Přišel podzim a na silnicích se častěji musíme potýkat s mlhou, deštěm nebo hodně zamračenou oblohou. To s sebou nese také častější používání mlhovek a hlavně častější přepínání denního svícení. A právě druhé jmenované je pro řadu řidičů obrovský problém.

Stačí za pošmourného dne, třeba když mrholí, vyrazit na silnice a garantujeme vám, že narazíte na celou řadu řidičů, kteří si buď omylem, nebo možná schválně zapomněli přepnout denní svícení na rozsvícená světla. Co na tom, že jim nesvítí zadní část auta, co na tom, že denní svícení není pořádně vidět.

Co s tím?

Je důležité neustále myslet také na to, že jakmile je venku jen trochu pošmourno, tedy žádná velká tma, automatický přepínač světlometů to nemusí poznat. Má za to, že ještě není tma a tak nemusí potkávací a obrysové světlomety rozsvěcet. Ve skutečnosti je ale snížená viditelnost, kdy zezadu auto není vidět vůbec a zpředu jen tak, aby se neřeklo.

Během podzimu si řidiči musí dát pozor na mokro nebo takřka neviditelné chodce

Jakmile tedy máte jen trochu pocit, že ta viditelnost není zrovna dvakrát dostačující, přepněte si světlomety manuálně. Neexistuje situace, kdy byste snad svítili moc nebo zbytečně. Ochráníte tím jak sebe, tak ostatní, a můžete se vyhnout dopravní nehodě. Ve chvílích, kdy nemáte vůz dostatečně osvětlen, vás může jiný řidič snadno přehlédnout.

A dodat musíme také to pořád opakované, tedy, že je potřeba nejen vidět, ale hlavně být viděn.

Problémové mlhovky

Není to ale jen denní svícení. Někteří řidiči stále neví, jak správně používat mlhovky. A přitom je to celkem snadné. Zákon číslo 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště.  Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný – přední se použít mohou, zadní musí.

Policie ale upozorňuje na jeden důležitý fakt, na který řidiči nesmí zapomínat: „Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je nežádoucí zadní mlhová světla rozsvítit předčasně nebo je nechat svítit zbytečně, zlepší-li se povětrnostní podmínky. Zadní mlhová světla totiž mohou vzadu jedoucího řidiče oslňovat.“

Mlhovky jsou novodobé zlo, kterým se ale zbytečně trápíme navzájem sami. Proč?

A to je ten tak častý problém! Je chvályhodné, že za snížené viditelnosti zapnete mlhovky, ale jakmile dojedete do místa s hustším provozem nebo rovnou do města, vypněte je! A ne jen do města, stačí jen na dálnici, kde se kolem vás pohybuje řada dalších řidičů. Zadní, ale i ty přední mlhovky ostatní oslňují a nejsou nijak příjemné. V kolonách, pokud tedy nestojíte jako poslední, mlhovky vůbec nepotřebujete. Ostatní řidiči o vás samozřejmě ví.

Pokud stojíte jako poslední a je snížená viditelnost, nechte ty zadní zapnuté. Ale jakmile za vás přijede další auto, vypněte je. Pokud to neuděláte, můžete se od řidiče stojícího za vámi dočkat probliknutí dálkovými světlomety. Neberte to jako provokaci nebo snad výraz agresivity. Dotyčný vám jen dává najevo, že jej oslňujete. Buďme k sobě ohleduplní a používejme veškeré světlomety tak, jak se má.