Zima už je v našich končinách dobrých pár týdnů, a pokud neparkujete ve vytápěné garáži, tak jste se dozajista s jejími následky museli na svém autě už potýkat. Škrábání oken, ometání sněhu, odmlžování oken a v neposlední řadě souboj vašeho třesoucího se těla a zimy uvnitř vozu. Lze si v těchto ohledech nějak pomoci? Je lepší rovnou nasednou na hromadnou dopravu, když na teploměru vidíte -20°C? Samozřejmě na všechno existuje řešení, i na zimu…
Motor se při chodu na volnoběh, během doby kdy škrábáte a ometáte auto, ničí. Mýtus nebo realita? Ve všech uživatelských příručkách vozů se dočtete: „Po nastartování motoru ihned odjeďte,“ nebo: „Motor se musí zahřívat pomalou a klidnou jízdou.“ Avšak velká část lidí nastartuje motor a teprve potom jde auto ven škrábat a ometat, za účelem předehřátí motoru a vnitřního prostoru. Je to správně takto nebo jak nám tvrdí příručky?
Obě varianty mají svá pro i proti. Tuto problematiku jsem rozebíral s několika automechaniky a došli jsme hned k několika faktům:
- Když motor nastartujete, motor i interiér se zahřívá i během očišťování, tudíž se vám vůz zahřeje po kratším nájezdu kilometrů a je mnohem dřív v provozním stavu. Ohřevem vnitřního prostoru také odtává sníh a led z povrchu vozu. Na druhou stranu je jisté, že se tímto fungováním motor nadměrně opotřebovává, není totiž dosaženo optimálních mazacích podmínek. Opotřebení však není tak extrémní, jak se z příruček může zdát.
- Když motor nenastartujete, škrábání vám půjde mnohem hůř, ve voze bude větší zima a celkově se bude dostávat do provozní teploty déle. Plusem je ale menší opotřebení motoru a nižší emise.
Auto se dá předehřívat i jinak. Například elektricky. Zapomeňte na pochybné přímotopy do automobilové zásuvky na 12V, na výsledek byste také mohli čekat několik hodin. Pokud vám to nevadí, stejně je dost pravděpodobné, že byste auto nenastartovali kvůli vybité autobaterii. Když budete chtít vozidlo předehřívat elektřinou, musíte si pořídit mnohem sofistikovanější výrobek na 220V. To s sebou ovšem nese jistou obtíž. Je zapotřebí mít v dosahu zdroj 220V, tzn. vlastní garáž nebo dům s vlastním pozemkem. Před panelákem na sídlišti byste toto těžko praktikovali.
Další možností je nezávislé topení, které funguje na principu spalování paliva z nádrže. Ve spalovacím prostoru topení se vytvoří plamen. Chladicí kapalina vozidla je vedena topením a ohřívána plamenem. Takto zahřátá chladicí kapalina proudí dále k výměníku tepla vytápění vozidla. Zde je teplo odváděno ventilátorem do interiéru vozidla. Tak se rozpustí sníh, námraza i led nebo se rozmrazí okna. Teplá voda potom proudí dále do motoru. Ten se rovněž zahřívá. Z motoru se chladicí kapalina vrací znovu do nezávislého topení a celý okruh se opakuje.
Spotřeba paliva nezávislého topení činí zhruba 0,5l až 1 litr za hodinu. Zapnutí a vypnutí se dá naprogramovat na určitý čas nebo celý systém může fungovat na dálkové ovládání.
Moderní vozidla s naftovými motory a s motory s přímým vstřikem paliva jsou velmi úsporné, ale vytvářejí velmi malé ztrátové teplo, které by bylo možno využít pro vytápění interiéru. Pro vyrovnání tohoto nedostatku je řada vozidel již standardně vybavena přihřívači. Aby přihřívač mohl pracovat, musí být motor již v chodu. Tudíž zrychluje ohřátí celého vozu, ale nezvládá předehřívat dřív než k autu přijdete.
-TJ-