skoda-bezpecnosti_pas

Policie znovu upozorňuje, že bezpečnostní pásy jsou povinné! Nejde totiž jen o vaši bezpečnost

Autor: Anina Russová - Zdroj: Besip, Policie ČR - Ilustrační foto: Škoda - 28. 5. 2025


Není snad ani jedna policejní akce zaměřená na kontrolu posádek v autě, aby z toho nevyšlo hned několik nejen řidičů bez bezpečnostního pásu. A je to jen pár dnů, kdy na nás vyskočila na sociální síti X diskuze právě na téma používání pásů, kdy jeden z diskutujících měl jasno. Pásy jsou buzerace a nikdo nemá právo mu nařizovat se poutat, protože stejně ohrožuje jen sebe. No, akorát, že vůbec.

„Bezpečnostní pás. Vynález z roku 1959, který zachránil miliony životů. A pořád to někdo pokládá za zbytečnost. Každý rok umírají lidé, kteří seděli v autě, ale nebyli připoutaní. Přitom právě pás vás při nárazu udrží tam, kde máte být. My u nehod vídáme rozdíl mezi připoutaným a nepřipoutaným každý rok. A není to pohled, na který by si člověk zvykl,“ popsali policisté na svém facebooku.

Chráníte sebe, ale i posádku

Řada motoristů je přesvědčena, že se přece drží volantu, takže se jim při nehodě nemůže nic stát. Další jsou si skoro jisti, že když mají airbag, tak nepotřebují bezpečnostní pásy. „Nejen z denní praxe, ale i ze statistických čísel vyplývá, že po zavedení bezpečnostních pásů významně poklesl počet těžkých i smrtelných úrazů. V tomto místě si musíme uvědomit, že setrvačnost těla je daleko větší než síla paží, kterými bychom se snažili vzepřít se o volant, a to i při rychlostech okolo 30 km/h,“ popisuje Besip.

A ten airbag? Ten je konstruován jako součást systému, který doplňuje připoutání bezpečnostním pásem. Má za úkol pouze vytvořit ochranný prostor mezi hlavou cestujícího a deformující se kostrou automobilu. Není tedy rozhodně náhradou za bezpečnostní pásy a bez připoutání může být ještě nebezpečnější, než pokud by v autě vůbec nebyl. Pokud řidič není připoután, může jej airbag poranit. A to i smrtelně. V případě nárazu letí tělo dopředu a střetne se s vakem v okamžiku a v bodě, kde se vak právě nafukuje s největší razancí (až 320 km/h). Při nárazu obličeje do nafukujícího se polštáře většinou dochází k vážným zraněním obličeje a k otřesu mozku. Taková srážka může být i smrtelná, zejména pro nepřipoutané dítě na předním sedadle.

Zmínit musíme také ochranu ostatních cestujících v autě. Když už je jasné, že se v případě nárazu nemáme šanci udržet, je potřeba dodat také to, že naše tělo po nárazu letí v jeho směru, přičemž s sebou bere vše, co má v cestě. Třeba i ostatní cestující.

„Když prudce šlápnete na brzdy (nebo narazíte), vaše auto se náhle zastaví, ale vy se budete pohybovat dál, dokud se nezastavíte o čelní sklo, palubní desku nebo chodník. Při prudkém zbrzdění z rychlosti 50 km/h se hmotnost vašeho těla zvýší až šedesátkrát. Člověk o hmotnosti 90 kg tak zvýší svoji hmotnost až na 5 400 kg (to je 5,4 tuny). Padesátikilový člověk pak zvýší svoji hmotnost až na 3 000 kg – tedy tři tuny. A představa, že se udržíte na svém místě v takovémto případě, je opravdu mylná,“ vysvětluje Besip.

V neposlední řadě si uvědomme, že správným připoutáním chráníme i záchranáře – a to od pohledu na to, co po nás bez pásu zbyde. Pro úplnost také dodáváme, že pokuta za nepoužití bezpečnostních pásů (i dětské autosedačky) je na místě v rozmezí od 1500 Kč do 2000 Kč. Ve správním řízení od 2000 Kč do 5000 Kč a vždy jsou k pokutě přidávány čtyři trestné body.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru