Velmi často slýcháme, že elektromobily jsou nebezpečné, protože často hoří. Fakt je ale ten, že výrazně častěji hoří auta se spalovacími motory. A ty, na rozdíl od elektromobilu, můžete i hasičákem v autě zachránit. Poradíme vám, jaký hasičák vybrat a kam jej v autě umístit.
V Česku není hasicí přístroj součástí povinné výbavy, ale pozor na to, že v některých zemích EU už ano. Jinde je pak doporučený. To platí třeba pro Norsko, Dánsko, Maďarsko, na Slovensku pro vozidla do 3,5 tuny (těžší auta jej mají povinný) a ve Francii. V Chorvatsku je hasičák povinný pro užitková vozidla kategorie N, v Polsku a Řecku pro všechny. Jakkoliv jej v Česku tedy mít nemusíte, určitě se v autě neztratí.
Hasicí přístroje do auta nejsou nijak drahé. Většinou se dají sehnat už za pár stovek. Platí pravidlo, že pro použití v osobních autech musí být skladný a lehce ovladatelný. Zároveň dost silný na to, aby si zvládl poradit s počínajícím požárem. Nejvhodnějším typem hasicího přístroje pro tyto účely je práškový hasicí přístroj s alespoň 2 kg hasební látky. Kromě hasičáku je dobré si pořídit také hasicí sprej. „Výhodou je, že je skladnější, ovšem jeho účinnost je mnohem menší. Přesto pro uhašení počínajícího požáru postačí. Je nutné dát si pozor na to, že hasicí sprej není mrazuvzdorný, proto si pozorně přečtěte před jeho instalací návod na použití a rozmezí provozních teplot,“ vysvětlilo Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.
A kam s ním? Vždy je nutné hasičák umístit na dobře dostupném místě pro řidiče. Do kufru jej tedy raději nedávejte. Nezapomínejte ale, že nikdy nesmí jakkoliv překážet v řízení. „Vhodné místo je např. pod sedadlem spolujezdce, kde musí být pevně uchycen, aby nedošlo v případě dopravní nehody k jeho nechtěnému pohybu a ohrožení cestujících ve vozidle,“ doplnilo Generální ředitelství Hasičského záchranného sboru.
Při požáru auta je nejdůležitější vlastní bezpečnost. Nejlépe pomůže práškový hasicí přístroj
Nezapomeňte na kontrolu hasičáku
Každý hasicí přístroj musí být pravidelně kontrolován, zpravidla jednou ročně. Výrobce však může v dokumentaci (návodu) k hasicímu přístroji roční lhůtu zkrátit, ale nikdy ne prodloužit. Kontrolu je dle předpisů o požární ochraně nutno provést rovněž po každém použití hasicího přístroje. Důvod je prostý, není nic horšího, než že potřebujete hasit a přístroj nefunguje. U malých hasičáků bývá uvedena doba použitelnosti a tou se vždy řiďte.
Co dělat při požáru auta?
Ve chvíli, kdy se vám začne kouřit z motorového prostoru nebo jen ucítíte spáleninu, ihned zastavte. Ideálně mimo silnici, u krajnice nebo třeba na sjezdu. Nesjíždějte ale případně na čerpací stanici! Případný požár auta by tam mohl napáchat velké škody. Pozor i na blízké popelnice, jiná auta nebo domy. Pokud se rozhodnete použít hasičák, nezapomínejte, že nikdy nesmíte otevřít kapotu auta. Stačí jen malá škvíra, kterou nastříkáte hasicí prášek. Pokud byste kapotu otevřeli, k plamenům se dostane vzduch a vy už s tím nic neuděláte. Navíc můžete přijít k úhoně.
Není ale nic špatného na tom, když se na hašení necítíte. Vaše zdraví je přednější a tak oheň nechte na profesionálech. „Než však z vozidla vystoupíme, pokud to situace dovolí, oblékáme si reflexní vestu. Nezapomeneme z vozu pomoci dětem, starším osobám, případně zvířatům. Zůstaneme v dostatečné vzdálenosti mimo vozovku, pokud možno za svodidly. Z důvodu bezpečnosti necháme u vozidla zařazen rychlostní stupeň. Při zatažené ruční brzdě může dojít k jejímu přehoření a samovolnému rozjetí vozidla z kopce. Poté ihned zavoláme hasiče na čísle 150 nebo 112,“ radí Lucie Hložková z HZS Libereckého kraje.
Pamatujte, že hasičák v autě můžete použít jen na začínající požár. S ničím větším si neporadí. Pokud už tedy auto hoří, nechte vše na hasičích.
S tím práškovým hasícím přístrojem bych moc netvrdil, že je nejlepší. Z pohledu cena/výkon resp. účinek ano, ale pokud ho vyprázdníte do motoru, auto je na odpis. To nikdo nikdy nevyčistí a ne každý dým znamená velký požár. Stejně to platí i o hasícím přístroji do domácnosti. Pokud si prášek nafoukáte do elektroniky je to konec.