tankovani-cerpaci-stanice-palivo-bmw-m4-coupe

První metropole zakázala reklamy na fosilní paliva a vše, co s tím souvisí. Až na jednu výjimku, kterou asi tušíte

Autor: Radim Plachý - Zdroj: The Guardian, aktivistka Femke Sleegers - Foto: Pavel Srp - 23. 9. 2024


Byly doby, kdy jsme v televizi nebo třeba v časopisech mohli sledovat reklamy na cigarety. To už je dávno minulostí, protože kouření je zdraví nebezpečné, takže byly reklamy zakázány. Reklamy na alkohol jsou v některých zemích včetně Česka povoleny, o jejich zákazu už se ale také mluví hodně dlouho. Novinkou je ovšem plošný zákaz reklamy na cokoliv, co se týká fosilních paliv. To zahrnuje reklamy na dovolené na lodích, letecké zájezdy, ale i na auta a vše, co s nimi souvisí. Až na jednu výjimku. A důvod? Ten najdete u aktivistů.

Nizozemské město Haag je místem, kde sídlí na 150 různých mezinárodních organizací, Mezinárodní soudní dvůr nevyjímaje. Je ale také místem, kde nebude možné mít žádnou reklamu na cokoliv, co se týká fosilních paliv. A to už od ledna příštího roku, jako první město na světě. Abychom byli přesní, ve Francii funguje něco podobného, ale ne v tak přísném měřítku. Tam tam platí zákaz pouze v prostorách, které patří státu. Na soukromé tiskoviny nebo billboardy, které stojí na soukromém pozemku, se to nevztahuje.

Festivalem to začalo, zákazem nekončí

Vše začalo tím, že se v Haagu pravidelně konal festival zaměřený na budoucí generace, děti, udržitelnost a ekologii. Jenomže ho pořádal petrolejářský gigant Shell, což se nelíbilo aktivistickým skupinám. A tlak z jejich strany na město byl velký. Podle nich byly jen dvě možnosti, buď festival zrušit nebo jej město mělo přestat finančně podporovat. Rozhodnutí padlo na první možnost, ale aktivistům to nestačilo. Došlo jim totiž, že tento festival je jen „jednou vlaštovkou, která jaro nedělá“, ale další podobné akce pořádají automobilky i jiní petrolejáři.

Italský ministr životního prostředí se tvrdě obul do EU. Zákaz spalovacích motorů je podle něj absurdní

„Jsme jen klimatičtí aktivisté a jako tací nemáme dost lidí a prostředků, abychom mohli účinně bojovat proti každé jednotlivé špinavé firmě a jejich marketingovým trikům,“ popsala pro The Guardian Femke Sleegers, z nizozemské aktivistické skupiny pro klima. A jak se dříve vyjádřila, jedinou cestou byl zákaz reklamy na fosilní paliva, stejně jako je zaveden na tabákové výrobky „Věříme, že se přijetím závazných zákonů pro zákaz reklamy na fosilní paliva staneme jen první vlaštovkou. Doufáme, že náš zákaz bude signálem pro další města, aby udělala to stejné,“ řekla Leonie Gerritsen z nizozemské Strany pro zvířata (Partij voor de Dieren).

A vzhledem k tomu, že obdobný zákaz už dlouho prosazuje také generální tajemník OSN Antonio Guterres, dalo se asi čekat, jak to dopadne. Mimochodem, generální tajemník už oficiálně vyzval všechny členské země EU, aby takto přísný zákaz neprodleně zavedly. Nechce se dál dívat na to, jak jsou všechny společnosti, které mají cokoliv společného s fosilními palivy, kmotry klimatické krize a chaosu.

Časem i maso?

Zákaz platí výhradně v Haagu a týká se jak letecké přepravy, tak té lodní a samozřejmě automobilové. S výjimkou elektromobilů. Ty aktivistům a politikům nevadí. Zavádění zákazu provázely velké debaty týkající se třeba i svobody projevu. Jenomže vše bylo marné, protože existuje velmi důležitý precedent, kterým jsou právě tabákové výrobky. Když šlo zakázat reklamy na ně, musela projít i auta.

Zákaz v Haagu je velkým krokem, ale mohlo být hůř, respektive asi ještě bude. Aktivisté plánovali zákaz v celé zemi, ale po nátlaku řady firem, kterých by se dotkl, se jim to s armádou právníků a některých celebrit zatím povedlo jen v jednom městě. Aktivisté jsou přesvědčeni, že nulový počet reklam týkajících se fosilních paliv bude mít na spotřebitele jen pozitivní dopady. A také si myslí, že toto by měl být jen začátek. Rádi by viděli zákaz na všechny výrobky, které jsou z fosilních paliv, třeba plasty. Klimatické problémy způsobuje i maso, takže ani to by nemělo být v reklamách. Časem by mohl přijít zákaz i na reklamy přepravních společností a všech, jejichž pracovní odvětví se točí kolem převozu věcí či lidí.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru