parkovani_v_kopci

Parkování v kopci: Jsou tohle mýty, anebo je to pravda?

Autor: Petr Pilný - Foto: Radim Plachý s využitím Ideogram - 9. 1. 2025


Jsou situace, kdy nejde jen tak zaparkovat na rovince a odejít, občas totiž musíte zaparkovat auto i v nějakém kopci. Někdy i v docela prudkém kopci. Kolem takového parkování koluje spousta mýtů a zaručených pravd. Pojďme se podívat na to, jak by takové zaparkování auta mělo vypadat, aby to pro něj bylo co nejbezpečnější. Zajímat nás to bude jak z pohledu nějaké případné nehody kvůli samovolnému rozjetí, tak i po technické stránce, aby se pohonný řetězec nenamáhal víc, než by opravdu musel.

Mýtus číslo 1: stačí jen ruční brzda

Platí pár zásadních pravidel. Když už zaparkujete v kopci – nezáleží na tom, zda jde o auto s automatickou nebo manuální převodovkou – vždy zatáhněte ruční nebo parkovací (elektronickou) brzdu. Na automatu zařaďte parkovací režim, u manuálu zařaďte rychlost, ideálně jedničku nebo zpátečku.

Ne, opravdu nestačí jen zatažená ruční brzda při zařazeném neutrálu. Při parkování z kopce nebo do kopce totiž nemusí auto udržet. Na vině může být to, že je ruční brzda třeba už opotřebovaná, respektive lanka vytahaná a brzdy se tak nestáhnou úplně. Auto následně může popojíždět.

Komentář: Vadí vám špatné parkování nebo vysoká rychlost ostatních? Hlavně neberte zákon do svých rukou

Mýtus číslo 2: zařazení rychlosti bez ruční brzdy

Říkáte si, že zatahovat ruční brzdu není potřeba, protože auto v kopci podrží i zařazená jednička? Často to stačit může, auto se v kopci udrží. Platí to ale pro „malé“ kopce, pokud přijde nějaký větší a příkřejší, už to stačit nemusí. Auto se nemusí začít pohybovat hned, ale může to chvíli trvat. Nepojede plynule, bude se pohybovat skokově. Co to znamená? Auto stojí a nehýbe se, ale po chvíli poskočí. A pak zase stojí a nehýbe se. To se může dít tak dlouho, až nabourá do auta před sebou nebo – pokud budou kola vytočená směrem do silnice – by mohlo skončit uprostřed cesty. To se naštěstí dá vyřešit natočením kol k obrubníku, o který by se pak případně opřelo.

Neřeší to ale to, že nechat auto zastavené jen na převodovce, ji nadměrně zatěžuje a zkracuje její životnost. Platí to jak pro manuální převodovky, tak i pro automatické převodovky v režimu „P“. Vždycky tedy zařaďte rychlost, respektive parkovací režim a k tomu zatáhněte ruční brzdu nebo aktivujte parkovací brzdu.

Ideální řešení

Abyste měli opravdovou jistotu, že auto neodjede ani nepopojede, a že se zbytečně neopotřebovává pohonný řetězec, můžete při parkování z kopce (anebo do kopce) podložit kolo (je úplně jedno jaké) klínem. Ideálně použijte zajišťovací klín, který má (zjednodušeně) tvar trojúhelníku. Pod auto jej umístíte tak, že jej zatlačíte mezi kolo a vozovku. Důležité samozřejmě je, že klín musí být pod kolem vždy směrem z kopce dolů, tedy tam, kam by se auto samo pohybovalo.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

7 názorů na “Parkování v kopci: Jsou tohle mýty, anebo je to pravda?”

  1. Josef Navrátil

    Tak by mne zajimalo, jak se múže příčně uložený motor otočit doprava? to se asi jako odšroubuje a začne vykukovat mezi kolem a blatnikem kde by mohl potkat autoservis?

  2. Autor článku pohonným řetězcem patrně myslel rozvodový řetěz!!!!
    Kdo se bude držet radami v tomto článku bude muset brzo rozbít prasátko a u vozidla právě s řetězovým rozvodem. Jestliže zaparkujete ve směru do kopce a zařadíte rychlostní stupeň vpřed kola mají snahu couvat stačí aby se kolo pootočilo o pul otáčky v ten okamžik se motor točí do leva na což není konstruován. Nejdříve se zasune napínák rozvodového řetězu a po té řetěz přeskáče po rozvodovém kole. Po té stačí otočit klíčkem zastartovat a motor je tzv. potkaný a hurá do autoservisu na odtahovce.

  3. Josef Navrátil

    Kdyby autor měl vlastní auto, věděl by že nejideálnější řešení je stručné: zastavit vozidlo /většinou s použitím nožní brzdy/ zatáhnout ruční brzdu vyřadit rychlost /pokud tam ještě nějaká je/ pustit případně sešlápnuté pedály spojky a brzdy a až před odchodem z auta vypnout motor, zařadit nejnižší rychlost. po výstupu je většinou potřeba auto zamknout. Kola mohou natočit jen ti, kteří svému autu nevěří a takové nemá na komunikaci co dělat

  4. Josef Navrátil

    To bych chtěl vidět zblízka jak se auto samo rozjede a pak asi samo zatočí proti kopci

  5. Pavel Selinger

    Ještě kromě ruční brzdy a zařazení rychlosti doporučuji stočit přední kola směrem k obrubníku, pokud tam je, jinak tak, aby se při případném rozjezdu zatočilo do strany a proti kopci.

    1. Klín mezi kolo a vozovku a směrem dolů z kopce. No to je novinka. Já bych ho dal mezi kolo a blatník a zásadně proti kopci 🤣🤣🤣 To nevymyslíš. 👏

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru