Ještě před pár desítkami let by nikoho nenapadlo, že něco tak zásadního, jako je olejová vana pod motorem, nebude kovová. Jenže dnes už se automobilky bez plastu obejdou jen stěží a najdeme ho prakticky všude. Používá se na palubní desky, dveřní výplně, ale i na olejové vany. A není to náhoda.
Množství plastu se v autech mezi lety 2012 až 2021 zvýšilo o 16 %. To v praxi znamená, že průměrný vůz dnes vozí skoro 190 kg plastových dílů. I když jde vlastně „jen“ o desetinu celkové hmotnosti auta, na objemu to dělá skoro polovinu. Jinými slovy, moderní auta jsou z plastu víc, než by se mohlo zdát.
Proč se ale výrobci rozhodli vyměnit hliníkové či slitinové vany za plast? Důvodů je víc. Nejde jen o cenu výroby, i když ta samozřejmě také hraje velkou roli. Hlavní motivací je snižování hmotnosti vozidel. Každý kilogram dolů znamená nižší spotřebu paliva, lepší emise a tím pádem i jednodušší plnění stále přísnějších ekologických předpisů.
Přečtěte si také:
Když Peugeot představil 508 s plastovou vanou vyvinutou firmou DSM Engineering Plastics, ukázal, že to není jen experiment. Plastová olejová vana byla o 60 % lehčí než kovová a navíc umožnila snadno do jednoho kusu integrovat další součásti – od čidel až po držáky (čerpadla, kabelů apod.). Přidejte k tomu odolnost proti odletujícím kamínkům a schopnost tlumit hluk motoru a dostanete řešení, které automobilky nadchlo.
Samozřejmě, ne každému autu plastová vana sedí. U sportovních a závodních aut je stále jasnou volbou kov. Ten totiž lépe odvádí teplo, zatímco plast má tendenci jej spíš zadržovat. Při extrémním zatížení se plast dokonce může začít deformovat.
🚗 Nové autopojištění za 2 minuty
Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.
⚡ Spočítat pojištěníBez registrace • Okamžitý výsledek