Stejně jako ve všech státech, kde jsou zavedeny elektronické dálniční známky, musí i řidiči v Česku být při jejich nákupu obezřetní. Podvodných prodejců, a to jak těch na internetu, tak těch, kteří mají fyzické stánky, je bohužel stále hodně.
Na podvody před časem upozornil sám provozovatel elektronických dálničních známek Cendis, který ale varoval hlavně před neoficiálními eshopy. Ty se často tváří velmi oficiálně, ale dálniční známky prodává za vyšší než státem určenou cenu. Nehledě na fakt, že údaje, které tam kupující zadává, včetně platební karty, mohou skončit prakticky kdekoliv.
Krom toho je ale potřeba dát si pozor i na falešné fyzické prodejce známek. Najdete je hlavně na hranicích a už v roce 2021 na ně upozornili Kluci z Prahy, tedy Janek Rubeš a Honza Mikulka, kteří se dlouhodobě věnují různým podvodům, především pak na cizince. Tehdy přinesli reportáž (video najdete zde) z hraničních přechodů v Dolním Dvořišti a na Rozvadově, kde známky kupují právě hlavně turisté. Ředitelství silnic a dálnic v reakci na reportáž tvrdilo, že bude vypovídat smlouvy firmě, která za neoficiálními prodeji stojí. Jak ale ukázala další reportáž z letošního května, vše bohužel funguje dál.
Mluvčí Cendis Radka Nastoupilová ČTK řekla, že se firma snaží šířit informace o oficiálním prodeji vinět různými kanály. „Co se týká takzvaných šedých prodejů, ty nedokážeme odhadnout. Většina těchto e-shopů je zahraničních, proto na neoficiální distributory upozorňujeme nejen tuzemské uživatele, ale i ty z okolních zemí. Z úrovně ministerstva dopravy byly odeslány dopisy na ministerstva sousedních států a také na zahraniční automotokluby se žádostí o publikování a upozornění občanů v dané zemi,“ vysvětlila Nastoupilová.
Takřka polovina prodejů cizincům
Z celkových 6,5 milionu prodaných českých dálničních známek připadlo v loňském roce na automobily se zahraniční registrační značkou asi 47 procent, tedy přes tři miliony. Oproti roku 2021 cizinci loni nakoupili o zhruba 1,3 milionu českých vinět více. U Čechů byl meziroční nárůst zhruba o 250 000.
Češi pak u kiosků známky nekupují vůbec, spoléhají na ně hlavně cizinci. Podíl takzvaných šedých prodejů dálničních známek v neoficiálních prodejnách u hranic podle podniku proto nelze odhadnout. V kioscích se loni prodalo přes 137 000 známek, z toho zhruba 96 procent zakoupili cizinci. Oficiální distribuci na pobočkách České pošty a na benzinových stanicích EuroOil využilo ke koupi zhruba 165 000 cizinců, Čechů zhruba o 600 000 více.
každý system bude někomu vyhovovat vice a jiným méně..
Já stále nechápu tu logiku s prodejem známek na poště a EO. Dám příklad, jako cizinec překročím hranici SK-CZ ve Starém Hrozenkově a to v pátek ve 21.00 hodin.
Jedu směrem Brno – Praha. Takže po mezinárodní silnici E50 též značenou jako silnici první třídy 1/50. Pravda míjím několik obcí s Poštou, ale v Pátek v noci, žádná nefunguje. Asi v půli cestě po E50 či 1/50 je ČS EO, ale ta zavírá někdy po 18 hodině. Potom přejedu Slavkov a skončím na D1 bez známky, aniž bych ji nechtěl koupit. A na každé druhém sjezdu číhá PČR a Celní Správa, která mi tu jízdu bez známky zkasíruje. Přitom ve Starém Hrozenkově je ČS OMV, která funguje nonstop, ale nemá licenci na prodej těchto známek. A takových pastí, je na lidi ze zahraničí více. Prostě Pošta ani ČS EO nefungují nikde nonstop. Přitom hodně cizinců sem jezdí, jen na víkend. Proč není nějaký prodejní místo, které funguje nonstop??
Je – oficiální eshop 365/24/7.
ono to s tim oficialnim eshopem neni tak slavné.. Onehdy jsem potreboval koupit novou dalniční znamku. prihlasim se na stranky, vyplnim udaje, a pri presmerovani na platbu tesne pred potvrzenim o platbe pád stránky. Tak jsem zopakoval.. to samé. A jeste jednou.. Nakonec z uctu zmizel trojnasobek castky za znamku.. a konečně prišlo potvrzeni o zaplacení, a zaroven i potvrzeni druhé a třetí.. (pro jistutu jsem pokazde měnil email.. no zkratim to. Kámoš nekam zavolal, a po case jsem měl prachy za dvě známky zpatky na ůčtu. být cizinec, asi mi z toho hrábne.
Už delší čas má MD i premiér Fiala k dispozici návrh na zrušení dálničních známek a nahrazení systémem silniční daně, který by se obcházet nedal a přinesl víc peněz státnímu rozpočtu. Principem je roční daň odvozená od celkové hmotnosti vozidla a odváděná prodejci z každého nového prodaného vozu a stanicemi STK z každé provedené kontroly provozovaného vozidla. Bohužel MD zatím plánuje zdražit dálniční známky a do toho ukrýt podporu elektromobily. O autorech takových nápadů se říkával, že je buď blbej nebo navedenej a dnes lze doplnit nebo uplacenej.
Podle vás by měl platit každý , třeba kdo najede 3 000 km ročně /lékař nákup/. Trochu na hlavu.
Si půjčte auto od kamaráda UA, co má UA značku a máte to zadarmo😃
Co si ověřit fakta?
https://cedmohub.eu/cs/ukrajinska-auta-plati-za-dalnicni-znamky-stejne-jako-ta-ceska/
Platí vám za to alespoň?
kecáte. Ukrajinská auta plati stejně jako my.
proč ne, pamatuji se že tatínek taky kdysi platil dan z auta, tenkrát se to asi nejmenovalo silniční dan, ale bylo to tak.
To je soudruhu Nolle pěkná blbost. Proč by se takovou druhou agendou měl někdo zabývat? Podle vámi schvalované nenapapanosti, by státu stačilo zvednout spotřební daně z PHM.
silniční dan je povinná například v Německu, ale jen auta tam zaregistrovaná. Takže projíždějící cizinci neplatí nic. Zrovna takhhle by to bylo i v Čechách.
To je pěkná blbost. Tak že my co bydlíme třeba jako já na východě moravy a na dálnici najedu jednou za půl roku a ještě k tomu po neplaceném úseku (Holubice-Brno), bych měl platit stejné příspěvek na dálniční známku jako ti, co po ní jezdí denně do práce? To asi hledáte způsob, jak se nechat dotovat. Z Prahy ať vyjedete kterýmkoliv směrem, po páru km. jste na placené dálnici. To jsem spíše pro systém mýtných krabiček za oknem a platit podle ujetých km.