2024-lada_niva_sport

Nový „zázrak“ shnil už na premiéře. LADA Niva Sport přijela na výstavu zrezivělá

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: novinky.cz, t.me, x.com, LADA - Foto: LADA - 16. 11. 2025


Nová LADA Niva Sport měla být ukázkou toho, že ruský automobilový průmysl ještě žije. Na výstavě v Moskvě ale zaujala hlavně tím, jak vypadala zespodu. Vůz za zhruba 1,7 milionu rublů, tedy přibližně 440 tisíc korun, působil spíš jako nějaká ojetina než jako úplně nový model. I když až na druhý pohled.

Portál Mash se autu podíval nejen na karoserii, ale také pod karoserii. A jejich záběry jsou hodně zajímavé. Kvůli tomu, co je na nich vidět, rychle obletěly sociální sítě. Šrouby a části hnacího ústrojí už totiž byly pokryté rzí, z převodovky nebo z diferenciálu už unikal olej a pod autem se vytvořila viditelná loužička. Na videu je také vidět, že dveře se zavírají nakřivo a je nutné je zavírat silou.

Ale rezavé šrouby a další části auta prý nejsou nic divného. Portál Mash totiž přidává jednoduché vysvětlení. U tohoto modelu se antikorozní úprava nabízí až za příplatek. Jinými slovy, zákazník, který si auto koupí za základní cenu, ochranu podvozku nedostane automaticky. A pak to dopadne tak, jak můžeme vidět ve videu.

Když se novináři pokusili získat komentář od zástupkyně výrobce AvtoVAZ, situace nabrala téměř groteskní podobu. Jakmile uviděla kameru u vystaveného modelu Niva Sport, rychle odešla a k autu už se nevrátila. Celou scénu později glosovala agentura Nexta, která na síti X napsala, že „zázrak ruského automobilového průmyslu, LADA Niva Sport, doslova shnil hned při své vlastní prezentaci“.

Niva z roku 1977 v novém kabátě

Na celé situaci je možná nejpodivnější to, že v roce 2025 se v Rusku stále vyrábí auto, které bylo poprvé představeno už v roce 1977. To je už 48 let! V továrně v Togliatti dosud sjíždí z linek i původní LADA Niva. Přitom už dávno měla mít nástupce postaveného na modernější platformě CMF B od Renaultu. Nová generace měla být jakousi drsnější verzí Dusteru. Tyto plány ale skončily ve chvíli, kdy se Renault po ruské agresi na Ukrajině z tamního trhu stáhl, stejně jako většina dalších světových automobilek. Místo nové generace tak AvtoVAZ dál upravuje původní, téměř 50 let starý základ.

Výsledkem jedné z těchto úprav je právě LADA Niva Sport. Název by mohl slibovat sportovní zážitek, skutečnost je však zcela odlišná. Vůz je sice nejvýkonnější a nejrychlejší Nivou v historii, ale stále je to pomalé auto.

Designéři se snažili alespoň trochu oživit karoserii. LADA Niva Sport dostala plastové nástavce blatníků, nový nasávací otvor na kapotě, loga Sport v přední masce a na víku kufru a také LED denní svícení integrované v nárazníku. K tomu se přidávají nová 17palcová litá kola v kombinaci černého laku a broušeného hliníku. Kvůli jejich velikosti však vůz přišel o rezervní kolo, které se u Nivy běžně nachází pod kapotou. Sem už se v této velikosti nevejde.

Uvnitř se změny soustředí na několik prvků, které mají starý interiér trochu zcivilizovat. Přední sedadla jsou vyhřívaná a čalouněná látkou v kombinaci černé a červené barvy. Přibyl nový kožený volant a ve výbavě se objevila i automatická klimatizace. Pro ty, kteří Nivu znají v původní podobě, jde o poměrně výrazný posun v komfortu, i když základní architektura interiéru zůstává stejná.

Největší novinka se skrývá pod kapotou. Místo starého motoru o objemu 1,7 litru používá LADA Niva Sport nový čtyřválec převzatý z modelu LADA Granta Sport. Jde o atmosférický motor s objemem 1,6 litru a výkonem 90 kW/122 koní. To je víc, než měl původní motor. Zlepšila se tak dynamika, i když z hlediska dnešních standardů nejde o nic ohromujícího. Zrychlení z 0 na 100 km/h trvá podle technických údajů 11,8 sekundy.

Motor je spojen s pětistupňovou manuální převodovkou a výkon putuje na všechna čtyři kola. LADA Niva Sport zůstává klasickou stálou čtyřkolkou s redukcí a uzávěrkou středového diferenciálu. Zajímavé je, že u této verze není podvozek snížený, jak by název Sport mohl napovídat. Naopak, světlá výška vzrostla z 200 na 220 milimetrů. Aby se auto při vyšších rychlostech v zatáčkách příliš nenaklánělo a nepůsobilo nejistě, dostalo tužší tlumiče, stabilizátor s větším průměrem na přední nápravě, zesílené nápravy a větší, vnitřně chlazené kotoučové brzdy vpředu.

Cena je 1 699 000 rublů, což odpovídá zhruba 440 tisícům korun. Zpočátku se má LADA Niva Sport prodávat pouze ve velkých ruských městech. Teprve později by se měla objevit i v menších showroomech. Jak však ukázala premiéra v Moskvě, už první kontakt s realitou může automobilce zkomplikovat pověst víc než samotné technické parametry a fakt, že jde o 50 let staré auto.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , ,

5 názorů na “Nový „zázrak“ shnil už na premiéře. LADA Niva Sport přijela na výstavu zrezivělá”

  1. Marcel Jeník

    ,,Tohle“ se nedá s ničím porovnávat! Je to služebník, stroj co dělá radost v terénu a na silnici se dokáže držet rychlostních limitů. Opravitelný, odolný, jednoduchý.

  2. Tohle je auto do terénu a na práci. Jestli zespodu reznou šrouby nemá vliv na to že s ním bude jezdit lesník, houbař, myslivec po lese. Nebo nějaký nadšenec někde v terénu. Tyhle auta dostávají většinou tak zabrat že nějaká koroze je pro ten vůz ten nejmenší problém.

  3. To denní svícení mohlo být vyřešeno lépe.Určitě by šlo zapustit do masky nebo jinam,takhle nehezky vyčnívá.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru