Ještě před pár desítkami let by nikoho nenapadlo, že něco tak zásadního, jako je olejová vana pod motorem, nebude kovová. Jenže dnes už se automobilky bez plastu obejdou jen stěží a najdeme ho prakticky všude. Používá se na palubní desky, dveřní výplně, ale i na olejové vany. A není to náhoda.
Množství plastu se v autech mezi lety 2012 až 2021 zvýšilo o 16 %. To v praxi znamená, že průměrný vůz dnes vozí skoro 190 kg plastových dílů. I když jde vlastně „jen“ o desetinu celkové hmotnosti auta, na objemu to dělá skoro polovinu. Jinými slovy, moderní auta jsou z plastu víc, než by se mohlo zdát.
Proč se ale výrobci rozhodli vyměnit hliníkové či slitinové vany za plast? Důvodů je víc. Nejde jen o cenu výroby, i když ta samozřejmě také hraje velkou roli. Hlavní motivací je snižování hmotnosti vozidel. Každý kilogram dolů znamená nižší spotřebu paliva, lepší emise a tím pádem i jednodušší plnění stále přísnějších ekologických předpisů.
Přečtěte si také:
Když Peugeot představil 508 s plastovou vanou vyvinutou firmou DSM Engineering Plastics, ukázal, že to není jen experiment. Plastová olejová vana byla o 60 % lehčí než kovová a navíc umožnila snadno do jednoho kusu integrovat další součásti – od čidel až po držáky (čerpadla, kabelů apod.). Přidejte k tomu odolnost proti odletujícím kamínkům a schopnost tlumit hluk motoru a dostanete řešení, které automobilky nadchlo.
Samozřejmě, ne každému autu plastová vana sedí. U sportovních a závodních aut je stále jasnou volbou kov. Ten totiž lépe odvádí teplo, zatímco plast má tendenci jej spíš zadržovat. Při extrémním zatížení se plast dokonce může začít deformovat.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek






