Škoda Auto letos slaví 130. výročí svého vzniku a k této významné příležitosti připravilo Škoda Muzeum v Mladé Boleslavi speciální výstavu. Je určena všem generacím a nabízí jedinečný pohled na to, jak se z malé dílny na kola a motocykly stala světově uznávaná automobilka.
Výstava se odehrává přímo v prostorách, kde v dobách Václavů Laurina a Klementa vznikala první vozidla značky, dokonce ještě v době před vypuknutím první světové války. Dnes je zde právě tovární muzeum, které návštěvníky provede celým vývojem značky: od prvního jízdního kola Slavia až po současná auta.
Hned na úvod přivítá návštěvníky trojice strojů, které stály u zrodu značky. Vidět je možné například jízdní kolo Laurin & Klement Slavia z roku 1899, motocykl Laurin & Klement BZ z roku 1903 a také unikátní automobil Laurin & Klement BSC z roku 1908 – jediný dochovaný exemplář tohoto modelu. Mimochodem, je to navíc přesně to auto, podle kterého vznikly i speciální hodinky k oslavě 130. výročí automobilky.
Na jednotlivých panelech navíc postupně poznáte klíčové vozy, které ukazují šikovnost konstruktérů z Mladé Boleslavi. Mezi nimi nechybí například elegantní Škoda 935 Dynamic z roku 1935 s pokrokovou aerodynamikou nebo luxusní limuzína Škoda 860 s osmiválcem, která tehdy ukazovala, že i jízda autem může být skutečným zážitkem. Silné kontrasty i různé styly reprezentují třeba noblesní Škoda Hispano-Suiza z roku 1928 a sportovní kupé Škoda 110 R z roku 1971, dnes už ikona mezi veterány.
Výstava přechází od poválečných modelů až k úspěchům v motorsportu. Vedle závodního kupé Škoda 1100 OHC Coupé z roku 1959 tu najdete i rallyový speciál Škoda Fabia R5 evo. Právě s tímto vozem získala posádka Rovanperä–Halttunen titul mistrů světa v roce 2019.
Expozici doplňují vitríny s dobovými artefakty, poháry a dalšími cennostmi z historie závodění. Zajímavou částí je i prezentace věnovaná motorům. Návštěvníci tu mohou nahlédnout do konstrukce různých agregátů nebo se seznámit s výrobním procesem klikového hřídele.
Součástí výstavy je i interaktivní tabule, která přehledně ukazuje, jak se v průběhu let rozšiřoval výrobní areál Škody v Mladé Boleslavi. Za pozornost stojí také čtyřpatrová instalace, která přibližuje různé historické etapy, včetně expanze ve 30. letech, poválečné obnovy nebo začlenění do koncernu Volkswagen.
Nechybí ani část věnovaná sponzorským aktivitám Škody. Zmíněn je dlouholetý partnerství s hokejovým mistrovstvím světa IIHF nebo Tour de France. Přímo na místě si lze prohlédnout speciálně upravený vůz Škoda Enyaq z roku 2024, který sloužil řediteli závodu, a také trofeje pro vítěze posledních ročníků, které navrhlo oddělení Škoda Design. Expozici doplňují dresy cyklistů i hokejistů.
Z novinek stojí za zmínku čerstvě zrenovovaný vůz Laurin & Klement Si z roku 1918, který si tehdy pořídil výrobce odznaků August G. Tham z Jablonce nad Nisou. Nyní se stal novým přírůstkem stálé sbírky muzea.
Výstava k 130 letům značky Škoda je otevřená veřejnosti až do 11. ledna 2026.
Štítky: 130 let, historie, jízdní kolo, Laurin & Klement, Laurin a Klement, laurin a klement slavia, muzeum, oslava, Škoda, škoda muzeum