Zákonná povinnost zimních pneumatik platí za určitých podmínek do 31. března, od této doby již bez starostí z porušení zákona můžete přezout na letní pneumatiky. Řada řidičů to ale nedělá vůbec a přes léto dojezdí zimní pneumatiky. Proč to není dobrý nápad a na co byste ještě měli myslet? Poradíme vám.
I na jaře může ještě sněžit a mrznout, ale jakmile se průměrné teploty přehoupnou nad hranici 7 °C, přichází čas letních pneumatik. Podle odborníků ze společnosti Bridgestone, která v České republice mimo jiné zastřešuje síť pneuservisů First Stop, je vhodné přezouvání ze zimních pneumatik na letní svěřit dílnám s kompetentním personálem a profesionálním vybavením.
Proč je na léto lepší uložit zimní pneumatiky do garáže?
Česká legislativa stanovuje řidičům povinnost používat v zimním období za definovaných podmínek zimní pneumatiky. Pro letní sezonu zákon obdobnou regulaci nezavádí. Někteří řidiči proto ponechávají zimní pneumatiky na svých vozech po celý rok v domnění, že tím ušetří. Tímto krokem však ohrožují nejen sebe, ale i ostatní účastníky silničního provozu. Zimní pneumatiky mají totiž nejen specifický dezén, ale také směs, která zůstává měkká a poddajná i v chladných podmínkách. Jak však začnou teploty stoupat, zimní pneumatiky o výhodu lepší trakce a přilnavosti rychle přicházejí a jízda na nich se stává méně bezpečnou.
V porovnání s letními pneumatikami může rozdíl v brzdné dráze dosáhnout i dvojnásobku délky běžného automobilu. Je to tím, že i letní pneumatiky mají specializovanou konstrukci a směs – ovšem pro diametrálně odlišné podmínky. Jejich tvrdší směs je sice do zimy nevhodná, ale její chvíle přichází při teplotách přesahujících 7 °C. A potřebné vlastnosti si zachovává i na rozpálených silnicích během tropických veder. Letní pneumatiky tak řidičům nabízejí po celé teplejší období výrazně vyšší úroveň brzdných výkonů, ovladatelnosti a odolnosti vůči opotřebení. Další výhodou je i nižší valivý odpor, který se promítá do nižší spotřeby paliva. Kdo chce tedy opravdu ušetřit, ten v létě jezdí na letních pneumatikách!
Čeká vás přezouvání? Zamiřte do pneuservisu!
Při přezouvání se obvykle mění pouze komplety kol s již namontovanými pneumatikami, což by zručnější řidiči zvládli i svépomocí. Profesionální pneuservis však zahrnuje i další úkony, které jsou zásadní pro zajištění komfortní a bezpečné jízdy. A k tomu navrch přidává řadu doplňkových služeb včetně uskladnění zimních kompletů do další sezony.
Kontrola hloubky běhounu nestačí, co byste ještě u pneu před přezutím měli kontrolovat?
Specialisté v pneuservisu ze všeho nejdřív důkladně zkontrolují stav vašich letních pneumatik. Mezi hlavní předpoklady pro bezpečnou jízdu patří dostatečná hloubka dezénu a nepřítomnost viditelných poškození nebo vyboulení. Pro hloubku dezénu letních pneumatik platí zákonné minimum 1,6 mm. Provozní vlastnosti letních pneumatik se však mohou citelně zhoršovat již při poklesu zbývající hloubky dezénu pod 3 mm. A to není radno brát na lehkou váhu. Při jízdě na opotřebovaných nebo viditelně poškozených pneumatikách je ohrožen nejen váš komfort, ale především bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Pneumatiky jsou proto poslední věcí na vašem autě, na které byste měli šetřit.
Jaké jsou další dobré důvody pro využití pneuservisu?
Pneuservisy mohou navíc díky nejmodernějším přístrojům zjistit i skrytá a méně patrná poškození pneumatiky, která by laici snadno přehlédli. Moderní zařízení také snižují riziko poškození pneumatiky během montáže a umožňují přesnější vyvážení kol. Odborníci kromě toho stanoví optimální záměnu pozic, u již používaných pneumatik, aby jejich opotřebení probíhalo rovnoměrně. Profesionální pneuservis zahrnuje rovněž kontrolu stavu ventilků, případně jejich výměnu, a nastavení doporučovaného tlaku. U vozidel vybavených senzory TPMS pro sledování tlaku v pneumatikách je nutné tento systém resetovat a nově kalibrovat.
Při samotné výměně kompletů kol usnadňují a zrychlují technikům práci elektrické nebo pneumatické klíče pro uvolňování a utahování kol. Samovolnému uvolnění šroubů u nově namontovaných kol zabrání jejich dotažení momentovým klíčem. Vzhledem k tomu, že tu jde o bezpečnost a minimalizaci rizika možných omylů, doporučujeme řidičům po montáži nových kol před odjezdem z pneuservisu zkontrolovat správné nasazení pneumatik a po ujetí cca 50 km překontrolovat dotažení šroubů. U směrových pneumatik prozradí případné nedopatření při montáži nápis ROTATION na bočnici spolu s šipkou označující směr otáčení pneumatiky. U asymetrických pneumatik musí nést zvenku viditelná bočnice nápis OUTSIDE, zatímco nápis INSIDE bude viditelný na vnitřní straně pouze při plném rejdu předních kol. Při první jízdě také věnujte pozornost případným vibracím kol, které odstraní nové vyvážení kol. Tento úkon je naprosto zásadní činností, kvůli které je vhodné při výměně kol zamířit do pneuservisu.
Po přezouvání zkontrolujte rovněž tlak v pneumatikách, a tento úkon provádějte v pravidelných intervalech, Bridgestone doporučuje přibližně jednou za měsíc. Výrobcem doporučované hodnoty tlaku naleznete v návodu k obsluze vozidla, na rámu dveří řidiče, na víčku palivové nádrže nebo na víku odkládací schránky před sedadlem spolujezdce vpředu.
Jaké pneumatiky jsou správné pro váš vůz?
Pokud musíte před nadcházející letní sezonou řešit kromě přezouvání navíc i výměnu opotřebovaných pneumatik za nové, doporučujeme vám obrátit se i v této otázce na odborníky z pneuservisů. Volba správných pneumatik je totiž pro laika náročným úkolem. Důležitými vodítky totiž nejsou ani cena, ani design, ale správné rozměry, zátěžový symbol, rychlostní index a provozní vlastnosti pneumatiky v závislosti na typu vozidla a stylu jízdy. Dobrým rádcem mohou být také výsledky nezávislých testů pneumatik. Investice do kvality při nákupu nových letních pneumatik se vám v každém případě vrátí s bohatými úroky.