Zájem o naftové motory ve světě klesá. Aféra se zfalšovanými emisními testy odradila mnoho potenciálních kupců a výrobci se jim teď snaží nabídnout ekologičtější a úspornější alternativy. Stále častěji přicházejí s hybridními motory, a to i v segmentu prémiových značek, jako je například Lexus. Ten byl se svým modelem RX 400h v roce 2005 průkopníkem nového trendu.
Všechny hybridy mají jedno společné. Jedná se o kombinaci spalovací a elektrického motoru, které spolupracují. Způsoby této spolupráce se ale různí, což má následně vliv na výkonnost a další vlastnosti vozů.
Sériově-paralelní pohon – v jednoduchosti je krása
Pohon Lexus Hybrid Drive, použitý i v současné generaci Lexusu RX 450h, rozvíjí sériově-paralelní jednotku Hybrid Synergy Drive. Srdcem vozu je speciální planetová převodovka, která spojuje spalovací motor, generátor a s koly propojený elektromotor a funguje jako elektronicky ovládaná, bezstupňová převodová skříň. Elektromotor a spalovací motor se navzájem podporují – můžou fungovat společně a pomáhat si ve výkonu, ale zároveň může vůz i samostatně pohánět jen elektromotor.
Rafinované řízení pohonu podle aktuálních potřeb vozu přináší značnou úsporu paliva, aniž by utrpěl výkon automobilu. Celý systém je přitom poměrně jednoduchý a obsahuje málo pohyblivých částí – nenajdete tu žádnou spojku, spouštěč, alternátor, ani klínové řemeny.
Paralelní pohon – výkon dvou motorů k dispozici
Kromě Lexusu a Toyoty prakticky všichni ostatní výrobci používají paralelní hybridní pohon. Elektromotor tu slouží jako podpora pro klasický motor, když je velmi zatížen. Po odpojení spalovacího motoru může vůz jet na elektromotor s využitím energie z akumulátoru s velkou kapacitou, dobíjeného s využitím klasického motoru nebo při rekuperačním brždění. Výhodou tohoto systému je možnost využít najednou celkového výhodu obou motorů, nevýhodou pak vysoká hmotnost a komplikovanost celého systému.
Variantou paralelního pohonu je systém TTR (Through The Road), kde spalovací motor pohání kola jedné nápravy a elektromotor druhé, čímž vůz získává vlastnosti čtyřkolky, která je jinak k dispozici pouze při práci spalovacího motoru.
U Lexusu na výkonu záleží
V Lexusu RX 450 je také možné jezdit s náhonem na všechna čtyři kola, kdy přední nápravu pohání hybridní motor (s kombinaci spalovacího motoru o výkonu 263 koní a elektrického o výkonu 167 koní) a zadní nápravu elektromotor o výkonu 67 koní. Vůz tak nabírá na rychlosti díky síle obou motorů a výsledkem je skvělá dynamika a stabilní výkon i v náročných podmínkách. O rozdělení výkonu mezi nápravami se stará počítač, který zajišťuje trvale nízkou spotřebu a optimální jízdní parametry. Analogicky řešený motor má i menší SUV Lexus NX 300h, kde celkový výkon hybridního motoru činí 197 koní.
Různé vývojové verze pohonu Lexus Hybrid Drive najdeme i v dalších hybridech značky. Nejjednodušší motor je v modelu CT 200h, hatchbacku s předním náhonem. Řešení pro sedany a kupé Lexusu umožňují přenos náhonu i na zadní nápravu. V modelech s největším výkonem ještě konstruktéři posílili celý systém doplňkovou automatickou převodovkou umožňující lepší využití potenciálu motoru a vyšší rychlost.
Hybridní motory před sebou mají velkou budoucnost. Už nyní jde o velmi spolehlivá a zároveň úsporná řešení, která nabízejí řidičům řadu zajímavých možností. Pokud přemýšlíte o koupi vozu s hybridním pohonem, je dobré si zjistit, jakým způsobem je u konkrétního modelu vyřešen.