Na základě informací, které závodníkům před startem poskytli organizátoři, budila předposlední speciálka Rally Dakar 2024 jisté obavy. A oprávněně. V několika kategoriích se dnes měnilo pořadí na medailových příčkách a divoký průběh měla jedenáctá etapa i mezi kamiony. Dramat nebyla ušetřena ani posádka Instaforex Loprais Praga Teamu, která dojela do cíle na totálně roztrhané pneumatice. Přesto si závěrečnou část soutěže osladila etapovým vítězstvím!
Předposlední etapa populárního pouštního maratonu začínala 18. ledna v Úle a končila po 529 kilometrech v Janbu. Čtvrteční rychlostní zkouška (420 km) vedla drsným, rozbitým terénem plným děr, hrbolů a kamení všech tvarů a velikostí, kde hrozily defekty pneumatik téměř na každém metru. Nechyběla ani pasáž v nebezpečně zlomených dunách a záludná vegetace.
„Čekali jsme hodně, ale tohle bylo ještě víc,“ směje se po dojezdu do bivaku Aleš Loprais, který strávil společně s navigátorem Jaroslavem Valtrem ml. a palubním mechanikem Jiřím Strossem na trati speciálky více než pět a čtvrt hodiny.
„Začátek byl dobrý, tam jsme předjeli dva kamiony. Pak byl hodně prach, kamení, skoky, díry, fešfeš, prostě rozbíječka, navíc začala houstnout vegetace,“ pokračuje frenštátský závodník. „V tu chvíli jsme jeli jako první kamion, takže jsme mezi větvemi proráželi trať ostatním, ale zpomalit jsem nechtěl. Nejdřív to odnesla zrcátka, pak levé čelní okno, potom pravé a do toho se nám do těl zabodávaly různé bodliny ze stromů. Bylo to o přežití. Osmdesát kilometrů před koncem jsme museli měnit zadní pneumatiku, které se separoval běhoun, protože už prostě nevydržel takovou zátěž v tak vysoké rychlosti.“
A pneumatiky o sobě daly vědět ještě jednou. Posádka Instaforex Loprais Praga Teamu dovezla svou Pragu V4S DKR do cíle jen na třech jakžtakž obutých kolech a jednom takřka obnaženém disku.
„Těsně před cílem jsem cítil další pneumatiku, další začala unikat a těsně před finišem explodovala pravá přední guma, takže jsme dojeli na disku. Jen udržet volant bylo hotové martýrium, ale vyšlo to. Do cíle jsme dorazili za minutu dvanáct, protože disk byl úplně rozžhavený. Jet jen o chvíli déle, úplně by se rozletěl. Byl to hodně nervózní dojezd, ale o to větší byla naše radost v cíli. Sice jsme nestáhli tolik, kolik bychom potřebovali, ale máme zážitek, na který se určitě jen tak nezapomene. Myslím, že onboard bude stát za to,“ nepřestává se usmívat Aleš Loprais, jenž si navzdory všem prožitým patáliím dojel pro etapové vítězství s pětiminutovým náskokem před Martinem Macíkem ml.
V průběžné klasifikaci kamionů zůstává Lopraisova posádka druhá s odstupem dvou hodin a jedné minuty od vedoucího Macíka. Svůj náskok na třetího Mitchela van den Brinka zvýšila o další hodinu a před závěrečnou etapou má na nizozemského mladíka k dobru již dvě hodiny a 26 minut.
46. ročník dakarské rally uzavře v pátek 19. ledna dvanáctá etapa (celkem 326 km), která odstartuje i skončí v Janbu. Závěrečná rychlostní zkouška měří 174 km, pojede se převážně v písčitém terénu, ale ani poslední test se neobejde bez kamenitých úseků. Posádky si jich „užijí“ ještě několik desítek kilometrů.