Jsou situace, kdy nejde jen tak zaparkovat na rovince a odejít, občas totiž musíte zaparkovat auto i v nějakém kopci. Někdy i v docela prudkém kopci. Kolem takového parkování koluje spousta mýtů a zaručených pravd. Pojďme se podívat na to, jak by takové zaparkování auta mělo vypadat, aby to pro něj bylo co nejbezpečnější. Zajímat nás to bude jak z pohledu nějaké případné nehody kvůli samovolnému rozjetí, tak i po technické stránce, aby se pohonný řetězec nenamáhal víc, než by opravdu musel.
Mýtus číslo 1: stačí jen ruční brzda
Platí pár zásadních pravidel. Když už zaparkujete v kopci – nezáleží na tom, zda jde o auto s automatickou nebo manuální převodovkou – vždy zatáhněte ruční nebo parkovací (elektronickou) brzdu. Na automatu zařaďte parkovací režim, u manuálu zařaďte rychlost, ideálně jedničku nebo zpátečku.
Ne, opravdu nestačí jen zatažená ruční brzda při zařazeném neutrálu. Při parkování z kopce nebo do kopce totiž nemusí auto udržet. Na vině může být to, že je ruční brzda třeba už opotřebovaná, respektive lanka vytahaná a brzdy se tak nestáhnou úplně. Auto následně může popojíždět.
Mýtus číslo 2: zařazení rychlosti bez ruční brzdy
Říkáte si, že zatahovat ruční brzdu není potřeba, protože auto v kopci podrží i zařazená jednička? Často to stačit může, auto se v kopci udrží. Platí to ale pro „malé“ kopce, pokud přijde nějaký větší a příkřejší, už to stačit nemusí. Auto se nemusí začít pohybovat hned, ale může to chvíli trvat. Nepojede plynule, bude se pohybovat skokově. Co to znamená? Auto stojí a nehýbe se, ale po chvíli poskočí. A pak zase stojí a nehýbe se. To se může dít tak dlouho, až nabourá do auta před sebou nebo – pokud budou kola vytočená směrem do silnice – by mohlo skončit uprostřed cesty. To se naštěstí dá vyřešit natočením kol k obrubníku, o který by se pak případně opřelo.
Neřeší to ale to, že nechat auto zastavené jen na převodovce, ji nadměrně zatěžuje a zkracuje její životnost. Platí to jak pro manuální převodovky, tak i pro automatické převodovky v režimu „P“. Vždycky tedy zařaďte rychlost, respektive parkovací režim a k tomu zatáhněte ruční brzdu nebo aktivujte parkovací brzdu.
Ideální řešení
Abyste měli opravdovou jistotu, že auto neodjede ani nepopojede, a že se zbytečně neopotřebovává pohonný řetězec, můžete při parkování z kopce (anebo do kopce) podložit kolo (je úplně jedno jaké) klínem. Ideálně použijte zajišťovací klín, který má (zjednodušeně) tvar trojúhelníku. Pod auto jej umístíte tak, že jej zatlačíte mezi kolo a vozovku. Důležité samozřejmě je, že klín musí být pod kolem vždy směrem z kopce dolů, tedy tam, kam by se auto samo pohybovalo.