První etapa Rallye Dakar 2025 potěšila české fanoušky. V kamionech máme v TOP 5 hned tři kamiony s českými vlaječkami. Po první etapě je totiž Aleš Loprais celkově druhý, Martin Macík těsně za ním a na čtvrtém místě je Martin Šoltys.
MM Technology berou třetí místo v náročné první etapě
Nejen tovární kamion Bohouš, ale i Martin Macík Jr. s posádkou dostali v první etapě dlouhé přes 400 km pořádně do těla. Přesto dojeli na třetí pozici a dýchají na záda nejen druhému, ale také prvnímu v pořadí. Zítra čeká na závodníky 48h Chrono, speciální dvoudenní etapa.
Takhle má vypadat Dakar, říká Macík
Hned první etapa letošního Dakaru závodníky vůbec nešetřila. Při své délce 413 km sice nebyla nejdelší, ale díky tvrdému terénu plnému kamení, stromů a křovin se jistě zařadí mezi ty nejnáročnější. O tom ale Dakar je, nemá to být poklidná projížďka při sobotním odpoledni.
„Čekal jsem, že to bude masakr – a byl. Slušně jsme se zapotili všichni, a to včetně Bohouše. V první půlce jsme potkali spoustu aut, takže jsme chvílemi díky prachu moc neviděli. V druhé půlce jsme se pro změnu svezli po balvanu, takže posledních 100 km fakt stálo za to. Ale dali jsme to, se třetím místem jsem dneska spokojený a uvidíme, co nás čeká další dva dny. To bude úplně jiný příběh než loni,“ shrnuje průběh etapy a naráží na 48h Chrono pilot Martin Macík Jr.
STAGE 1 | 3. PLACE
GENERAL | 3. PLACE🇨🇿 [ENG below] Shrnutí z cíle 1. etapy Dakar Rally 2025 💪
🇬🇧 Summary after the Stage 1 of Dakar Rally 2025 💪
Support:
Prometeon
FESTA TOOLS
IVAR CS
Seyfor
Millers Oils CZ
Oneteam Store
Diverse Extreme Team
MM Technology#dakar #dakar2025 #OffRoadAdventure #RallyDriver #CarEnthusiast #DakarRally #OffRoad #OffRoadRacing #ExtremeMotorsports #4x4adventure #DesertRacing #OffRoadExperience #CarFanatics #rallyraid #trucklove #needforspeed #saudiarabia #uae #saudi
Zveřejnil(a) Martin Macík Jr. dne Sobota 4. ledna 2025
Bohouš dostal zabrat
Ušetřen nebyl ani kamion Bohouš, který posledních 100 km zdolával s poškozenou spojovačkou. Mechanici, kteří měli doteď na starosti spíš pravidelnou údržbu, si tedy vyhrnou rukávy a stráví sobotní večer v plné práci.
„Bohouš je dneska pořádně sedřený. Nejenom, že ho ošlehalo asi milion větví stromů a křoví, ale ten trefený balvan v druhé půlce mu ohnul spojovačku. Ale není to nic, co bychom s mechaniky nezvládli opravit, takže na zítra bude zase ve formě,“ říká mechanik David Švanda.
Navigátor neměl čas na oddech
František Tomášek, navigátor MM Technology, měl dnes plné ruce práce. Hned první etapa byla extrémně navigačně náročná a nebylo lehké udržet ten správný směr.
„Že to na nás vybalí takhle hned ze začátku se přiznám, že jsem úplně nečekal. Bylo tam spousta cest, které sváděly k tomu po nich zamířit, hodně sporných míst a jednou jsme si nebyli úplně jistí, kudy jet. To nás stálo těch pár minutek, které ztrácíme na Mitchela van den Brinka,“ říká k sobotní výpravě František Tomášek.
Buggyra opravuje
Úvodní etapa Rally Dakar přinesla velká dramata i pro závodníky Buggyry. Martin Šoltys v Tatře Buggyra EVO3 zopakoval čtvrté místo v prologu, nováčkovi Karlu Poslednímu s Tatrou Phoenix patřila ve smyčce se startem a cílem v Bishe 15. pozice.
Martin Šoltys byl rád, že se s náročnou etapou i nastalými komplikacemi vypořádal tak dobře. „Trať byla dnes rychlá, terén byl příšerný. Ze začátku jsme jeli docela rychle, v půlce přišly hodně trialové sekce. Bylo to tak úzké, že jsme sotva projeli. Nejhorší byly stromy. Auto je hrozně otrhaný, ale snažil jsem se větvím vyhýbat. Máme proražená dvě kola, ale ty jsme dofukovali celou cestu. V půlce etapy nám zazlobil intercooler. Ale nakonec jsme jeli dál, protože bychom to nebyli schopni opravit. Bolí mě za krkem, všichni tři jsme docela unavení,“ přiznal jezdec v barvách Tatra Buggyra ZM Racing.
Hodně práce měl i jeho palubní mechanik Tomáš Šikola. „Auto máme dobité ze všech stran. Jak shora, tak z boku. Podle mě musí být hodně dolámané i osobáky. Měli jsme na takových trialových úsecích dva defekty. Podruhé jsem zvesela dofukoval a dali jsme to až do neutralizace, kde si auto kleklo na zem. Martin se do toho dostal hned, je to prostě závodník,“ pochválil pilota Šoltyse.
Zabrat dostal i vůz jeho týmového kolegy Karla Posledního. „No co říct, je to můj první Dakar a je náročný od úvodních kilometrů. Ale moc si to užívám,“ řekl nadšený nováček.
A jak to vidí Aleš Loprais?
„Dnešní etapa byla opravdu výživná. Bylo tam všechno kromě dun. Stromy, skoky, díry, obtížná navigace i hodně prachu,” říká Aleš Loprais.
První slova po 1. Etapě 😇 #instaforex #instatrade #enteriaholding #skupinapsg #lopraisdrink69 #alesloprais #interflon #liquimoly_cz #japodoprava #auris #satumczech #ardonsafety #globalasisstance #okholding #motozem #hafkrmiva #jukl #69GAMES #antwell #idscargo #antwellgroup #akelatransport #dopaz #cateringimrvere #cernakostravsky #giometal #elektropohony #giometal #tvbarrandov #neusinej
Zveřejnil(a) Aleš Loprais Dakar Live dne Sobota 4. ledna 2025
Další dny
V neděli 5. a v pondělí 6. ledna pokračuje Rally Dakar 2025 takzvanou 48H Chrono Stage. Jedná se o etapu, na jejíž zdolání mají závodníci celkem dva dny, přičemž po prvním z nich přenocují ve spartánských podmínkách jednoho ze šesti provizorních bivaků na trati speciálky. V něm budou mít od pořadatelů k dispozici stan, nafukovací matraci, spací pytel, pitnou vodu a skromný balíček jídla k večeři a snídani. Obejit se naopak musí bez sprchy, WC, ale i komunikace s vnějším světem, takže by neměli mít přehled o jiných soupeřích, než budou ti, s nimiž budou sdílet daný bivak.
Rychlostní zkouška této dvoudenní etapy měří pro automobily a kamiony 971 km, je vytyčena severně od Biši a její terén bude velmi rozmanitý. Kromě jiného by se posádky měly každý den popasovat s více než stovkou kilometrů v dunách.
Pořadí po 1. etapě mezi kamiony: