ambulance-volkswagen_transporter-modry_majak

Pozor na neoprávněné používání výstražných světel. Nově za to můžete přijít o řidičák

Autor: Anina Russová - Zdroj: Zákon o provozu na pozemních komunikacích - Foto: Pavel Srp - 8. 1. 2024


Novela bodového systému přinesla řadu i velmi výrazných změn. Mezi ně zcela jistě patří úprava § 125c, přesněji písmene j, kde bylo doposud uvedeno, že fyzická osoba se dopouští přestupku v případě, kdy použije antiradar. Ovšem po novele bodového systému, tedy od ledna, se stejného přestupku dopustí i ten, kdo „neoprávněně užije nebo napodobuje zvláštní výstražné světlo nebo zvláštní zvukové výstražné znamení.“

Poměrně přehlednou tabulku týkající se novely bodového systému připravil před několika týdny Besip. A ten v ní píše jen o neoprávněném použití výstražných světel. A vzhledem k tomu, že tuto informaci od Besipu převzala i některé média, nelze se divit, že se na sociálních sítích objevily diskuze, zda se jedná o výstražné blinkry. Naštěstí jde opravdu jen o malou chybu. Po nahlédnutí do plného znění novely zákona je jasné, že nejde o blinkry, ale o zvláštní výstražná světla, tedy majáky.

Do konce roku platilo, že za neoprávněné užití majáků hrozí maximálně pokuta v rozmezí 5000 Kč až 10 000 Kč ve správním řízení a až 10 000 Kč na místě. Ovšem od ledna se musí každý, kdo by neoprávněně majáky, ale i houkačky, použije připravit na pokutu v rozmezí 7000 Kč až 25 000 Kč. A pozor, už nejde o přestupek, který by byl řešen na místě, rovnou je posílán do správního řízení. A tam je také nově potřeba se připravit na odevzdání řidičáku, a to na dobu v rozmezí čtyř až šesti měsíců.

Štítky: , , , , ,

30 názorů na “Pozor na neoprávněné používání výstražných světel. Nově za to můžete přijít o řidičák”

  1. Vrchol „inteligence“ : jedou policisté pod majákem, na křižovatce odbočují vlevo, nejenže nemají zapnutou levou směrovka, oni mají zapnutou výstražnou funkci směrových světel.
    2. Slyším v dálce zvuk.výstr. Zn. : hóří, hóří….. A ejhle v vzápětí se vynoří sanitka, nikoliv hasiči!?!? A to jsou všechno profesionální řidiči. Co dělá PČR? ( cyklisti, koloběžkaři na chodníku, parkování ve 2.řadě,auta na chodníku, kde není parkoviště. Bezohlednost vůči chodcům, ale i vůči bus MHD při vyjíždějí ze zastávky. Atd

  2. S prominutím, takové články si strčte někam i s těmi, kdo využívají ona výstražná znamení, lhostejno, zda neoprávněně či oprávněně. Je to jen skupina současně proponované mafie, která nemá nic společného s výkonem poctivého povolání nebo profese.
    V civilizovaných zemích je používání výstražných světel i „navrz“ nemyslitelné bez aktivního oprávnění, jen v čechistánu si hraje každý blbec na kovboje. Proto to zde takto vypadá, a běžný občan toho má již až po culíček.
    Moje úcta, redaktoři.

  3. Zejména policie je zneužívá dnes a denně. Zrovna včera jsem toho byl svědkem. Na semaforech padla zelená, na autě PČR se v tu chvíli rozblikal maják, otočili se s autem v křižovatce a za křižovatkou to opět zhasli. Evidentně nikam nespěchali, jinak by to nechali blikat dál, jen se prostě chtěli otočit. V tu chvíli to bylo jasné zneužití.

      1. V Rakušanově policejním státu je policajt nadčlověk. Může beztrestně téměř vše. Pokusy ožaloby proti porušování zákonů policií ztroskotaly na vyjádření, že do činnosti policie nikomu nic není. V případě různých přestupků se kryjí formukí tajné poslání.

      2. Zákon č. 361/2000 Sb. zejména § 24 článek (4) bod b)

        § 24

        Otáčení a couvání
        (1) Při otáčení platí obdobně ustanovení o odbočování (§ 21) a při otáčení na křižovatce též ustanovení o jízdě křižovatkou (§ 22).

        (2) Při couvání řidič nesmí ohrozit ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích.

        (3) Vyžadují-li to okolnosti, zejména nedostatečný rozhled, musí řidič zajistit bezpečné otáčení nebo couvání pomocí způsobilé a náležitě poučené osoby.

        (4) Řidič nesmí otáčet a couvat

        a) na nepřehledných nebo jinak nebezpečných místech, například v nepřehledné zatáčce a v její těsné blízkosti, před nepřehledným vrcholem stoupání pozemní komunikace, na něm a za ním,

        b) na křižovatce s řízeným provozem a v její těsné blízkosti,

        c) na přechodu pro chodce,

        d) na přejezdu pro cyklisty,

        e) na železničním přejezdu a v jeho těsné blízkosti,

        f) v tunelu a v jeho těsné blízkosti,

        g) na pozemní komunikaci s jednosměrným provozem; smí však couvat, jestliže je to nezbytně nutné, například k zajetí do řady stojících vozidel nebo vyjetí z ní.

      3. No nouma jste spíše vy,pokud při normálni jizdě policie bez nahlašené situace někam zakročit a je na červene na semaforu se rozhodne nač budu čekat a zapne si vystražné majáky aby nečekal n cervené a otoci se na svetelné křižovatce smerem zpět a pak zhasne majaky porušil tim veskere nařizeni a zakazy ,pán ondra má pravdu,protože pokud dostali hlašku může zapnout, musi majkya houkačku ale musi ji mit zaplou az do prijezdu na misto tam vetšinou houacky vypnou a majkynechaji zbezpečnostnich důvodů zaple, zákon o silničnim provozu plati i pro ně v tomto připadě,

        1. Frantisek Prochazka

          Výstražný maják použili jen na dobu nutnou.To je naprosto v pořádku. Nevíte, jaký úkol zrovna měli plnit. Tak nebuďte.

      1. Milý Martine, až tě „omylem“ policie zaklekne, zlomí ti žebro a tvoje děcko bude vedle hrůzou ječet, tak ti možná právník řeknce, že po policii je mu houby a tobě by taky mělo. Nazdar.

        1. mrtvý lev cecil

          Slušný člověk v poutech prakticky nemá šanci skončit (tady v ČR). On i znalý gauner si dá bacha, když je střízlivý. To jen rádoby „slušný“ namachrovaný p*tomec, který neví jaký to je, dělá vlny a pak kvičí jak podsvinče.

    1. Ferdinand Brablenec

      Kdyby se na světelné otočili bez majáků, tak bys je zas nabonzoval za přestupek, to si nevybereš…

    2. Mrtvý lev Cecil

      Když tomu nerozumíš, tak se k tomu nevyjadřuj. Můžeš se zkusit přihlásit k PČR nebo jiné složce a pak zjistíš proč, jak kdy.

    3. Jenže dnes je použití majáků u policejního, nebo sanitního vozu automaticky zobrazováno na dispečinku. Takže zneužívání není tak jednoduché.

  4. Celý život jsem jezdil i s nadměrným nákladem, oranžový maják jsem použil snad 2x. Dneska bliká každdej blbec, dokáže mě vytočit když jezdí obyčejný sklápěčky s rozsvícenými majáky, ale nejen ty. Dával bych za to pokuty nejméně 50 000,-Kč a sbíral řidičské oprávnění.

    1. Mám ho v autě taky. Použil jsem ho dvakrát na dálnici když jsme pomáhali posádce auta s poruchou, přece jen nás bylo lépe vidět.
      No a asi dvakrát za celé roky posloužila rampa oranžová posloužila při práci u silnice.
      Ale máte pravdu, že se to nadužívá extrémně.

      1. Vezmu to od konce – blikající sklápěčky mě taky štvou – hlavně sólo bez přívěsů s bagry. To jsou blbci, pokud to není na dálnici u nějaké stavby-opravy.
        Jaké nadměry jsi vozil,když nebyl zapotřebí maják – to by taky trochu zajímalo!
        Sám často převážím bagry, buldozery – a né těžké – radlice téměř pokaždé trčí mimo podval a v protisměru to rozpárá bez problémů kamion, autobus jako nic – takže majáky upozorňují na problém – že něco není běžné. A hned 50 000 pokuta – vy vůbec nemáte ponětí, co je nadměrný náklad !!!!

    2. Takže jste jezdil s autem které mělo plachtu, bočnice. Nic nepresahovalo přes bok auta. Kladovka bliká protože přesahuje vzadu. Autojeřáb protože přesahuje před kabinou. Kontejnery protože mají z každé strany cca 20cm přes okraj. Převoz lodních kontejnerů neblika protože má 2,5m a celým objemem je na vozidle. Takže s prevazenim nadměrných nákladů to nebude u vás tak horké.

  5. Když oranžový maják používá rozvážka pizzy na Škodě Citygo ;bliká auto určené k převážení aut, když veze auto ;hodinový manžel jedoucí po tramvajovém pásu přivrtat poličku nebo „zelený sup z Autostrž u D0“ předjíždějící kolonu aut přes plnou čáru a pak to švihne jednosměrkou v protisměu, tak člověk pomalu otupí, aby na nějaký blikátko vůbec reagoval.

    1. Na oranžový maják není nutné vůbec reagovat. Pro ostatní řidiče je to jenom informace o možné překážce v silničním provozu.

        1. Já používal oranž maják dost často, protože pokud vezete nebezpečný náklad dle ADR, musíte v italských tunelech ho mít zapnutý a rychlost max. 70. A těch tunelů je tam hafo.

      1. To co píšete je chyba…přečtěte si zákon o silničním provozu. A přál bych vám aby jste zapadl do nějaké díry v silnici. Taky vás to může přijít na pár tisíc.

      2. Nemáte pravdu:
        „Řidič vozidla vybaveného zvláštním výstražným světlem oranžové barvy smí tohoto světla užívat jen tehdy, mohla-li by být jeho jízdou nebo pracovní činností ohrožena bezpečnost provozu na pozemních komunikacích. Jestliže to vyžaduje pracovní činnost tohoto vozidla, není jeho řidič povinen dodržovat ustanovení pravidel provozu na pozemních komunikacích, je však povinen dbát zvýšené opatrnosti, aby neohrozil bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.“

    2. Do jednosměrky se pod oranžovém majáku může. Vidíte to každý den. Uklidový servis ,havárie vody atd. Ale jasné že se musí opatrně. U přepravníku aut je ro dané vyhláškou jako nadrozměr. Myslím tím přepravník. Ono hodně lidí ani neví kdy se může a musí použít. Vidíte to pouze jako řidič osobáku. Sklápěčka je pracovní stroj ..ten na pracovišti taky bliká. Aby si ho ostatní všimli..protože může udělat nepředvídatelné manévr

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru