tankovani-cerpaci-stanice-palivo-bmw-m760li-xdrive

Němci chtějí peticí zastropovat ceny paliva, šéf VW s tím nesouhlasí a chce na něj ještě vyšší daň

Autor: Pavel Srp - Zdroj: auto.pravda.sk - Foto: Pavel Srp - 28. 10. 2021


Ceny paliva v posledních týdnech rostou, není problém tankovat i za více než 40 korun za litr. A neděje se tak jen u nás, ale v celé Evropě. Němcům se to nelíbí a chtějí s pomocí petice nastavit maximální cenu, kam je možné cenu zvýšit.

Po nedávném tripu na německý závodní okruh Nürburgring se jim ani nedivíme. Na stojanech čerpacích stanic na dálnicích svítilo i 1,90 eur za litr benzinu. Velmi výjimečně pak cena spadla pod 1,75 eura za litr benzinu mimo dálnice. A to pořád není tolik, kolik museli před nedávnem platit za litr benzinu v Nizozemí, tam se totiž Natural 95 dostal dokonce přes 2 €. Třeba v České republice průměrná cena benzinu za poslední rok vyšplhala o více než 7 korun.

Přečtěte si také:  Německá vláda snížila daň z pohonných hmot víc než ČR. U benzinu je sleva skoro 9 Kč, u nafty 4 Kč

Vývoj průměrné ceny benzinu za posledních 18 měsíců:

Krajina cena 10/21* cena 5/20**
Česko 1,41 0,98
Dánsko 1,81 1,29
Holandsko 1,94 1,46
Maďarsko 1,36 0,82
Slovensko 1,49 1,08
Nemecko 1,66 1,17
Nórsko 1,91 1,40
Poľsko 1,28 0,86
Rakúsko 1,40 1,02
Španielsko 1,49 1,07

*Zdroj: Globalpetrolpri­ces.com
**Zdroj: FuelsEurope: EU Statistical Report 2020

Vývoj průměrné ceny nafty za posledních 18 měsíců:

Krajina cena 10/21* cena 5/20**
Česko 1,36 0,95
Dánsko 1,64 1,10
Holandsko 1,60 1,20
Maďarsko 1,40 0,91
Slovensko 1,37 1,02
Nemecko 1,56 1,04
Nórsko 1,79 1,39
Poľsko 1,28 0,88
Rakúsko 1,38 1,00
Španielsko 1,36 0,98

*Zdroj: Globalpetrolpri­ces.com
**Zdroj: FuelsEurope: EU Statistical Report 2020

Německý autoklub Autoklub Mobil in Deutschland na to reaguje formou veřejné on-line petice, kterou chce docílit toho, aby byly stanoveny maximální ceny, za které lze litr paliva prodávat. Mělo by jít o 1,80 eur (cca 46 Kč) za litr běžné nafty a 2 eura (cca 51 korun) za běžný benzin, tedy „neprémiový“ Natural 95.

Přečtěte si také:  S drahým benzínem roste zájem o LPG. Vybrat si lze nové auto s LPG z továrny, nebo si starší můžete nechat přestavět

Autoklub tvrdí, že sice ví, že stát nemůže ovlivnit cenu ropy, ale dokáže ovlivnit spotřební daň, která se z jednoho litru paliva platí. Jakmile by cena ropy vystoupala příliš, měl by stát snížit spotřební daň, aby se cena paliva přes navrhované cifry nedostala. To se dokonce líbí i německému ministrovi dopravy Andreasi Scheuerovi, který si takové zastřešení paliva prý dokáže představit.

Přesně opačný názor má ovšem šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess. Ten totiž nechce, aby palivo zlevňovalo a naopak by jej rád více zatížil daněmi. Chce, aby zákazníci přestali fosilní paliva kupovat. A dává to z jeho pohledu smysl, protože koncern Volkswagen plánuje velmi brzkou čistě elektrickou ofenzívu a „levné“ palivo mu do toho tak úplně nesedí. Když bude palivo drahé, přesednou podle něj lidé do elektromobilů.

Přečtěte si také:  Červencové kontroly ministerstva financí potvrdily vysoké marže pumpařů. Resort má v plánu cenové regulace

Úplně jinak na šla Francie. Tam se o žádném zastropování, ale ani snižování spotřební daně neuvažuje. Tamní ministr financí Bruno Le Maire přemýšlel nad tím, že by vznikly tzv. „benzinové šeky“. Ty by francouzská vláda rozdávala domácnostem s nízkými příjmy, což by jim s rostoucími cenami služeb i zboží mohlo pomoci. To nakonec neprošlo, ale prošly jiné „šeky“. Ty budou dostávat domácnosti s nízkými příjmy (pod 2000 eur měsíčně) a půjde o šek na 100 eur na energie.

Štítky: , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Přejít na začátek