Cebia navázala spolupráci s policií Středočeského kraje v rámci prověřování stavu tachometrů ojetých vozidel. Středočeští kriminalisté se obrátili na společnost Cebia ohledně podkladů pro kontrolu vozidel a jejich vytipování na počátku letošního roku. Cílem akce, během níž kriminalisté prověřují téměř 1000 aut, je postihovat nelegální stáčení tachometrů v rámci stávající právní úpravy v České republice. U 400 kontrolovaných aut je podle policie důvodné podezření z neoprávněné manipulace s počitadlem ujeté vzdálenosti. Zatím je rekordmanem vozidlo, které bylo stočeno o více než 400 000 km, nejčastěji se hodnota stočených kilometrů pohybuje v řádech desítek tisíc.
„Cílem akce není pouze odhalení této nelegální činnosti a zahájení trestního stíhání konkrétních osob, ale také upozornění na tento problém a zlepšení povědomí občanů, kteří do nákupu vozidla investují nemalé částky. Celá akce je teprve na svém počátku a k případnému sdělení obvinění pachatelů dojde v horizontu několika týdnů,“ říká mluvčí Krajského ředitelství policie Středočeského kraje Zdeněk Chalupa.
„Stáčení tachometrů je dlouhodobý problém, proti kterému je třeba bojovat především prověřováním vozidel. Auto se stočeným tachometrem lze prodat o desítky tisíc dráž, pro některé prodejce může jít o lukrativní byznys. Rozhodli jsme se policii s vyšetřováním a potlačováním této nekalé praktiky na základě žádosti pomoci,“ sdělil Martin Pajer, ředitel společnosti Cebia. Upozornil také, že pokud chce člověk, který kupuje ojeté auto, minimalizovat riziko budoucích problémů kvůli stočenému tachometru, měl by si možnou manipulaci s tachometrem ověřit například fyzickou kontrolou tachometru a vozidla v nezávislém servisu, nebo kontrolou historie vozidla.
Prověřit si historii vozu v systému Autotracer od Cebia přitom může každý. V případě, že klient najde pouze jeden podezřelý záznam o stavu tachometru, který může znamenat jak stočení, tak chybu zápisu na straně dodavatele daného údaje, doporučuje Pajer, aby klient kontaktoval společnost Cebia, která údaj u dodavatele prověří. Při prověření historie vozidla lze odhalit také případné havárie, servisní úkony, odcizení, zatížení leasingem či úvěrem nebo například aktuální tržní hodnotu automobilu. Cebia prověřuje rovněž originalitu identifikátorů vozů, tedy zda auto nebylo nelegálně předělané z více vozů, a původ vozidel dovezených ze zahraničí.
„Obecně lze konstatovat, že nelegální manipulace s ujetými kilometry je dlouhodobým problémem, proti kterému je nutné bojovat, a na který je třeba upozorňovat především občany, kteří si ojetý vůz hodlají zakoupit. Rovněž upozorňujeme zájemce o koupi ojetého vozidla, aby nepodceňovali jeho prověření a nespokojili se jen s předloženou servisní knihou nebo případně pouhým tvrzením prodejce,“ říká dále Chalupa. Na základě rozhodnutí Nejvyššího soudu je zřejmé, že nelegální manipulace s ujetými kilometry je trestným činem podvodu dle ust. § 209 trestního zákoníku, a stáčení tachometru tak lze řešit na základě současné právní úpravy. Trestní sazba se odvíjí od způsobené škody a může být až 5 let při prokázané škodě od 50 do 500 tisíc Kč.