Elektromobilita je tématem, který řeší v podstatě už skoro každá automobilka. Elektromobil se vyplatí především lidem, kteří mají velký nájezd kilometrů během roku. Z jakého důvodu? Cena elektromobilu je cca 2x vyšší než pořizovací cena auta se spalovacím motorem ve stejné třídě. Předtím, než výrazně zasáhnete do vašeho rozpočtu, je potřeba důkladně zvážit všechna pro a proti.
I přes skutečnost, že ceny elektřiny lámou v současnosti cenové rekordy, nákup elektromobilu není aktuálně nevýhodným krokem. A pro koho? Zejména pro majitele rodinných domů, kteří disponují fotovoltaickými panely s baterií a nabíjejí především přes noc. Cena elektřiny je pro takové domácnosti výrazně nižší, jelikož nemají povinnost hradit distribuci. Využívají vlastní výrobu energie. „Domácnosti, respektive rodinné domy, které nabíjí elektromobil, mohou mít speciální produkty u dodavatelů a distribuční tarif, kde mohou ušetřit,“ uvádí Jan Béreš, energetický analytik Ušetřeno.cz
Vozy s elektromotorem se dělí do několika kategorií. Tou “nejméně zasaženou” jsou mild-hybridy. Jedná se o vozy, které mají spalovací motor, ale také elektromotor, který napájí zvláštní baterie. Při akceleraci elektromotor obvykle pomáhá spalovacímu motoru. Podle okolností, anebo rozhodnutí řidiče pak lze u některých vozů využívat třeba jen elektromotor, případně oba dva zároveň. Automobil však obvykle sám docela dobře rozpozná, co bude v danou chvíli nejlepší.
Nabíjení elektromobilů není složitá věda. Poradíme, jak se v něm vyznat
V České republice je v současnosti v nabídce měsíčně až 350 ojetých elektromobilů, přičemž mediánová cena činí 780 000 korun (srpen 2022). Průměrný mediánový věk těchto vozů je 2,5 roku. Celkem za prvních osm měsíců bylo inzerováno již 2 652 elektromobilů s průměrným nájezdem 24 tisíc kilometrů. „Meziročně se nabídka celého trhu rozšířila za prvních osm měsíců zatím o 18,3 %. Elektromobily nejsou stále cenově dostupné široké veřejnosti a střední hodnota ceny meziročně vzrostla o 50 %. Nicméně i v segmentu elektromobilů začíná cena mírně klesat a lze očekávat, že tento trend bude stejně pozitivní jako u zbytku trhu. Vysoká počáteční investice je navíc vykoupena následným levným provozem, a to i přes fakt, že ceny elektřiny jsou aktuálně vysoko,“ říká Petr Vaněček, provozní ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna. Průměrná spotřeba elektromobilu je 17-22 kWh na sto kilometrů
To je objev..