Při vývoji modelu Alpine A390 byla hlavní prioritou radost z jízdy. Zcela nový sportovní fastback značky Alpine přebírá DNA značky a vzrušující jízdní vlastnosti modelu A110 a přidává k nim všestrannost. Lze jej stručně definovat jako sportovní vůz v obleku (a racing car in a suit). S cílem nabídnout to nejlepší ze světa elektrického pohonu vytvořili inženýři a vývojáři Alpine soustavu tří elektromotorů (jeden vpředu a dva vzadu), které tvoří systém pohonu všech kol AWD (u Alpine poprvé) a umožňují využití systému Alpine Active Torque Vectoring pro zvýšení dynamiky, bezpečnosti a agility. Sofistikovanost, která je obvykle vyhrazena pro vyšší segmenty. Více než čistý výkon je zde prioritou pocit z jízdy. A390 je navržen tak, aby podával svůj výkon bez ztráty elánu i v nejnáročnějších podmínkách, při stoupání do horských průsmyků nebo dokonce na okruhu.
A390 je druhým modelem Dream Garage Alpine, po modelu A290 a před budoucím modelem A110, který bude rovněž 100% elektrický. Umožní rozšířit zákaznickou základnu značky získáním nových zákazníků a bude se moci zaměřit na firemní klientelu. Díky elektrické platformě od společnosti Ampere a službám pro optimalizaci domácího dobíjení, včetně Mobilize Power a obousměrného dobíjení V2G (ve Francii), je tento model součástí komplexního elektrického ekosystému, který nabízí optimální zážitek.
Model A390 je navržen a vyroben ve Francii, v historické továrně značky v Dieppe, která se mění v místo setkání historie a budoucnosti, a to jak díky elektrifikaci, tak i objemu výroby. Motory jsou vyráběny v továrně Manufacture de Cléon, zatímco vysokovýkonné baterie Verkor využívají články a moduly vyrobené v Dunkerque a montované v Douai. Skutečný Alpine v barvách francouzské trikolóry, a to až po exkluzivní pneumatiky dodávané Michelinem a audiosystém značky Devialet.
„Alpine A390, aneb jak znovuobjevit ducha modelu A110 v pětimístném sportovním fastbacku. A390 je čistým ztělesněním ducha Alpine, který spojuje sportovní charakter a výkon s technologií a elegancí, a to vše ve prospěch jedinečného zážitku z jízdy, který je vhodný jak pro sportovní použití, tak pro každodenní život. Jeho styl, typický pro francouzské know-how, potěší všechny milovníky krásných sportovních vozů, jak to Alpine dělá již více než 70 let. Tento sportovní fastback s pohonem všech čtyř kol je také a především výsledkem práce týmu nadšených žen a mužů, kteří jsou přesvědčeni, že sportovní elektromobilita má smysl, a kteří tvrdě pracují na tom, aby se dostala na výsluní,” říká Philippe Krief, CEO Alpine.
DESIGN SPORTOVNÍHO VOZU V OBLEKU
V podobě elegantního sportovního fastbacku s výraznou osobností kombinuje model A390 plynulé a sportovní linie ikonického designu s prostorným interiérem pro 5 cestujících. Má velkorysé rozměry, které jsou pro Alpine novinkou, ale zároveň si zachovávají kompaktnost: 4,615 x 1,885 x 1,532 metru.

Ať už z dálky nebo zblízka, model A390 odhaluje svou stoprocentní alpskou DNA. Jeho proporce kupé jsou patrné již ze 110 metrů díky zadnímu oknu ve tvaru přilby a omezeným proskleným plochám, které přispívají k pocitu kompaktnosti. Na druhý pohled, ze vzdálenosti 110 cm, se objevuje tvarovaná linie zadních dveří s integrovanými klikami, precizní zpracování boků karoserie, odlesky a objemy nebo také kapota, která propouští vzduch a usměrňuje aerodynamické proudění. Ve vzdálenosti 110 mm lze obdivovat každý detail, jako například přední nárazníky s trojúhelníkovými motivy inspirovanými horami, které integrují otvory vytvářející vzduchové clony. Další prvky se nacházejí v jedinečném světelném designu. V přední části tvoří mrak osvětlených trojúhelníků nazvaný „Cosmic Dust“, který evokuje obraz komety prolétávající atmosférou. Tyto trojúhelníky se rozsvítí v uvítací sekvenci, když se řidič přiblíží k vozidlu. Bočně na úrovni země je také promítáno logo Alpine obklopené vločkami.
Vzadu fragmentované trojúhelníky rámují podsvícené logo Alpine v retro stylu. A konečně tenké světelné pruhy vpředu a vzadu, které jako by rozřezávaly vzduch, evokují lehkost. Každý detail je promyšlený, od bočního loga Alpine, jehož šipka směřuje vždy dopředu, až po možnost mít na sloupku C trikoloru, stejně jako u modelu A110.
Mezi hlavní faktory přispívající k dojezdu na jedno nabití patří aerodynamika, která je propracována do nejmenších detailů, od spektakulární tvarované kapoty až po zadní nárazník. Tvar následuje funkci, s úhlem sklonu střechy 17°, „klapkami“ v úrovni zadních kol, usměrněným prouděním vzduchu v úrovni kol a úhlem difuzoru 8°, inspirovaným prototypy Le Mans Daytona h. Seznam aerodynamických prvků na zádi tohoto sportovního fastbacku uzavírá diskrétní černý spoiler integrovaný do spodní části zadního skla. To vše dokonale ladí s aerodynamickou plynulostí a elegancí. A nakonec je v rohu čelního skla schován malý easter egg: legendární silueta modelu Alpine A110.
K dispozici je šest barev karoserie: Černá Profond, Modrá Abysse, Modrá Alpine Vision, Stříbrná Mercure, Bílá Topaze, Matná šedá (Atelier 2025). Střecha může být podle přání lakována v barvě karoserie nebo kontrastní černou barvou. Spodní část karoserie a podběhy kol jsou lakovány lesklou černou barvou. V závislosti na provedení je model A390 vybaven exkluzivními aerodynamickými koly inspirovanými vytrvalostními závody, v provedení lesklá černá diamantová 20″ a matná černá Atelier 2025. V 21palcovém provedení se jedná o reinterpretaci alpského stylu ve tvaru sněhové vločky Snowflake, která je k dispozici v několika provedeních: kované v lesklé černé barvě s diamantovým povrchem (GTS) nebo kované v matné černé barvě (Atelier 2025).
„Ještě předtím, než si všimnete stylových prvků, z dálky uvidíte proporce modelu A390 s profilem ins-pirovaným modelem A110. Nabízí jedinečnou siluetu, která vyjadřuje dynamické chování našeho spor-tovního fastbacku. V sériové verzi přebírá řadu prvků z našeho konceptu A390_β a její světelný podpis je přímo inspirován konceptem Alpine Alpenglow a vozem hypercar A424, který se účastní šampionátu WEC,“ řekl Antony Villain, Ředitel designu Alpine.
INTERIÉR: SPORTOVNÍ KOKPIT PRO 5 OSOB
Při pohledu do interiéru modelu A390 se nám otevírá svět věnovaný sportovnímu charakteru, který klade zvláštní důraz na komfort a vnímanou kvalitu, a to díky obložení palubní desky, středové konzole a dveří, stejně jako sofistikovanému osvětlení. Najdeme zde modré barevné motivy v duchu modelu Alpine A290.
Řidičovo místo je orientováno směrem k řidiči, který má před sebou 12,3palcový a 12palcový displej s vysokým rozlišením a grafikou, která ho vtáhne do světa Alpine. Fyzické ovládací prvky klimatizace umožňují nastavovat ventilaci, aniž byste spustili oči z vozovky. Sportovní vyhřívaný volant je potažen modrou kůží Nappa a má zploštělý spodní okraj a vyznačený středový bod. Obsahuje ovládací prvky jízdních režimů, asistenčních systémů, telefonu, hlasového asistenta a režimu zobrazení přístrojové desky. Dvě speciální barevná tlačítka z hliníku, inspirovaná světem Formule 1, ovládají úroveň rekuperace (modré otočné tlačítko RCH pro Recharge) až po režim One Pedal a boost, který lze použít pro předjíždění a launch control (červené tlačítko OV pro Overtake). Speciální ovladač je určen pro ovládání audiosystému.
Vysoká středová konzola inspirovaná ikonickým designem modelu A110 zahrnuje ovládací prvky převodovky RND charakteristické pro vozy Alpine, které jsou zvýrazněny dvěma přizpůsobitelnými lemy. Model A390 je vybaven elektricky nastavitelnými a vyhřívanými sportovními sedadly Alpine Sport Seat, které zajišťují oporu a pohodlí a jsou potaženy různými materiály, včetně mikrovlákna Alcantara, typického pro sportovní vozy. V horní části jsou opatřena logem A ve tvaru šipky.
V nejvyšší výbavě je model A390 vybaven modro-šedými koženými sedadly Alpine Sport Seat by Sabelt z kůže Nappa, která mohou být v zadní části opatřena volitelnými prvky z uhlíkové tkaniny nebo kovu, ladícími s prvky na palubní desce.
Materiály a povrchové úpravy jsou pečlivě propracovány do nejmenších detailů, včetně hliníkových mřížek reproduktorů Devialet, volitelného stropu z mikrovlákna a mnoha možností přizpůsobení v dílně Atelier Alpine (barva brzdových třmenů, čalounění sedadel, ráfky kol…).
Pět dveří modelu Alpine A390 zajišťuje snadný přístup a zadní dva boční pasažéři mají při sportovnější jízdě k dispozici cennou oporu. Model A390 nabízí také velký zavazadlový prostor o objemu 532 litrů, který lze pomocí příslušenství v podobě dvojité podlahy ještě více přizpůsobit.
KNOW-HOW ALPINE APLIKOVANÉ NA PLATFORMU SKUPINY
Spojit komfort a agilitu typickou pro vozy Alpine ve formátu segmentu C: zadání pro vývojové inženýry modelu A390 vedlo k důkladnému přepracování platformy AmpR Medium s cílem nabídnout prvotřídní dynamiku pro tento sportovní fastback. Rozměry vozu se odrážejí v jeho názvu, který v nomenklatuře Alpine tvoří písmeno A následované třemi číslicemi: číslo 3 odkazuje na velikost vozu a číslo 90 na univerzální a každodenní použití vozů této značky. Při délce pouhých 4,615 m kombinuje široký rozchod kol pro větší stabilitu, exkluzivní kované hliníkové trojúhelníkové ramena zavěšení a krátký rozvor pouze 2,708 m pro lepší agilitu. Nízké těžiště a ideální rozložení hmotnosti 49 % vpředu a 51 % vzadu jsou základními předpoklady pro vyvážené a hravé jízdní vlastnosti. Konstrukce typu skateboard a malý přední motor umožňují kompaktní přední část. Speciální hliníkový rám vyrobený ve Francii pojímá dva zadní motory, což má tu výhodu, že umožňuje snížit podlahu zavazadlového prostoru a maximalizovat jeho objem.
Díky třem motorům nabízí model A390 s pohonem všech kol vynikající trakci za všech podmínek. To zaručuje špičkové výkony s akcelerací z 0 na 100 km/h za pouhých 3,9 s u verze GTS s celkovým výkonem 470 k a točivým momentem až 808 Nm! Zrychlení je stejné jako u modelu Alpine A110 R. Dva zadní motory umožňují využití systému Alpine Active Torque Vectoring, který má zásadní vliv na jízdní dynamiku modelu A390 (viz následující kapitola).
Nastavení podvozku je navrženo tak, aby co nejvěrněji odpovídalo pocitu agility, lehkosti a stability, které nabízí model A110, absolutní referenční model řady Alpine. Ambiciózní specifikace, která tomuto sportovnímu fastbacku zaručuje hravé a zároveň kontrolovatelné chování. Model A390 je vybaven speciálním odpružením s hydraulickými dorazy, které zajišťuje optimální kompromis mezi komfortem a jízdními vlastnostmi. Mezi technickými řešeními, která zvolili vývojáři Alpine, je velmi krátký převod řízení, který umožňuje velmi malé úhly natočení volantu a tím i velmi přímé řízení. Zvláštní pozornost byla věnována také brzdnému účinku, aby bylo možné snadno dávkovat brzdnou sílu za všech jízdních podmínek. Brzdný účinek, vytrvalost a brzdná síla jsou v souladu s vysokým výkonem modelu A390. Vůz je vybaven 365mm brzdovými kotouči s 6pístkovými třmeny, což je u Alpine novinkou.
Nejnovější generace asistenčních systémů řidiče (ADAS) jsou součástí výbavy modelu A390 a na palubní desce zobrazují realistický obraz okolí vozidla. Klasické asistenční systémy jsou doplněny o novinky, jako je systém sledování pozornosti řidiče s progresivním nouzovým zastavením, automatické nouzové brzdění rozšířené z jízdy vpřed na jízdu vzad, korekce dráhy jízdy doplňující boční asistenční systémy a v parkovací fázi nyní také bezpečné vystupování cestujících.
Tlačítko My Safety, umístěné vlevo od volantu, umožňuje řidiči jediným pohybem vybrat preferované nastavení ADAS, zvolit jejich zapnutí nebo vypnutí, úroveň zásahu a přítomnost zvukových výstrah. A390 je navíc sériově vybaven adaptivním tempomatem se systémem stop & go a (v závislosti na verzi) funkcí, která umožňuje vychýlit se z jízdního pruhu, aby mohl objet například jízdní kolo.
“U modelu A390 jsme nastavili laťku výkonnosti velmi vysoko. Naši inženýři a zkušební jezdci vyvinuli inovace, které umožňují splnit tuto technologickou výzvu a dosáhnout jízdních vlastností hodných modelu A110, přičemž je zachována bezpečnost a komfort všestranného elektrického fastbacku. V kombinaci s jedinečným designem jsme na výsledek velmi hrdí: nový model Alpine, který je stejně inovativní jako věrný duchu značky. Na viděnou v další zatáčce!” řekl Sovany Ang, Viceprezident pro výkonnost produktů.
“Dva roky příprav byly nutné, aby závod mohl začít vyrábět model Alpine A390, což znamená dvojnásobný počet dodávaných dílů a trojnásobný denní objem přepravy nákladních vozidel. Díky tomu se závod Manufacture Alpine Dieppe Jean Rédélé stal nejkompaktnějším závodem skupiny Renault. Bylo absolvováno více než 10 000 hodin školení, aby se přizpůsobily dovednosti a poskytly potřebné kvalifikace pro montáž elektrických vozidel. S příchodem 80 nových zaměstnanců všech profesí, od operátorů po manažery, se počet zaměstnanců dnes zvýšil na 377, všichni jsou nadšení pro značku,” dodala Anne-Catherine Basset, výrobní ředitelka továrny Alpine Dieppe Jean Rédélé.
MOTORY: VÝKON A AKTIVNÍ ROZDĚLENÍ TOČIVÉHO MOMENTU
Alpine A390 má originální konstrukci se třemi motory, které zajišťují pohon všech kol s charakteristikou podobnou pohonu zadních kol: přední motor s vinutým rotorem a dva zcela specifické synchronní motory s permanentními magnety vzadu, z nichž každý pohání jedno kolo. Souhru motorů zajišťuje systém Alpine Active Torque Vectoring, jedinečné patentované řešení, které je výsledkem intenzivního vývoje testovacích jezdců a inženýrů Alpine. Všechny tři motory jsou vyráběny v továrně Ampere v Cléonu.
Alpine A390 je nabízen ve dvou verzích, které odpovídají dvěma výkonům:
- GT disponuje celkovým výkonem 400 k, zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,8 s a dosahuje maximální rychlosti 200 km/h.
- GTS disponuje celkovým výkonem 470 k a maximálním točivým momentem až 808 Nm, zrychluje z 0 na 100 km/h za 3,9 s a dosahuje maximální rychlosti 220 km/h.
Špičkové hodnoty modelu A390 jsou navrženy tak, aby byly snadno opakovatelné bez ztráty výkonu, a to i při částečně vybitých bateriích. Pro dosažení maximálního výkonu v případě intenzivního sportovního využití nebo pro snížení teploty po jízdě na okruhu je možné pomocí centrálního displeje aktivovat ruční předběžné kondiciování baterií.
MAGICKÝ RECEPT SYSTÉMU ALPINE ACTIVE TORQUE VECTORING
“Hlavním cílem při vývoji dynamiky modelu A390 bylo dosáhnout stejné rychlosti a agility jako u modelu A110. K tomu bylo nutné eliminovat vliv hmotnosti baterie pomocí technického řešení, které zvýší vnímanou lehkost vozu. Konstrukce se třemi motory a systémem Alpine Active Torque Vectoring umožnila využívat motory k řízení točivého momentu mezi přední a zadní nápravou i na vnější kolo, aby bylo možné ovlivnit rovnováhu, přejít z nedotáčivosti do neutrálního stavu nebo dokonce do přetáčivosti a tím ovlivnit chování vozu,” řekl Robert Bonetto, Viceprezident pro projekty vozidel.
Dva zadní motory umožňují nezávislé ovládání každého kola, což umožňuje využití systému Alpine Active Torque Vectoring. Tento systém aktivní distribuce točivého momentu je založen na rozdílu podélných sil mezi oběma koly stejné zadní nápravy, zejména tím, že poskytuje větší točivý moment vnějšího kola: výsledkem je přirozený točivý moment kolem svislé osy vozidla. To přináší mimořádnou dynamiku a agilitu, které částečně kompenzují setrvačnost danou velikostí a hmotností tohoto velkého vozidla.
Přesněji řečeno, generuje diferenciální rozdělení točivého momentu na zadní kola v závislosti na úhlu natočení volantu a rychlosti vozidla, koriguje rozdíl v prokluzu pravého a levého kola a upravuje točivý moment na pravé a levé zadní kolo, aby vyrovnal sebemenší tendenci vozidla k nedotáčivosti nebo přetáčivosti. Toto rozdělení je účinné při přidávání plynu, v zatáčkách i na rovné vozovce. Systém Alpine Active Torque Vectoring reaguje velmi rychle, v řádu tisícin sekundy.
Klíčem je rozložení točivého momentu mezi 3 motory: celkový přední/zadní, poté zadní levý/zadní pravý. To umožňuje posunout hranice v zatáčkách a poskytnout tak překvapivý pocit lehkosti, fungovat jako zadní diferenciál a zvýšit trakci i stabilitu v přímém směru, například v případě nesymetrické přilnavosti. Tento systém tak umožňuje dosáhnout jak sportovního charakteru na velmi vysoké úrovni, tak i přirozené bezpečnosti a velmi snadného ovládání.
Pro informaci řidiče je v přístrojové desce a v části Live Data systému Alpine Telemetrics na centrálním displeji zobrazen speciální ukazatel, na kterém se zobrazují jeho zásahy.
Dynamická práce systému Alpine Active Torque Vectoring je doplněna předběžným řízením točivého momentu Alpine Torque Pre-Control, stejně jako u modelu A290, které zajišťuje trakci s mimořádně vysokým točivým momentem modelu A390, až 808 Nm. Pomocí tlačítka na volantu lze vybrat z pěti jízdních režimů: Save, Normal, Sport, Perso a nový režim Track. Režimy Normal, Sport a Track zahrnují různá nastavení systému Alpine Active Torque Vectoring, ESC (elektronická kontrola stability) a trakční kontroly. Elektronickou kontrolu stability ESC lze také zcela deaktivovat pomocí speciálního tlačítka na palubní desce.
NEOBYČEJNÝ ZÁŽITEK Z JÍZDY
“Díky systému Alpine Active Torque Vectoring, který využívá tři motory modelu A390, je dynamické chování vozu a pocity za volantem velmi přirozené a nabízí vynikající souznění řidiče s vozem: vůz reaguje citlivě na přenosy hmotnosti a umožňuje smyky bez protisměrných pohybů volantem. Speciální pneumatiky vyvinuté ve spolupráci s firmou Michelin také výrazně přispívají k harmonii celého vozu. Výsledkem je skutečná sportovní radost z jízdy v čistě elektrickém režimu,” řekl Laurent Hurgon, tovární jezdec Alpine.
Jízdní vlastnosti byly navrženy tak, aby byly velmi přirozené a přístupné všem, s vynikající citlivostí pedálu, přímým řízením s výborným pocitem a brzděním bez znatelného přechodu mezi rekuperativním brzděním a brzděním pomocí klasických brzd. Podle zvoleného jízdního režimu bude A390 společníkem pro všechny situace, od nejkomfortnější jízdy až po sportivnější styl. Obzvláště příjemná je jízda v městském provozu, kdy stačí zvolit funkci One Pedal pro ovládání jedním pedálem s rekuperačním brzděním až do úplného zastavení.
Funkce Overtake ovládaná na volantu pomocí červeného tlačítka (označeného OV) poskytuje po stisknutí plný výkon po dobu až 10 sekund. Před dalším použitím je nutná 30sekundová doba nabíjení. Po 15 sekundách je však možné vyvolat nový boost, který trvá 5 sekund. Tato funkce, která pochází z motoristického sportu a světa her, byla předmětem patentové přihlášky. Při dodání tohoto přídavného výkonu se na přístrojové desce zobrazí animace symbolizující rychlost a zobrazení zbývajícího času, zatímco na centrálním displeji Alpine Telemetrics se objeví dynamická animace.
Model A390 nabízí funkci launch control. Ta umožňuje dosáhnout nejlepšího možného zrychlení z klidu a spouští se velmi jednoduchým postupem: v režimu Sport položte nohy na oba pedály, stiskněte tlačítko Overtake na volantu a uvolněte brzdu. Při následném zrychlení se na displeji přístrojové desky objeví speciální animace doprovázená charakteristickým zvukem.
Síla rekuperace je nastavitelná ve čtyřech úrovních pomocí fyzického modrého tlačítka RCH (Recharge) na volantu, které je inspirováno designem volantů Formule 1. Zatímco první poloha ponechává vůz v úplném plachtění, úroveň 1 odpovídá brzdění motorem podobnému tomu, které najdeme v modelu A110, a úrovně 2 a 3 postupně zvyšují úroveň rekuperace, což řidiči umožňuje zvolit režim rekuperace podle svých preferencí, stylu jízdy nebo jízdních podmínek. Úroveň 5 odpovídá režimu One Pedal.
Vzhledem k tomu, že motor nevydává žádné slyšitelné zvuky, je velmi důležité, aby byl řidič při jízdě doprovázen zvukovými signály. Alpine Drive Sound poskytuje řidiči přímé informace o zatížení mechaniky v závislosti na točivém momentu každého ze tří motorů a tím umocňuje zážitek z jízdy. Pro zlepšení zážitku z jízdy a reakcí za volantem byly vytvořeny dva zvuky Alpine Drive Sound s různými frekvencemi a intenzitami. Jsou výsledkem spolupráce týmů Alpine s akustiky a hudebníky na základě vibroakustických měření zvuků generovaných elektromotorem.
Intenzivnější z obou zvuků, nazvaný Sport, je bohatší na nízké frekvence, které doprovázejí špičky točivého momentu a dodávají mu charakter, připomínající zvukové vjemy za volantem modelu A110, aniž by se však snažil napodobovat jeho spalovací motor. Druhý zvuk, nazvaný Daily, je lehčí, jemnější a určený pro každodenní jízdu. V obou případech jsou v interiéru prostřednictvím audiosystému speciálně navrženého pro model A390 k dispozici dvě úrovně reprodukce, které lze také zcela vypnout. Specifické zvuky doprovázejí také funkci launch control a boost. Filozofií Alpine je vždy poskytovat přímou zpětnou vazbu, která je navržena tak, aby zvýšila zážitek z jízdy nebo řízení.
A konečně, vnější akustický výstražný systém AVAS (Acoustic Vehicle Alert System), který je povinný do rychlosti 30 km/h a varuje chodce před blížícím se elektromobilem, je také navržen s jedinečným zvukem Alpine nebo neutrálnějším zvukem, podle výběru.
JEDINEČNÁ, VYSOCE VÝKONNÁ BATERIE
Unikátní vysokovýkonná baterie Alpine A390 představuje baterii s vysokovýkonnou chemickou směsí vyrobenou ve Francii (články a moduly), která byla speciálně vyvinuta pro Alpine francouzským specialistou Verkor: jedná se o světovou novinku! Specifikace pro vývoj této baterie byly mimořádně náročné. Musela zaručovat maximální vybíjecí výkon pro pohon (až 1 200 A při vybíjení, aby mohla napájet 3 motory a dodávat jejich 345 kW). Musela také umožňovat opakované poskytování stejného výkonu, který zůstává na stejné úrovni i při postupném vybíjení baterie (až do 30 % SOC). Za tímto účelem společnost Verkor přepracovala celou architekturu své 400V baterie a vybavila ji speciálně dimenzovaným chladicím systémem (zejména díky většímu průtoku vody) a chemickým složením NMC s vysokým obsahem niklu a vysokou energetickou hustotou.
Díky baterii s velkorysou využitelnou kapacitou 89 kWh nabízí model A390 dojezd až 555 km (cyklus WLTP, čeká na schválení) s 20palcovými koly a až 520 km (cyklus WLTP, čeká na schválení) s 21palcovými koly. Všechny výbavy zahrnují tepelné čerpadlo, které optimalizuje teplotu v interiéru a šetří dojezd.
Rychlé nabíjení stejnosměrným proudem může dosáhnout 190 kW, ale důležitější než špičkový výkon je schopnost udržet vysoký nabíjecí výkon po dlouhou dobu, což vyžaduje velmi inteligentní řízení nabíjení. To se daří baterii modelu A390 díky vynikajícímu průměrnému nabíjecímu výkonu. Díky tomu umožňuje nabít baterii za méně než 20 minut, což znamená 2 hodiny jízdy po dálnici, a nabít baterii z 15 % na 80 % za méně než 25 minut.
Navigace GPS Google Maps zahrnuje plánovač elektrické trasy, který zohledňuje trasu, úroveň nabití, teplotu baterie, spotřebu v reálném čase a automatické předběžné předehřátí trakční baterie, aby vypočítal nejlepší trasu s optimalizací dobíjecích zastávek. Dobíjení je usnadněno díky ekosystému Mobilize a bezplatnému přístupu k ChargePass. Propojené údaje o vozidle jsou vzdáleně přístupné v aplikaci My Alpine pro smartphony: poloha, počet kilometrů, zbývající dojezd, stav nabití baterie, zbývající doba nabíjení. V aplikaci je možné naplánovat trasu podle potřeb nabíjení, naprogramovat nabíjení nebo předběžné kondicionování interiéru a na dálku spustit klakson a světla.
Vestavěná nabíječka o výkonu 11 kW (volitelně 22 kW) zahrnuje funkci obousměrného nabíjení kompatibilní s V2L s volitelným adaptérem pro nabíjení například elektrického kola a V2G (vehicle-to-grid) pro úsporu nákladů na domácí nabíjení díky službě Mobilize Power.
HIGT-TECH ATMOSFÉRA KOKPITU
Po nástupu do vozu Alpine A390 jsou cestující přivítáni vizuální a zvukovou sekvencí. Podmanivou atmosféru dotváří vzdušný a pohlcující zvukový systém Devialet, zatímco animace s logem Alpine končí metalickým zábleskem. To vše vytváří prostředí ideální pro soustředění před intenzivní jízdou.
12,3palcový přístrojový displej za volantem a vertikální 12palcový informačně-zábavní displej orientovaný na řidiče přispívají k jedinečné atmosféře modelu A390 díky grafice, rozhraní a funkcím vyvinutým společností Alpine. Pohlcující digitální zážitek se promítá do nových jedinečných vizuálních motivů, které ladí se sportovním a luxusním prostředím kokpitu modelu A390.
Před řidičem se přístrojová deska vyznačuje specifickými grafickými symboly, které přehledně zobrazují výkon nebo stav nabití na levé straně a rychlost na pravé straně, včetně červené čáry symbolizující rychlostní limity zaznamenané systémem čtení dopravních značek. Úroveň rekuperace je zobrazena v dolní části displeje.
K dispozici jsou čtyři různá zobrazení:
- Ikonický displej s funkcemi výkonoměru a tachometru, který zobrazuje výkon a rychlost,
- Navigace s využitím map Google Maps,
- ADAS zobrazující model A390 v jeho prostředí v rozšířené realitě, v barvě karoserie s anima-cemi blinkrů a brzdových světel,
- Minimalistický s nezbytnými informacemi.
Podle zvoleného jízdního režimu, který je zobrazen v dolní části přístrojové desky, se změní celkový vzhled pozadí displeje.
Centrální displej s vysokým rozlišením o úhlopříčce 12 palců ve formátu na výšku je rovněž vybaven grafickými motivy a uživatelským rozhraním typickými pro Alpine. Design piktogramů, typografie a modré pozadí Alpine přispívají k vizuální harmonii obou displejů. Systém Alpine Portal je postaven na bázi připojeného systému Android Automotive a Google Automotive Services. Je plynulý, výkonný a díky technologii FOTA (Firmware Over The Air) je průběžně aktualizován na dálku. Je jednoduchý a intuitivní a ovládá se jako tablet, pomocí dotykové plochy nebo integrovaného hlasového asistenta. V horní části obrazovky je trvale zobrazen stavový řádek (čas, venkovní teplota, síť atd.), v levé části jsou zkratky pro přístup k hlavním nabídkám (domů, média, telefon, aplikace, nastavení vozu) a v dolní části ovládací prvky klimatizace. Domovskou stránku lze přizpůsobit pomocí widgetů.
GPS navigace Google Maps s elektrickým plánovačem trasy je standardní výbavou celé řady, stejně jako hlasový asistent Google Assistant. Z katalogu Google Play je k dispozici velké množství aplikací. Android Auto a Apple CarPlay. Model A390 zahrnuje přístup k internetu pro stahování a používání aplikací, poslech hudby a sledování videí. K palubnímu systému lze také připojit smartphone pomocí kabelu nebo bezdrátově a zobrazit na něm obsah telefonu.
Alpine Telemetrics: optimalizátor jízdy
Funkce Alpine Telemetrics se oproti modelu A290 dále vyvinula a řidiči umožňuje přístup ke třem hlavním kategoriím služeb souvisejících s modelem A390: Live Data, Coaching, Challenges. Zahrnuje také vysvětlení fungování systému Alpine Active Torque Vectoring. Alpine Telemetrics se aktualizuje prostřednictvím Playstore jako aplikace pro chytré telefony a pravidelně umožňuje přístup k novému obsahu. Lze použít několik profilů, které lze resetovat.
Live Data: rozšířený ovládací panel
Live Data umožňuje zobrazení údajů o jízdě podle čtyř různých témat:
- Agilita: boční a podélná brzdná síla, aktivace ABS/ESC, boost Overtake.
- Výkon: monitorování zrychlení a brzdění (regenerativní nebo hydraulické), dobíjení baterie a potenciál boost Overtake.
- Výdrž: spotřeba, akumulovaná energie a stav baterie.
- Okruh: čas na kolo, údaje o vozidle (teplota motoru a baterie, tlak a teplota pneumatik, teplota brzd, podíl rekuperace a hydraulického brzdění, točivý moment a otáčky předních/zadních motorů, doba plachtění, teplotní správa všech 3 motorů).
Koučování: kouč, který vám pomůže dosáhnout lepších výsledků
Coaching umožňuje konzultovat rady, jak lépe porozumět svému vozidlu, využívat funkce Alpine Telemetrics a zlepšovat své řidičské dovednosti. Tato část (částečně volitelná) je ideální pro učení vlastním tempem a začíná seznámením se základními reflexy, které je třeba při sportovní jízdě osvojit: směřování pohledu, volba dráhy jízdy nebo brzdné techniky. S postupem času se probírání témata stávají složitějšími, jako například řízení smyku. Tato část věnovaná řízení je někdy podepsána jmény inženýrů a vývojových jezdců modelu A390, kteří v ní poskytují své cenné rady. Zahrnuje specifické body týkající se modelu A390, jako je fungování systému Alpine Active Torque Vectoring nebo řízení teploty baterie. Tato část se postupně vyvíjí v závislosti na životnosti vozidla.
Výzvy, kterým je třeba čelit, s funkcí Challenges
Challenges je série výzev se třemi tématy: agilita, síla, vytrvalost. Jedná se o přístup velmi orientovaný na videohry s úrovněmi, které je třeba projít, aby bylo možné postoupit dál. Některé výzvy je třeba splnit na uzavřené silnici (akcelerace, brzdění, procento sešlápnutí plynového pedálu na danou vzdálenost), zatímco výzvy zaměřené na vytrvalost lze absolvovat na otevřené silnici, což pomáhá naučit se předvídat při řízení.
Alpine Telemetrics, také na vašem smartphonu
Kromě vestavěných funkcí Alpine Telemetrics doplní zážitek z Alpine Telemetrics externí aplikace, která zaznamenává videa a telemetrická data na smartphonu řidiče. Data se přenášejí výhradně přes Bluetooth a ukládají se lokálně. Tyto záznamy lze poté přehrát, zejména videa, s překryvem údajů o jízdě (výkon, agilita, výdrž a teplota). Stejně jako ve vozidle je možné přistupovat také k výzvám a koučování. Můžete si tak přehrát svůj zážitek z jízdy doma, sdílet jej včetně videa z trasy a všech snadno analyzovatelných živých dat, a to vše z pohodlí svého gauče: ideální pro pochopení a zlepšení se, než vyrazíte na další jízdu!
NABÍDKA A VÝBAVA
K dispozici jsou dvě úrovně výbavy s názvem GT a GTS, z nichž každá odpovídá technické specifikaci. Prvním modelem je A390 GT s výkonem 400 koní, který zrychluje z 0 na 100 km/h za 4,8 s a dosahuje maximální rychlosti 200 km/h. Je dodáván s 20palcovými diamantovými koly z lehké slitiny a pneumatikami Michelin Sport EV, eloxovanými brzdovými třmeny a chromovanými logy. V interiéru jsou sportovní sedadla elektricky nastavitelná a vyhřívaná, volant potažený kůží Nappa je vyhřívaný, centrální displej zajišťuje 360° výhled a zvukový systém s 13 reproduktory je od značky Devialet.
Verze GTS disponuje výkonem 470 koní, který jí umožňuje zrychlit z 0 na 100 km/h za 3,9 s a dosáhnout maximální rychlosti 220 km/h. Je vybavena 21palcovými kovanými koly a výkonnými pneumatikami Michelin Pilot Sport 4S. Přední cestující sedí v elektricky nastavitelných, vyhřívaných a masážních sedadlech z kůže Nappa od Sabelt. Střecha je potažena mikrovláknem, audiosystém Devialet s 13 reproduktory je v prémiové verzi Devialet XtremeSound Audio System a součástí výbavy je také systém Alpine Telemetrics Expert a balíček Driving and Parking Pack (poloautonomní řízení a automatické parkování).
Některé volitelné prvky jsou společné pro obě verze, jako například karbonové pakety Sergé nebo Forgé, které jsou k dispozici pro modely GT a GTS. K dispozici je také příslušenství, jako například ozdobné prvky kol a dvojitá podlaha v zavazadlovém prostoru.