2021-Skoda_Kushaq- (1)

Předsériové testování indických škodovek se od těch evropských výrazně liší. Škoda to vysvětluje na Kushaqu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 27. 5. 2021


Jezdilo v poušti, ve velehorách i po cestách rozbahněných monzunovými dešti. Vše pod bedlivou kontrolou. Zjistěte, co vše muselo nové SUV Škoda Kushaq podstoupit, než se vydalo za indickými zákazníky a proč má klakson jinde než ostatní vozy Škoda.

Zkušební vozy Kushaq v Indii spolykají téměř 1,7 milionu kilometrů. Jízdní zkoušky a laboratorní testy jsou důležité nejen při vývoji, ale i při následné homologaci nového modelu. Na indické zákazníky mysleli vývojáři od samého počátku.


 
To potvrzuje Rishiraj Arora, inženýr, který na projektu Kushaq pracoval od jeho počátků až právě po jízdní zkoušky: „Působil jsem v hlavním sídle automobilky v Mladé Boleslavi, a tak jsem mohl přispět indickým pohledem a vysvětlit drobné nuance, které indičtí zákazníci považují, nebo nepovažují za podstatné.“

2021-Skoda_Kushaq- (2)

„Zkoušky v Indii se zaměřují i na národní specifika,“ doplňuje Petr Filip z technického vývoje, který v Indii řídil vývoj celého vozu a homologaci. Kushaq najezdil velké porce kilometrů při vysokých teplotách v pouštích státu Rádžasthán, zakusil vysokohorské podmínky s řidším vzduchem v Himálaji či v pohoří Nilgiri a ochutnal i městský provoz v nejlidnatějších indických městech.

Ať se práší před kočárem

Aby vůz vyvíjený pro potřeby indických zákazníků obstál opravdu za všech situací, mysleli technici i na jízdu po prašných silnicích. „Postup je obvykle takový, že testovaný vůz jede za jiným autem, které na něj práší,“ popisuje Filip. Mezi další specifika patří také silnice zaplavené monzunovými dešti.  Kvůli sezónním záplavám například nemá model Kushaq klakson umístěný na obvyklém místě dole za předním nárazníkem, ale mnohem výš za maskou chladiče.

Nový vůz pro Indii musí být připraven také na popojíždění v dopravních zácpách přelidněných velkoměst. Navíc v kombinaci s řidičskými zvyklostmi mnoha indických šoférů – ti například neradi řadí, a často se tak třeba rozjíždějí na druhý rychlostní stupeň. Zácpy proto představují velkou zátěž pro spojku, která musí v dlouhodobých zátěžových zkouškách obstát na výbornou.

2021-Skoda_Kushaq- (3)

Na míru je pro indické zákazníky Kushaq „ušitý“ také v interiéru, i na to bylo při vývoji a zkouškách třeba myslet. „Indové mají rádi velké mobilní telefony, proto musí být v interiéru prostor na jejich odkládání. Ve všech dveřích jsou schránky na uložení litrových lahví s vodou, které si posádka do auta bere. A na přístrojové desce najdou místo na umístění talismanu,“ vysvětluje Filip.

Dílna pro celý koncern

Indičtí řidiči rádi sedí vysoko a hodně blízko volantu – vývojáři a zkušební technici tak musejí zajistit a prověřit, že všechny ovládací prvky jsou dobře dosažitelné i při takto nastavené sedačce.

Při vývoji a náročném testování nového SUV pomohla i nově vybudovaná centrální dílna vývoje v technickém středisku v Púně. Jde o komplexní prostor pro různé zkoušky – testuje se tu například elektronika či akustické vlastnosti – a kompletní přípravu na zkoušky v terénu. Na ně totiž v drtivé většině případů musí auto vyrazit osazené různými měřidly a senzory nebo kamerami; po návratu z testovací jízdy je nutné data z nich vyhodnotit.

skoda_kushaq-predseriove_testovani
Nově vybudovaná centrální dílna vývoje v technickém středisku v Púně.

V dílně lze rovněž vyměnit motor nebo jiné díly a technici v ní mohou využít také takzvaný breadboard. Ten umožňuje zapojit a zkoušet kompletní elektroinstalaci, ovšem mimo samotný automobil. Škoda Auto v projektu INDIA 2.0 zodpovídá za aktivity celého koncernu Volkswagen, centrální dílnou vývoje proto procházejí i vozy jiných značek. Dílna je připravuje například na homologační zkoušky v Indii.

„Centrální dílna vývoje sdružuje techniky se zkušenostmi z koncernu Volkswagen i řady jiných automobilek. Já to místo vnímám jako ,jednotu v rozmanitosti’, v níž společně vytváříme skvělé výrobky pro Škoda Auto,“ říká Sourabh Gupte, vedoucí prototypového oddělení EGV v Púně.

SKODA_KUSHAQ_Covered-Drive_1-1536x1152-1

Byli jsme Hlasem Indie

Jak se jim Kushaq líbí a jaká byla práce na projektu z jejich pohledu? Odpovídají vedoucí oddělení stavby prototypů EGV v Púně Sourabh Gupte a technik a koordinátor jednoho z tamních týmů Rishiraj Arora.

Jak vnímáte finální design vozu? Co se vám na něm nejvíc zamlouvá?

R.A.: Kushaq má dominantní postoj, zároveň ale není nijak obrovský a přerostlý, což z něj činí ideální městské SUV. Celkově na mě působí skvěle.

S.G.: Líbí se mi náramně. Vzhled přídě, chromové prvky nebo infotainment auto odlišují od ostatních.

Jak konkrétně jste se podíleli na jeho vývoji a testování?

R.A.: Jelikož jsem působil v hlavním sídle automobilky v Mladé Boleslavi, mohl jsem nabídnout indický pohled nebo vysvětlit drobné nuance, které indičtí zákazníci považují, nebo nepovažují za podstatné. To vyústilo v koncept nazvaný Hlas Indie, v němž jsme do vývoje prosazovali různé úpravy. Pořádali jsme také semináře s cílem upravit požadavky na modifikace nebo rozšíření s ohledem na zeměpisná specifika, jako je například horko nebo velká nadmořská výška.

S.G.: Podílel jsem se na založení centra virtuální reality a byl jsem součástí týmu, který od zákazníků během celého vývoje získával zpětnou vazbu na design. Nicméně hlavní náplní mé práce byla podpora všech aktivit v Indii, ale i v Evropě, jako je spolupráce s dodavateli prototypových dílů nebo přeprava automobilů. V neposlední řadě mi bylo potěšením účastnit se i vzniku nové centrální dílny vývoje.

Rishiraj Arora
Rishiraj Arora – inženýr, Technologické centrum Púna

Co pro vás bylo při práci na novém vozu nejtěžší, co považujete za největší výzvu?

R.A.: Přesvědčit ostatní o tom, co pro Indy je a není podstatné a  pomocí příkladů to obhájit.

S.G.: Určitě zajistit požadovanou kvalitu prototypových dílů a dodržování harmonogramu v souladu s normami automobilky. Také součinnost vývojového procesu s mladoboleslavským týmem a inženýry indické centrální vývojové dílny.

Co vás na vaší práci baví?

R.A.: Flexibilita a svoboda. Neustálá inovativní vize nás udržuje v pozornosti, nutí přemýšlet nekonvenčně a podávat špičkové výkony. A také to, že firma oceňuje můj přínos.

Sourabh Gupte
Sourabh Gupte – vedoucí oddělení stavby prototypů EGV, Púna

S.G.: Práce mne neustále motivuje, pořád se učím nové věci a setkávám se s řadou rozdílných lidí mnoha kultur. Rád vidím, když se nápady přetvářejí v koncepty a nakonec dostanou tvar skutečného auta. Jsem hrdý, že mohu být součástí této cesty.

Změnilo se něco, když Škoda v projektu INDIA 2.0 převzala odpovědnost za indický trh?

R.A.: Ano, bylo vidět, že se značka zaměřila na poindičtění celého projektu. Z obchodního pohledu důraz určitě leží na „vyrobeno v Indii“, co je myslím ale ještě důležitější, je „vyrobeno pro Indii“.

Váš technický vývoj v Indii zaměstnává asi 200 lidí a míří vstříc dalším projektům. Co oceňujete na práci v technologickém centru v Púně?

R.A.: Motivuje nás nadšení z vývoje čtyř produktů od samého začátku a v podstatě souběžně i to, že musíme ukočírovat tak rozsáhlý projekt. Rozvíjíme své schopnosti přibírat si další nové projekty a jsme orientováni na úspěch. A také to, že přes nepřízeň doby nás firemní vize dokáže stále držet nad vodou.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru