rallye_dakar_2025-po_6_etape-ales_loprais

Rallye Dakar 2025 – po 5. etapě – kamiony: Nejdelší etapu dojížděly kamiony za tmy. Macík stále lídrem celkového pořadá

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Rallye Dakar, Tatra Buggyra Racing, Aleš Loprais, MM Technology - Foto: InstaTrade Loprais Team De Rooy FPT - 12. 1. 2025


První velké duny letošního Dakaru otestovaly závodníky nejen svou výškou, ale i náročnými nočními podmínkami. Posádky Martina Macíka i Aleše Lopraise musely zdolat závěrečné úseky šesté etapy za tmy, což přineslo nové výzvy a nečekané komplikace. Zatímco Macíkův „Bohouš“ držel tempo a potvrdil vedení v celkovém pořadí, Lopraisova posádka se musela vypořádat s defekty a jízdou v prachu, která ovlivnila jejich výsledky.

První velké duny překonal Bohouš s posádkou za tmy

První velké duny přinesly Martinu Macíkovi Jr., Františku Tomáškovi a Davidu Švandovi druhé místo. Jedna z nejdelších etap letošního Dakaru o délce 605 km finišovala za tmy a neznamenala pro MM Technology změnu v celkovém pořadí. Stále drží celkově první pozici.

Po tom, co se první polovina Dakaru nesla ve znamení spíše tvrdého, rozbitého a kamenitého terénu, podívali se závodníci konečně na delší písčité úseky. Jako finální překážka pak působily první vysoké duny, do kterých ale všichni dorazili už za tmy.

„Ze začátku etapy nemělo smysl tlačit moc na pilu, neriskovali jsme, náskok máme dostatečný. Jak jsme se ale těšili na první velké duny, tak jsme zrovna nemysleli jet je ve tmě. To prostě nechcete, vůbec nevidíte, kam jedete. Máme toho dneska docela dost, takže jsem s druhým místem rozhodně spokojený,“ popisuje dnešní etapu pilot Martin Macík Jr.

Na rozdíl od posádky nepotřebuje technika odpočívat a Bohouš ani dnes nemá proč. Celých 605 km absolvoval bez problémů a v cíli to vypadalo, že se skoro nezadýchal.

„Bohouš nám dělá vyloženě radost. Dneska jel jak po rovince, i když jsme ho hlavně v druhé půlce úplně nešetřili. Čeká ho tak hlavně údržba, musíme taky vyklepat písek a je ready na zítra,“ říká mechanik David Švanda.

Zítra se Martin Macík Jr., František Tomášek a David Švanda vydají na trasu dlouhou 419 km. Poprvé dojde k rozdělení tras pro různé kategorie vozidel, kamiony by se měly kromě střídání rychlých a technických úseků připravit také na výlet do hor.

rallye_dakar_2025-po_6_etape-mm_technology-martin_macik
Zdroj: MM Technology

Loprais stále třetí, duny jel už také za tmy

Technické problémy, které měla ve čtvrtek, ovlivnily výsledky Lopraisovy posádky nejen v inkriminované páté etapě, ale i o dva dny později. Pozdní start v sobotu znamenal, že posledních 200 kilometrů v písku a dunách museli Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem zdolat už za tmy.

Technické problémy, které měla ve čtvrtek, ovlivnily výsledky Lopraisovy posádky nejen v inkriminované páté etapě, ale i o dva dny později. Pozdní start v sobotu znamenal, že posledních 200 kilometrů v písku a dunách museli Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem zdolat už za tmy.

47. ročník dakarské rally vstoupil 11. ledna do své druhé části etapou z Háilu do Davadmí (celkem 829 km). Speciálka šesté etapy měřila 605 km, ale její součástí byl i 172kilometrový transfer, což je úsek, který sice musí každá posádka zdolat za stanovenou dobu (jejíž překročení je penalizováno), ale jede se po asfaltu a platí na něm stejná pravidla jako na spojovacích úsecích mezi bivakem a startem rychlostní zkoušky nebo mezi jejím cílem a následujícím bivakem. Čas strávený v transferu se posádce nezapočítává do celkového času dosaženého na rychlostní zkoušce a nijak tedy neovlivňuje ani celkové výsledky soutěže.

V sobotu se tudíž závodilo de facto na dvou oddělených úsecích. Úvodní před transferem měřil 233 km a kombinoval rychlé pasáže na pláních s techničtějšími a kamenitými částmi.

Po problémech s listovými pery, které mělo v předchozí etapě, vyráželo červeno-černé Iveco se startovním číslem 601 na trať až jako jedenáctý kamion v pořadí. Posádku InstaTrade Loprais Teamu De Rooy FPT tudíž čekala jízda v prachu a spousta předjíždění. V úvodu měřeného úseku si navzdory náročným podmínkám počínala dobře a zhruba po první stovce kilometrů se na mezičasech prokousala na třetí příčku, ale do transferu vjížděla jako šestá.

„Tlačíme, co to jde, i když se hodně brodíme prachem za pomalejšími. Chytli jsme jeden defekt a jednou nám nakrátko zastávkovala elektronika a auto přestalo jet. Ale po restartu už to bylo zase OK,“ hlásil po první ostré části dnešní speciálky navigátor David Křípal.

Po transferu následovalo dalších 201 km převážně v měkkém písku a v dunách. Navíc kamiony jely velkou část tohoto úseku už za tmy. A čím později startovaly, tím více kilometrů musely zdolat jen za světla svých reflektorů.

„Navečer nás dohnalo to, že jsme dnes startovali hodně vzadu. Proto jsme posledních dvě stě kilometrů jeli potmě a byl to slušný masakr. Bylo tam hodně dun prvního a druhého stupně obtížnosti a hodně dun se zlomenou hranou,“ popisuje David Křípal. „Dali jsme to, ale je jasné, že první kamiony, které tam najely půl hodiny před námi, mohly jet úplně jiné tempo, než jsme jeli my za tmy. Jsme rádi, že jsme venku, i když nás mrzí ta ztráta, ale zítra tlačíme dál!“

V hodnocení šesté etapy obsadili Aleš Loprais s Davidem Křípalem a Darekem Rodewaldem pátou příčku s odstupem 31 minut od dnes nejrychlejšího Mitchela van den Brinka.

V průběžné klasifikaci zůstává Lopraisova posádka třetí. Od druhého van den Brinka ji dělí necelých 52 minut, od vedoucího Martina Macíka 2 hodiny a 41 minut. Před čtvrtým Martinem Šoltysem má Loprais k dobru hodinu a 20 minut.

Zítřejší okružní etapa se startem a cílem v Davadmí, respektive její rychlostní zkouška, bude s ohledem na bezpečnost soutěžících kratší, než organizátoři původně plánovali. Důvody jsou dva: déšť, jenž má podle předpovědi oblast zasáhnout, a pak také dnešní mimořádně vysoké vytížení helikoptér, které zajišťující bezpečnost na trati. Některé z nich proto zůstanou i přes noc v prostoru mezi Háilem a Davadmí a ráno tudíž budou potřebovat více času pro přesun do nových pozic. Posádky automobilů a kamionů tak v neděli čeká rychlostní zkouška zkrácená ze 481 na 419 km.

Šoltys v etapě na třetím místě, celkově je za Lopraisem

Martin Šoltys se na letošním Dakaru dočkal prvního umístění na stupních vítězů. V dnešní šesté etapě, která je v letošním itineráři soutěže nejdelší, obsadil jezdec týmu Tatra Buggyra ZM Racing výborné třetí místo a celkově je stále čtvrtý. Karel Poslední s druhým truckem pod hlavičkou Tatra Buggyra ZM Racing byl v denní klasifikaci třináctý a jeho průběžná pozice na Dakaru je čtrnácté místo.

rallye_dakar_2025-po_6_etape-buggyra-martin_soltys
Zdroj: Tatra Buggyra Racing

Martin Šoltys přiznal, že si pořadatelé na posádky i jejich kamiony připravili skutečně náročnou trasu. „Dneska to byl masakr. První polovina byla hrozně rychlá. To se letělo a nebyl žádný navigační problém. Potom přišel dlouhý přejezd a pak následovalo 220 ostrých kilometrů. Říkali, že to bude pár procent dun, ale bylo to víceméně všechno v písku. Trať byla velmi náročná. Naše auto je bez problémů, všechno je pohodě,“ řekl zkušený jezdec Tatry Buggyra EVO3.

Zvlášť vyzdvihl svého navigátora Vlastimila Miksche. „Musím pochválit Vlastíka, protože ten se hrozně zlepšuje. Až těsně před cílem jsme trošičku zaváhali a ztratili asi dvě nebo tři minuty, když jsme se museli vracet. Ale to bylo jediné místo, kde zaváhal. V dunách si vedl úplně perfektně,“ dodal Martin Šoltys.

Celkové pořadí kamionů od 1. do 15. místa:

rallye_dakar_2025-po_6_etape-vysledky-kamiony
Zdroj: Rally Dakar

TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru