Pandemie koronaviru nuceně napomáhá tomu, že se lidé stáhnou mezi své čtyři stěny. Toto takzvané „zakuklování“ lze ale pozorovat také na silnici. Jak ukazuje nová reprezentativní studie institutu pro průzkum trhu Innofact, mnoho lidí se tváří v tvář pandemii cítí v autě výrazně lépe než ve veřejných dopravních prostředcích, a využívají ho proto více.
Zvlášť nápadné je, že nejsilněji se tento trend pro svá vlastní čtyři kola projevuje u lidí ve věku 18 až 39 let. V rámci studie zadané automobilkou Kia bylo v prosinci 2020 online dotázáno 1000 řidiček a řidičů z celého Německa.
27 % dotázaných používá od začátku pandemie auto více, aby se vyhnulo jízdě ve veřejných dopravních prostředcích. U 18 – 39letých je to dokonce 37 %. Navíc se využívání automobilu změnilo, jak uvedlo 39 % účastníků studie. U mladších se to týkalo více než jedné poloviny (51 %). Uváděli, že auto používají více pro cesty, které dříve zdolávali prostřednictvím veřejných dopravních prostředků, např. pro jízdy na nákupy (kolem 26 %) nebo pro jízdy do práce (24 %). Změna chování v rámci mobility se projevuje také v době využívání vozidla – přes omezení veřejného života a narůstajícího objemu práce na home officu tráví 26 % dotázaných v autě více času než před začátkem pandemie. Mezi 18 -39letými se tento podíl pohybuje dokonce na 35 %. Pouze 19 % všech účastníků studie se ve vozidle zdržuje méně než dříve, u 55 % zůstala tato doba na stejné úrovni.
Auto jako oáza dobrého pocitu
Ze studie také výrazně vyplývá, co je hlavním důvodem pro intenzívnější používání automobilů. Tváří v tvář koronakrizi se více než polovina dotázaných (53 %) cítí v autě lépe. U 18 – 39letých je to ještě ve vyšší míře (58 %). Pouze 2 % všech účastníků studie se v autě cítí méně dobře než v době před pandemií.
Při otázce, čím by se dobrý pocit v autě dal ještě vylepšit, je dobrá hudba na prvním místě (62 %). Vysokou míru významnosti mají pohodlná místa k sezení (51 %), dostatek místa (46 %) a také možnost užít si klid (47 %). Stejné faktory platí i pro 18 – 39leté, jsou pro ně ale ještě důležitější (hudba 74 %, sedadla 60 %, dostatek místa 52 %, klid 53 %). K trendu „zakuklování“ na čtyřech kolech také patří to, že 24 % všech dotázaných – a 39 % mladších – si od začátku pandemie koupilo věci, které zkrášlují interiér automobilu nebo ho činí útulnějším. Nejčastěji se přitom jednalo o příjemnou interiérovou vůni, následovanou funkčními a komfort zvyšujícími prvky až po dekorativní příslušenství.