Posledních několik dnů je počasí v Česku vpravdě podzimní a také inverzní. Pojmy ‚teplo‘ a ‚slunečno‘ jsou reálné jen na horách, ale v nížinách se potýkáme s neustálým mrholením, mlhami a teplotami pohybujícími se jen lehce nad nulou. To s sebou pro řidiče nese řadu nástrah, přičemž jednou z nich je používání mlhových světlometů. Zaznamenali jsme lehké zlepšení v tom, že řidiči už ví, že za snížené viditelnosti je potřeba je používat. Těch, kteří i při mlze jezdí na denní svícení je přesto stále hodně. Co už ale ti, kteří mlhovky umí rozsvítit, možná neví, je to, že mlhovky jdou také vypnout.
Není to nic složitého, dokonce k takovému vypínání slouží stejný ovladač, jakým se zapínají. Přesto to na silnicích vypadá, jakoby se řidiči onoho vypínače snad báli. A přitom není důvod! Pojďme si tedy vysvětlit, jak se takové vypínání provádí a kdy je opravdu na pořadu dne, respektive jízdy.
Jak zabránit aquaplaningu: co dělat při jízdě a co před cestou
Mlhovky jsou potřebné, ale jen někdy
Zákon číslo 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích stanoví, že přední světla do mlhy smí řidič užít jen za mlhy, sněžení nebo hustého deště. Zadní světla do mlhy musí řidič za mlhy, sněžení nebo hustého deště užít vždy. Rozdíl mezi používáním předních a zadních mlhovek je tedy patrný – přední použít „smí“, zadní „musí“.
Jenomže to, že je správně rozsvítíme, s sebou nese i druhou stranu mince. Měli bychom také vědět, kdy je vypnout. Policie k tomu před nedávnem řekla: „Z hlediska bezpečnosti silničního provozu je nežádoucí zadní mlhová světla rozsvítit předčasně nebo je nechat svítit zbytečně, zlepší-li se povětrnostní podmínky. Zadní mlhová světla totiž mohou vzadu jedoucího řidiče oslňovat.“
A právě v tom oslňování je kámen úrazu. Jakkoliv je chvályhodné, že kvůli snížené viditelnosti rozsvítíte mlhová světla, jakmile za sebou uvidíte jiného řidiče, mlhovky vypněte! Ostré červené světlo je sice dobrým pomocníkem, ale ostatní řidiči z něj mohou mít lehké osypky.
Kdy tedy mlhovky vypnout?
Je to vlastně celkem snadné. Mlhovky vypněte při jízdě v kolonách, jakmile je hustý provoz a jede jedno auto za druhým, ve chvíli, kdy vás dojede další řidič, nebo ve městě. Málokdy bývá taková mlha, že není vidět na metr před sebe. Osobně jsem ji zažila jen jednou a pravdou je, že tehdy mi nijak nevadila zadní mlhovka auta jedoucího přede mnou. Ovšem jedním důvodem byla právě opravdu hustá mlha, která připomínala rozlité mléko, a druhým fakt, že jsme si všichni od sebe drželi opravdu velké rozestupy.
Za „standardní mlhy“, která se vznáší pár metrů nad silnicí, zadní mlhovky, prosím, vypínejte. Chápu, že jejich použití myslíte dobře, ale ostatním spíše ubližujete. Může to být celkem otravné, vypínat mlhovky pokaždé, když vás dojede auto a jakmile za vámi znovu nikdo není, zase je zapnout. Ale jde o bezpečnost a komfort těch, se kterými sdílíme silnice.
A poslední důležitý detail. Pokud za vámi někdo jede a vy mu svítíte mlhovkou do očí, ačkoliv je to úplně zbytečné, přičemž dotyčný vás problikne dálkovými světlomety, neberte to jako útok nebo nadávku. On se vás jen snaží upozornit na to, že mu do očí vypalujete díru. Mlhovku prostě zhasněte.