rychlostní zkouška.
MM Technology
Přestože sedmá etapa slibovala i díky rannímu dešti dramatický průběh, Martin Macík Jr. s posádkou jeli na jistotu. Dnešní třetí místo na 419 km dlouhém okruhu v oblasti Al Duwadimi jim tak stále stačilo k pohodlnému udržení celkového prvního místa a náskoku na soupeře.
Na rozdíl od včerejší etapy se dnes závodníci dostali k dunám za světla a mohli tak naplno prověřit obratnost svojí i svých strojů. V první polovině etapy tak došlo k těsnému souboji černo-bílého Bohouše s jedním z identických kamionů EVO4 ze sedlčanského technologického centra.
„Velká část etapy byla rozbitá a kamenitá, ale užili jsme si i duny. V nich jsme se vzájemně prohnali s Mitchelem van den Brinkem, který jede prakticky ve stejném kamionu, jako je náš Bohouš. Ke konci etapy se pořadí tedy úplně promíchalo, my jsme taky pár minut ztratili, ale naštěstí kvůli ničemu vážnému,“ ohlíží se zpět za dnešními kilometry v závodním tempu pilot Martin Macík Jr.
Navigačně je letošní Dakar opravdovým oříškem a nejinak tomu bylo i dnes. Tím, že rozdílné kategorie měly také rozdílné trasy, bylo snadné nechat se oklamat vyjetými stopami a ztratit se. To by ale MM Technology nesmělo mít Františka Tomáška.
„Před touto etapu nás už nějakou dobu varují. Věděl jsem, že se tu bude křížit spousta cest, a pokud pojedeme po špatných, mineme waypointy a ztratíme čas. Naštěstí mohu hrdě říct, že jsme všechny waypointy trefili,“ hlásil Tomášek.
Za ztracenými minutami tak nebyla dnes navigace, ale pečlivost posádky. Mechanik David Švanda vysvětluje, proč je lepší jet na jistotu místo bezhlavého závodění: „Asi dvakrát se nám něco trochu nezdálo, tak jsme to radši vylezli ven zkontrolovat. Ono je to vždy lepší, protože z nějaké prkotiny jako třeba kámen uvízlý někde, kde nemá co dělat, se při zanedbání může zbytečně stát větší problém. A pak místo pár minut ztratíte klidně hodinu nebo celou etapu.“
Tatra Buggyra Racing
Oba piloti kamionů týmu Tatra Buggyra ZM Racing prožili v sedmé etapě Rally Dakar náročné chvíle. Martin Šoltys byl dnes desátý, v průběžném pořadí se stále drží na výborné čtvrté pozici. Karel Poslední byl v etapě klasifikován na 15. pozici, průběžně je dakarský nováček na 14. místě.
Martin Šoltys zápasil ve své Tatře Buggyra EVO3 s náročným terénem, který se podepsal na pneumatikách jeho trucku. „Prvních 200 kilometrů šlo dobře. Ale na dvoustém kilometru byl výjezd přes skálu na hodně ostrých kamenech. Museli jsme to přejet, jiná cesta nebyla. Při tom jsem prorazil dvě pneumatiky na pravé straně. Nejdřív jsme vyměnili jednu. Tu druhou jsme zkoušeli foukat, ale nešlo to. Proto jsme museli zastavit a udělat i ji. Dalších 200 kilometrů jsme tak jeli bez rezervy. Báli jsme se, že gumu někde prorazíme. No nevím, co bychom pak dělali, protože jinou rezervu jsme už neměli. Jeli jsme opatrně a podle toho ten čas také vypadá. Ale jsme v cíli. Zaplaťpánbůh, že jsme dojeli bez třetího defektu. Zítra budeme v boji pokračovat,“ slíbil Martin.
Jeho navigátor Vlastimil Miksch nesouhlasil s názorem mnoha soupeřů, že v roadbooku byly nějaké chytáky: „Vůbec jsem si nevšiml, že by tam dneska byla nějaká past. Všechno šlo v pohodě. Náš jediný problém byly ty dva defekty naráz, jinak navigačně bylo všechno dobré.“
Karel Poslední v úvodu etapy bojoval s maďarským soupeřem. „Ráno byly pěkné a rychlé vypalovačky. Pak jsme potkali Milose Kovácse a s jeho truckem jsme se naháněli. Jenže pak jsme viděli, jak vyndali z kabiny mechanika nebo navigátora, to nevím, a křísili ho. Tím asi Kovács skončil, protože po neutralizaci už odjížděl po silnici,“ vysvětlil pilot Tatry Phoenix.
V dunách se ukázalo, že spolupráce českých posádek není na Dakaru minulostí. „V dunách jsme si navzájem pomáhali s Tomášem Vrátným, protože ta duna byla oklouzaná. Potom jsme to objeli, ale body máme všechny. V dunách jsme se dohromady zdrželi asi půl hodiny. Na jednom trialu jsme prorazili brzdový válec. Proto jsme jeli tak nějak na čtvrtinový výkon. Dobré je, že jsme dojeli skoro za světla,“ popsal Karel Poslední.
Celkové pořadí od 1. do 15. místa: